Vuoden ajan vaikutus mielialaan ja mielenterveyteen

Viime aikoina oon pohtinut enemmänkin vuoden ajan sekä sään vaikutusta mielialaan ja mielenterveyteen vaikka aikasemmin oon lähinnä ajatellut ettei joku kausi masennus tai muu vastaava kosketa itseäni, mutta pakko se on kai nyt viimeinkin todeta, että kevään tuleminen ja valon määrän lisääntyminen oikeesti koskettaa jopa itseäni.
Etenkin tässä viimesen parin viikon aikana on ollut jopa tasaisempi olla kun ei oo enään kaamos päällä.

Onks tääl muut huomannut itessään samanlaisuutta?

4 tykkäystä

Mulla ainakin vaikuttaa tosi paljon! Pimee vuodenaika pahentaa oloa ihan kauheesti, ja heti kun valon määrä lisääntyy nii alkaa helpottaa :sunny:

2 tykkäystä

Mulla kaikki vuodenajat vaikuttaa olemiseeni. Onhan ihminen valoon reagoiva olento. Huomaan valoisaan aikaan sosiaalisuuden olevan paljon helpompaa itselleni. Tämä kulunut talvi on ollut ihana ja upea juuri lumisuutensa vuoksi. Ei olekaan ollut niin pimeää kuin ilman lunta. Huomasin talven aikana kuinka paljon valoisuuteen vaikuttaa lumiset kuuset. Jos niissä ei ole lunta on paljon pimeämpää.

Syksy oli miulle masentuneena haasteelilsta aikaa. Varsinkin marraskuu oli kuukausi joka meni ankeissa tunnelmissa. Nykyään suhtaudun pimeään ja kuolemaan, juuri siihen mitä marraskuu edustaa, hyvin toisella tavalla joten marras on ihanaa aikaa. Jokainen vastaantuleva valonlähde (olkoon sitten luonnollinen tai ihmisen tuottama) on minulle nykyään toive :heart: Joten kaikkialla missä kuljenkin olen toiveiden ympäröimä.

Valoton aika saa käpertymään itseensä. Tutkailemaan omaa sisäistä maailmaansa. Kulkemaan luonnollisessa rytmissä vuodenaikojen mukana. Valoisa aika saa taas kukoistamaan ja kasvamaan muun luonnon mukana. Valon vaihtelussa on mulle kyse ennen kaikkea luonnollisuudesta ja elämän luonnollisesta rytmistä. Juuri sellaisesta, jossa koen elämän kuuluvan olla ja tapahtua. Nykyisin siis seurailen luonnon omaa rytmiä. Pari vuotta on jo tullut opiskeltua tätä. Tahdon vain oppia lisää!

3 tykkäystä

Tähän on kiinnostava lääketieteellinen seikka myös. Jos olet mies, laskee siun D-vitamiini tasot talvella niin matalaksi, että se vaikuttaa testosteronitasoihin. Alhaiset s-testo arvot taas johtaa siihen, että tunnet itsesi vedottomaksi ja mahdollisesti alakuloiseksi.
Tähän löytyy myös simppeli ratkaisu lisäravinnemuodosta saatavasta D-vitamiinista, jonka nauttimisen kanssa pitää myös olla valppaana. 100 μg kapseli päivässä riittää kaikille, ja sitä määrää ei tarvitse ylittää.

Toki myös ihan tämä vallitseva pimeys ja lyhyet päivät vaikuttaa mielentilaan, mutta nyt ollaan menossa jo kovaa tahtia valoisuutta päin ja ainakin täällä missä asun, on saatu nauttia myös paljon auringossa viimepäivien aikana!

1 tykkäys

Itsellä syksyn ja talven pimeys ei niinkään vaikuta mielialaan, sen sijaan vuodesta toiseen voin aina todella huonosti helmi-maaliskuun aikana. Jotenkin siellä talven pimeydessä on turvallista olla, saa olla ikään kuin “piilossa” maailmalta. Kun valo lisääntyy, tulee itselle olo, että jotenkin paljastuu ja tulee näkyviin. Se lisää turvattomuuden tunnetta ja näin ollen vaikuttaa alentavasti mielialaan. Myös kevät aiheuttaa jonkinlaisia paineita, pitäisi mukamas olla niin energinen ja innostua hölkkäämään ulkona, pestä ikkunat ja kehittää sutinaa deittisivustolla. Syksyllä ja talvella on ikäänkuin lupa vähentää liikkumista ja käpertyä kotisohvalle peiton alle. Vaikka rakastan kevättä ja valoisuutta saa se silti usein oloni tukalaksi.

2 tykkäystä

Hienoa, että nostit esiin erilaisen näkökulman. Olet myös selvästi pohtinut erilaisia selityksiä tilanteelle, mitkä kuulostavat ymmärrettäviltä. Osalle näyttää tulevan jonkinlainen kevätmasennus, mikä on kaamosmasennusta harvinaisempi ja vähemmän tutkittu tilanne.

Vuodenajasta johtuvaa kevätmasennusta on joskus selitetty niin, että valon lisääntyminen aiheuttaa erilaista yliaktiivista välittäjäainetoimintaa kuin ihmisille keskimäärin. Jos ongelma on tämä, niin näillä ihmisillä se kirkkaimmassa valossa liikkumisen vähentäminen tai ihan esim. aurinkolasien käyttö voi olla suositeltavaa.

En tietenkään tiedä auttaisiko tämä sinua tai liittyvätkö oireesi myös tähän vai eivät.

3 tykkäystä

Olen itse pohtinut myös tuota kevätmasennusta. Joskus se on selitetty myös niin, että masentunut tai muuten alakuloinen ihminen saattaa kovasti toivoa, että kevään valoisuus toisi virkeyttä ja positiivisuutta myös mielialaan. Kun näin ei sitten tapahdukaan, alkaa madaltuu mieliala entisestään. Tai jopa paine siitä, että keväällä pitäisi kaiken näyttää valoisammalta, saakin aikaan päinvastaisen reaktion

2 tykkäystä

Mä kuulun tähän jengiin ketkä väsyy/mieliala laskee keväällä ja syksyn pimeys tuo turvaa sekä tietynlaista lohtua. Talvi ja kesä taas ei herätä mielen puolella minkäännäköistä reaktiota.

1 tykkäys

Mulle kevät on ahdistavaa aikaa.
Oon huomannu et kevään saapuessa mua ahdistaa normaalia enemmän ja useammin. Heräilen jopa turhan aikaisin aamulla ahdistuksen takia.

1 tykkäys