Vinkkejä löytää opiskelumotivaatio

Kertoisitteko parhaat vinkkinne löytää opiskelumotivaatio. Pitäisi aloittaa opinnot uudelleen sairasloman jälkeen ja siellä ois heti odottamassa ne kaikki rästiin jääneet kokeet ja näytöt :grimacing: . Kiitän jo etukäteen vinkeistänne :kissing_heart:

1 tykkäys

Itse olen opiskellut koko pienen ikäni ja olen luonteeltani tosi tiedonhaluinen niin opiskelumotivaation löytäminen on ollut jokseenkin helppoa. Kuitenkin ! Aina on niitä kursseja ja rästejä jotka ei voisi vähempää kiinnostaa, ja niihin olen koittanut seuraavia juttuja. Ohessa myös opiskelutapoja, joilla olen yrittänyt helpottaa elämää ettei opiskelu tuntuisi aina niin puulta ja että motivaatio säilyisi mahdollisimman pitkään, niin saa käyttää kaikkea minkä kokee tarpeelliseksi;

:closed_book: Jos on tulossa useampi tunti, jossa pitää olla paikalla, niin lue joskus etukäteen mahdolliset tulevat asiat, esim. juuri seuraava kirjan luku. Lisätieto jo tunnetusta aiheesta auttaa ymmärtämään aihetta enemmän, kun siitä puhutaan kaikkien kesken ja osaat jo heti kysyä sinua mietityttäneet asiat.
:thought_balloon: Tee siistit muistiinpanot joista ITSE YMMÄRRÄT PARHAITEN. Ihan sama, onko siellä sata tärkeää- kuplaa, tarroja tai käytetty värejä (toimii muuten hyvin), sillä kunhan itse tajuat mitä oot kirjottanut muistiinpanoihin, niin on helpompi kertoa niistä myös muille.
:page_with_curl: Vältä monien lippulappusten pitämistä, jos se on mahdollista. Kun lukee kokeisiin tai muihin pistoihin on hyvä jos kaikki asiat on samassa paikassa, jotta joku tärkeä lappu ei vahingossa huku ennen tärkeää koetta, jossa olisi juuri ollut joku sama tehtävä kuin kokeessa. (käynyt useasti)
:nerd_face: Kokeisiin lukiessa tiedän, että moni tästä on puhunut varmasti jo, mutta tee 2-5 päivää ennen koetta nk. “mind map” isolle arkille. Eli kupla, jossa on aiheen nimi, josta lähtee pienempiä kuplia ja niissä lukee lisätietoa tästä aiheesta. Tätä arkkia tuijotellessa muistuu todella helposti aihepiirit ja samalla syventävä tietous paranee, kun miettii, osaisiko kaikista kuplista esitettyihin kysymyksiin vastata esseen kokoisella vastauksella.
:woman_cartwheeling: Urheile/liiku/harrasta opiskelun ohella. Jos opiskelee 24/7 niin turtuu A.tiedon määrään B.siihen omaan tehtyyn työhön eikä osaa aina nähdä huonoja puolia niissä, niin harrastukset ja muu vaihtelu auttaa selkeyttämään ajatuksia.
:couch_and_lamp: Anna itsellesi taukoja opiskelun aikana. Jos olet vaikka pyhittänyt 6 tuntia opiskelulle, anna itsellesi juomataukoja ja hetken sometaukoja sen välissä, että aivot saavat muuta mietittävää hetkeksi. 6 tuntia intensiivistä uuden asian oppimista on aika hapokasta tehdä putkeen kelle tahansa.
:chocolate_bar: Aina voi yrittää motivoida itseään myös niin, että keksii itselleen “palkintoja”. Esimerkiksi jos saa vaikka viikon aikana kaikki matematiikan tehtävät ja kaksi raporttia tehtyä, voi pitää sunnuntaina kokonaisen lepopäivän. Eikä se haittaa, jos joskus ei onnistukaan ihan täysin täyttämään sitä mitä oli miettinyt, tiedät itse, kuinka paljon olet opiskelulle antanut ja jo omasta panostuksestaankin voi palkita! Ihan vaikka vaan ostamalla pienen coca-colan ennakkotehtävien päätteeksi. Pienillä “porkkanoilla” ja virikkeillä tulee kiva tunne, että on onnistunut ja savuttanut jotain pienelläkin väliajalla eikä tarvitse odottaa sinne koetulokseen asti, että saa hetken onnistumisen tunteen.

Tässä nyt muutama mitä tuli mieleen niin toivottavasti oli jotakin hyödyllistä. Tsemppiä opiskeluun! :pencil2:

6 tykkäystä

Aloita vaikka unelmakartasta! Mieti mitä kohti olet menossa, mitä unelmasi vaativat sinulta ja mikä haluat olla “isona” :smiling_face_with_three_hearts: parhaiten itselläni toimii motivaation kanssa ajatus siitä, mitä haluan - > mitä se vaatii - > miten toteutan sen käytännössä.

Motivaatio opiskeluun on välillä kiven alla kyllä itsellänikin. Mutta unelmat auttavat jaksamaan!

2 tykkäystä

Toivottavasti motivaatio löytyy! Tosin kun motivaatio hiipuu, tarvitaan tahdonvoimaa jatkaa. Tällöin on tärkeää, että on asettanut itselleen tavoitteet. Mitä vaikeampaa on ylipäätään saada asioita tehtyä, sitä matalampina ja kevyempinä tavoitteet kannattaa pitää. Eli ei lähdetä hakemaan kuuta taivaalta, vaan asetetaan helpommin saavutettavat tavoitteet. Ja kun homma lähtee rullaamaan, voi haastetta pikkuhiljaa lisätä.

Hyvä tapa on pilkkoa isompi tavoite pienempiin. Ja niin pieniin kuin tarve on. Esimerkiksi jos tentiin on luettavana 50 sivua, päätavoite (sisäistää 50 sivun sisältö) jaetaan pieniin. Esimerkiksi 5 sivua per päivä. Tai jos siellä to-do listalla on 10 rästitehtävää, ottaa ne tavoitteiksi yksi kerrallaan, ja sekin pilkottuna riittävän pieniin osiin.

On helpompi saada yksi pieni asia tehtyä, kuin yksi iso asia. Vertauskuvana halkopinon siirto; jos ajattelee vain miten paljon on halkoja, ja miten iso homma se on, voi käydä niin ettei pino siirry koskaan. Mutta jos viekin sylillisen halkoja päivässä, joku päivä se pino on siirtynyt. :slight_smile:

2 tykkäystä

Huomasin motivaation pitkäaikaisen notkahduksen tässä. Loman jälkeen alkoi harkka etänä. Pääasiallisesti tietotyötä, jota voi tehdä koneella. Omalla nykyisellä kotipaikkakunnalla on sosiaalisia suhteita tosi vähän, ei oikeastaan yhtään.

Tänään sitten yhdessä Teams-paltsussa päätin avata suuni ja todeta että päin honkia on mennyt parin viime viikon osalta. Loma päättyi 10.1… Etänä tehdessä asioita voi itse päättää mitä tekee ja millaisessa rytmissä. Hmmph, katin paskat mistään rytmistä on tullut palattua moneen vanhaan juttuun, joista yrittää pyrkiä pois. Sanoitin siis ääneen että masennuksen oireita on ollut havaittavissa.

Tosin erään läheisen kuolinpäivä on juuri tänään. Tajusin että haasteiden liittyvän suruuni tähän henkilöön liittyen. Nyt on jo paljon kevyempi fiilis tätä kirjoittaessa :smiley:

1 tykkäys