Vaikea koira vie voimat masentuneelta ihmiseltä

Moi!
Mulla on elämässä vähän vaikee tilanne.
Mulla on koira, joka ei sovi itselle sillä tavalla mitä olisin toivonut. Olen pettynyt jo siitäkin, mutta tämä koira on todella äänekäs, vauhdikas ja muutenkin haastava ensimmäiseksi koiraksi. Ei tykkää toisista koirista myöskään, vaan puree. Haluan että koiran kanssa olisi mutkatonta elää. Koirankouluttajalla käyty ja todettu, että tämä on koiran ominaisuus ja se ei tule muuttumaan sosiaaliseksi perhoseksi, vaikka kuinka kouluttaisi. Kuten ihmisilläkin, pesoonaa ei voi muuttaa.

Mutta välillä sitä vaan jaksaa jotenkin ja sit tulee romahdus. Vaikka aina kun näitä tilanteita tulee, en tykkää niistä ollenkaan. Jotenkin sitä vaan silti jaksaa. On kausia kun niitä koiran ominaisuuksia sietää paremmin ja ei oikein välitä niistä, sit pari huonosti nukuttua yötä väliin ja parit haastavat tilanteet koiran kanssa, niin olen aivan loppu. Koira vie omia voimavaroja paljon ja osaa olla vaikea.

Mietin vaan mistä johtuu se, että voi olla parikin viikkoo ihan hyvin, mutta sit tulee taas ajatus, että en voi tuota koiraa pitää. Mistä tällainen aaltoilu johtuu? Kärsin masennuksesta ja nepsypiirteitä on. Se lisää oman haasteensa tähän.

Onko tämä jotain luopumisprosessia vai mahtaakohan johtua mielenterveysongelmista? Vai elänkö omien arvojen vastaisesti. Joka tapauksessa raskasta on. Ja pitkään olen tämän asian kanssa paininut. Koko koiran mulla olon ajan, tuli kodinvaihtajana mulle. Luulin että pärjään, mutta ilmeisesti en.

Mielenkiintoinen kirjoitus. Itse olen ollut paljon hevosten kanssa ja siinä pätee hiukan samanlaiset säännöt niinkuin koirissa ja ihmisissä. Ero koiriin on se että hevosia ei tarvitse miellyttää samalla tavalla saadakseen niiden luottamuksen.

Luulen että meidän ihmisten ei tulisi pyrkiäkkään muuttaa koirien, hevosten tai ihmisten luonteenpiirteitä. Meillä on se luonteen piirre mikä meille on annettu. Kuitenkin täällä eläessämme meihin myös vaikuttaa ympärillämme oleva yhteisö ja sen käyttäytyminen.

Se mitä me voidaan yrittää tehdä elämän kumppanimme kanssa, oli kyseessä sitten koira - hevonen tai ihminen, voimme koittaa oppia ymmärtämään juuri sitä yksilöä joka meidän vieressä juuri tällä hetkellä on. Suurin muutos mitä joudumme tekemään itsessämme on että koitamme muuttaa omaa käyttäytymistämme niin että vieressä oleva kumppanimme ymmärtää meitä.

Useimmiten on kiinni siitä että me ihmiset emme ymmärrä vieressä olevaa kumppaniamme ja siitä seuraa tilanne että emme osaa kommunikoida oikealla tavalla tämän yksilön kanssa jotta se taikka (hän) pystyisi ymmärtämään meitä. Oikeastaan kaikki onnistunut vuorovaikutus tapahtuu kahden yksilön välillä ymmärryksen kautta.

Jos taas koiralla, hevosella tai ihmisellä on huonoja käytöstapoja - näiden ongelmallisten käytöstapojen muuttamisesesta täytyy kyetä keskustelemaan oikealla tavalla jotta saadaan muutos käytökseen. Tämä ei aina ole helppoa, oli kyseessä sitten koira, hevonen tai kanssaihminen.

Mutta juu, meissä kaikissa löytyy se perusluonne ja sitä meidän ei tulisi koittaa muutta. Tämä luonne mikä meillä on saattaa kuitenkin joltain osin vaikuttaa negatiivisesti meidän toiminta tapoihimme ja sitä voidaan taas kyllä koittaa muuttaa :heart:

Itsellä ollut joskus haastava koira. Aika auttaa ja oma rauhallisuus. Jos kyseessä on nuori koira ja nauttii harjoittelusta olisi hyvä löytää joku tuttu koiraihminen kenen kanssa harjoitella. Pienin askelin. Toisesta koirasta ei tarvitsisi tehdä kaveria vaan tekisitte omia juttuja yhdessä, niin että oppisi keskittymään vain sinuun eikä toiseen koiraan ollenkaan. Molemmat hinnoissa välimatkan päässä. Välimatka voi olla ihan jalkapallokentän verran ja siitä ajan kanssa voi siirtyä lähemmäs. Ei ekoilla kerroilla lähelle ollenkaan. Välineet tärkeät olla hyvät, ettei kehenkään satu. Kuonokoppa?

Myös omat voimavarat pitää huomioida. Onko ketään tuttua, joka voisi välillä touhuta koiran kanssa, kun väsähdät? Joskus on molemmille parempi, jos koira menisi, jollekin kokeneelle koiraihmiselle, tai ympäristöön, jossa on vähemmän toisten koirien kohtaamisia. Sekään ei ole sinun vikasi. Joskus elämäntilanne ei ole oikea. Ei se tee sinusta huonoa ihmistä.

Kodinvaihtajilla on aina oma historia. Sieltä varmaan löytyy joku huono kokemus toisesta koirasta. Harvemmin koira pelkillä hyvillä kokemuksilla vihaa kaikkia muita. Tähänkään ei voi aina vaikuttaa, jos toinen irtokoira on esim. hyökännyt.

Tsemppiä :heart: Tiedät varmasti itse mikä on paras ratkaisu.