Uniongelmat

Alotin koulun parin kuukauden sairasloman jälkeen ja nyt on taas tullu unionglemat, tätä oli myös syksyllä ennen kun jäi sairaslomalle ja sit ne uniongelmat katosi sairasloman aikaan eli selkeesti tää nyt jotenki liittyy tähän koulun käyntiin. Nukahdan kyllä helposti ja nopeesti aina siinä 21-22 aikaan mut sit herään aina 3-5 aikoihin enkä saa enää unta vaikka miten nukuttaisi :sleeping:.

Kysymys kuuluukin mikä tätä helpottas et ei tarviis sit koulussa/vapaalla aina olla puoli unessa, mitä lääkkeettömiä keinoja ootte hyödyntäneet kun en halua unilääkkeitäkään, todennäkösestihän ne niitä tyrkkäis kouraan jos menis asiasta kertomaan kouluterveydenhuoltoon.

On ihan säännölinen päivärytmi ja syön 4 kertaa päivässä ja koulumatkat liikun kävellen ja sit pari kolme kertaa viikossa ihan perus kotitreeniä teen. Mut kyllähän tää vähän mielen päälle alkaa käymään kun ei saa kunnolla nukutuksi. Koulussa käyn osapäiväisesti ja oman voinnin mukaan kun on kuitenkin toipuminen vielä vähän vaiheessa niin ei ihan täyspäivänen opiskelija pysty
olemaan, tää järjestely onneks sopii paremmin kun hyvin omalle opettajalle.

Moikka!

Luin sun viestin jo eilen, mutta unohdin vastata, mutta nyt vastaan ajan kanssa :blush:

Harmi, että nukkumisen kanssa on haasteita, se on kuitenkin yksi kaikkein tärkein palikka jaksamisessa. Osapäiväinen opiskelu kuulostaa ihan järkevältä sun tilanteensi huomioon ottaen. Ruokailut ja liikunnatkin näyttävät olevan ihan hyvällä tolalla. Mietin seuraavaa: syötkö riittävästi, iltapala lähellä yöunia? Usein liikunta auttaa kehoa rentoutumaan ja antaa levolliset unet, toki liian raskasta liikuntaa ennen nukkumaanmenoa kannattaa välttää. Kevyttä joogaa illalla voi kokeilla mikäli joogasta pitää. Rentoutusharjoitukset ovat hyvä keino rauhoittaa keho ja mieli ennen unia, mm. YouTubesta löytyy paljon unirentoutusharjoituksia, niihin ei tarvita muuta kuin rauhallinen paikka ja mielellään kuulokkeet. Myös illan rauhoittaminen, eli kännykät ja muu elektroniikka vähemmälle käytölle. Makuuhuone kannattaa pitää elektroniikkavapaana tilana mikäli mahdollista ja viileänä (usein ihminen nukkuu paremmin viileässä).

Jos yöllä huolet valvottaa niin illalla voi vaikka kirjoittaa johonkin ylös kaikki huolensa niin ei tarvitse yöllä stressata. Ootko puhunut näistä uniongelmista jollekin ammattilaiselle?

Toivon sulle levollisia ja turvallisia yöunia :sleeping:

1 tykkäys

Iltapalan pyrin syömään kyllä viimeistään klo 19 ja kaheksan pintaan sit jo alkaa muita iltatoimia tekemään.
Toki tälläsessä pienessä yksiössä on hankala pitää ne laitteet poissa kun sänky on käytännössä keskellä huonetta😅

Meillä on koululla erityisen tuen opiskelijoille sellasii ammatillisia ohjaajia mitkä sit jelppaa asiassa jos toisessaki nii sen kaa oon puhunu (tai oikeestaan viestitellyt kun ei toi puhuminen kovin luontevasti onnistu tälläsistä asioista), kovasti se yritti tsempata et mitä jos kävisin terkkarilla mut siinä vaa tulee se kynnys vastaan et jos ei meinaa uskaltaa näille tutuillekkaa ihmisille kertoo ku menee vaa lukkoon jos yrittää niin ei se onnistu kyllä terkkarinkaan kanssa. Ja mitä nyt kuullu nii yleensä konsultoivat vaan koululääkäriä mikä sit tyrkyttää kaikenlaisii lääkkeitä, mut eihän se ongelma niillä lääkkeillä korjaannu eikä nyt muutenkaa haluaisi mitää unilääkkeitä tai vastaavia.
Vähänhän se on et päivällä ne ajatukset ja huolet ei niinkää pyöri päässä et sit niitä yöllä pyörittelee päässään kun ei muutakaan tekemistä oo ja ei kauheesti kehtaa mekastaa ettei naapurit häiriinny.:see_no_evil:

Noita rentoutus juttuja vois kyllä tutkii vähän tarkemmin ja kokeilla

2 tykkäystä

Äänikirjat on itelle toiminu tosi hyvin. Sitä nukahtaa ihan huomaamatta, kun kuuntelee kiinnostavaa kirjaa. Samoin Podcastit jos se puoli luonnistuu ennemmin.

Toinen on myös kokeilla melatoniinia, lääkäri myöntää myös vahvempaa jos hyllytavara ei auta.

3 tykkäystä

Ymmärrän, että on vähän vaikeeta pitää “makuuhuone” elektroniikka vapaana jos yksiössä asustelee :grin: Kannustaisin sua puhumaan näistä asioista terkkarille, ovat kuitenkin alansa ammattilaisia ja osaavat neuvoa ja ohjata eteenpäin. Jo “pelkästään” jutteluapu voi auttaa uniongelmiin. Ei tarvitse vähätellä omaa oloaan, mutta toki ymmärrän, että kynnys hakea apua on suuri. Apua on tarjolla ja sitä sulle kyllä tarjotaan, eli ota apu vastaan vain :blush:

Mitä jos kokeilisit siirtää huolet yöllä kännykkään äänitteen muodossa? Näin saisit ne pois mielestä ja voit palata niihin seuraavana päivänä.

Tsemppiä ja parempia yöunia :sleeping::blush:

Sepä siinä on ku pyörii vaa se yks ja sama asia päässä mikä ahistaa ja se sit onki ainoo, ja se nyt ei oikee ratkee muuten kun kohtaamalla se asia eikä tästä koulusta oikeen muute voi valmistua kun se pitäs tehä. Siitä vaa tullu semmonen pieni mörkö tonne omaan päähän ku eka yritys meni iha plörinäks nii sitä nyt välttelee sen takia kun se ahistaa et mitäpä jos toinenki menee kans ihan penkin alle.:woman_shrugging:t3:

Kyllähän se varmasti auttas ku kävis jonku kanssa sen ekan yrityksen kunnolla läpi mut pelkkä sen ajatteleminenki saa kauheen pakokauhun aikaseks😖

Usein jokin pelottava ja ahdistava ajatus saa jämähtämään paikoilleen, mikä on täysin ymmärrettävää. Saisit varmasti tukea ja apua näihin juttuihin jos vain uskallat avoimesti kertoa ajatuksistasi, siispä lempeästi tuuppisin sua ottamaan asian puheeksi, vaikka ensi ihan tekstin muodossa jos puhuminen jännittää ja pelottaa, senkin asian voi siinä kertoa :slightly_smiling_face: Nyt tarvittaisiin hieman rohkeutta ja tukiverkko siihen ympärille, uskon kuitenkin, että kaikki menee hyvin! :blush:

1 tykkäys

Kun kerran ongelma ei ole se itse nukahtaminen, niin melatoniinit ja iltajumpat eivät ehkä sitä korjaa. Kuulostaa kovasti siltä, että taustalla on juurikin stressi. Myös masennuksen yhtenä oireena on tutkitusti herääminen aamuyöstä.

Mikäli nämä asiat ovat heräilyn taustalla, kysymykseen “mikä tätä helpottaisi” ei välttämättä ole nopeaa ja helppoa vastausta. Kyse on kokonaisvaltaisesta henkisestä hyvinvoinnista, jotta mahdollista stressiä/ahdistusta/masennusta saadaan lievitettyä.

Kouluterveydenhuolto/opiskelijahuolto (kuraattori, psykologi) on hyvä lähtöpaikka, jos hoitokontaktia esim. nuorisopsykiatrian puolelle ei ole. Jos asioista puhuminen tuntuu haastavalta, hyvä keino on kirjoittaa ne paperille ja viedä paperi mukanaan.

1 tykkäys