Uniongelmat ADHDn liittyen

Itse nukahdan hyvin päivän päätteeksi, mutta sitten kun herään aamu yöllä 1:n jälkeen niin alkaa sitten levottomat ajatukset tulla mieleen ja ei saa millään unenpäästä uudelleen kiinni, miten te arvon kanssa sisaret olette tälläisen ongelman ratkaisseet, itselläni ollut tätä jo useampi viikko , eli yö unet jäävät ihan kolmeen neljään tuntiin per yö

1 tykkäys

Oma ongelma on se nukahtaminen, koska silloin ajatukset pyörii levottomasti mielessä ja en saa ajatuksiani rauhoittumaan tarpeeksi, jotta voisin nukahtaa. Aina ei edes pyöri negatiiviset asiat, vaan mietiskelen pelejä ja kaikkea muuta - kuin superpallo joka kimpoilee seinästä toiseen seinään.

Mutta siihen joskus auttaa se, että kuuntelen rauhoittavia ääniä puhelimesta tai vaikka muutan peiton kanssa sohvalle. Joskus myös vain nousen ylös ja menen takaisin koneelle siksi aikaa kun väsyttää taas tarpeeksi.

Jos on mahdollista, suosittelen itse muuttamaan makuuhuoneesta itselle mieluisan. Tunnelmavalot, äänet, ikkuna auki/kiinni ja niin edelleen. Tai vaikka uusi peitto tai uudet kivat lakanat. Pienetkin asiat voi vaikuttaa unihygianiaan ja mukavuuteen, ja jos on kiva olo niin itsellä ajatukset pysyy paremmin kurissa.

3 tykkäystä

Viivästynyt vuorokausirytmi ja aamuvirkku yhteiskunta :upside_down_face: nää on toimiva yhdistelmä ja nautin todella paljon :grinning: mulla on ADHD tutkimukset vielä vaiheessa eli dg ei oo vahvistettu, mutta eiköhän sekin pian saada vahvistettua

Yks hyvin vahva oire on siis tää viivästynyt vuorokausirytmi eli mun aivot ei ole valmiita nukkumaan ennen klo 2 yöllä eivätkä valmiita heräämään ennen aamukymmentä. Tän kanssa oon taistellut ihan koko ikäni ja tän takia oon myös ollut koko elämäni väsynyt (tai ainakin siitä asti, kun tulin eskari-ikään). Ekaa kertaa nyt melkein 23v AMK opiskelijana, kun ollaan etäopetuksessa yhden tietyn pandemian takia, oon saanut sen kokemuksen miltä tuntuu herätä virkeänä ilman ongelmia hypätä suoraan ylös sängystä :partying_face: meillä siis opetus tulee etäyhteyden lisäksi tallenteina ja iso osa on pelkkää itseopiskelua niin pystyn elämään oman luontaisen rytmini mukaisesti ja tää on auttanut tosi paljon esimerkiksi toisen liitännäisoireen eli masennuksen kanssa

Valitettavasti vaan meidän yhteiskunta ei huomioi meitä yöeläimiä ja ahdistun jo nyt valmiiksi siitä, miten tuun selviämään sitten kun 3,5v päästä valmistun ja menen töihin. Kesätyöt toki myös, mutta niistä nyt selviää, kun ovat vain muutaman kuukauden. Ehkä löydän sellaisen työn, jossa tää rytmi voi toteutua :crossed_fingers:

2 tykkäystä

Muistaakseni yli puolella ADHD-aikuisista on uniongelmia ja uniongelmista johtuvat ongelmat ovat ainakin yhtä iso ongelma näille kuin itse ADHD. Monet kertovat, että illalla tulee päivän vahvin energiapiikki, minkä jälkeen on vaikea rauhoittua ja toisaalta sen haluaa käyttää, kun on hetki jolloin saa asioita aikaan. Univajehan aiheuttaa kaikilla vaikeuksia keskittymiselle, oppimiselle, luovuudelle, ongelmaratkaisukyvyllelle, mielialalle ja lisää ahdistuherkkyyttä ja ärtyneisyyttä. ADHD-ihmiset ovat myös erityisen herkkiä univajeen aiheuttamille oireille ja ADHD-piirteet myös korostuvat univajeisena.

Nämä unirytmiasiat ovat todella valitettava ongelma. Onneksi nykyään on myös monenlaisia työtehtäviä, joissa työajoissa on ainakin jonkin verran joustoa. Unirytmin korjaaminen on usein mahdollista, vaikka oma rytmi vetäisi luonnollisesti myöhemmäksi, mutta se voi edellyttää johdonmukaista työtä ja vahvaa arkirutiinia. Jos tarvetta korjata rytmiä on, ja tilanne on ollut pitkään päällä, niin kannattaa ainakin lähteä maltillisesti liikkeelle ja yrittää aikaistaa nukkumista vaikka puoli tuntia viikossa.

Mietin tuota Retu66 nostamaa ongelmaa yöheräilystä, niin se on usein merkki kuormituksesta. Eli sellaisessa tilanteessa voi olla tärkeä miettiä, että onko arjessa stressitekijöitä, joihin voisi vaikuttaa tai voisiko arkeen lisätä palauttavia, itseään rentouttavia asioita.

2 tykkäystä

Minulla tuo kushätä herättää öisin ja kun herään siihen tietoisuuteen että ois mentävä kohta, niin pitkitän menoa ja saatan nukahtaa parikin kertaa pienen hetken ajaksi ennenkuin sitten on pakko mennä ja voi auta armelias kun tulen “hotelli helpotuksesta” takaisin sänkyyn, niin kukkuu, eipähän saakkaan unta kirveelläkään sitten. Perhana pitääkö tässä ruveta nukkumaan joku sorsa integroituna, tiedätte kyllä mihin!

Itellä isoimpana ongelmana nukkumiseen liittyen ei niinkään ole se nukahtaminen, vaan herääminen. Toki nukahtamisessa on se etten kestä mitään ääniä (kellon viisareita, patterien suhinaa, ilmastoinnin hurinaa yms.), vaan joudun myös podcastia tai musiikkia laittamaan että peittää niitä. Ylikierrokset myös vahva totuus kun alkaa iltahepuli, kun pitäis nukkua, mutta luojan kiitos sen saan taltutettua melko helpolla.
Teen työssäni oikeastaan vallan aamua tai yötä, koska iltavuorot on aivan kauheita, kun ei pääse aamulla liikkeelle kun ei ole “pakko” nousta. Ja siitä suorana johdannaisena päivä pilalla, kun ei saa aikaseks mitään kun ei herää.

2 tykkäystä