Uni- & nukahtamisongelmat đŸ’€

TÀhÀn ketjuun on hyvÀ vastata nÀin yön pimeinÀ tunteina :face_with_hand_over_mouth:

TÀÀllÀ myös unettomuutta ja nukahtamisvaikeutta. MeillÀ sukuvika, isÀn puolella iso haaste.
ItsellĂ€ haasteena just nukahtaminen ja vĂ€lillĂ€ kesken unen herĂ€illyt. YleensĂ€ aamulla nukun sitten pidempÀÀn, varsinkin nyt kun olen työtön (yleensĂ€ 10-11 soi kello). MielessĂ€ pyörii kaiken maailman asiat, niin negatiiviset, positiiviset kuin neutraalit. VĂ€lillĂ€ kĂ€yn aiempia keskusteluita “lĂ€pi” mielessĂ€ yms. En jotenkin saa aivoja sammumaan :sweat_smile:. On kokeiltu rentoutumisharjoituksia, sĂ€ngystĂ€ ylös nousemista, lÀÀkkeistĂ€ mirtazapin ja melatoniini. ÄrsyttĂ€vĂ€ vaiva on. Nyt melatoniini auttaa siten ettĂ€ rupeaa vĂ€syttĂ€mÀÀn, mutta en pysty nukahtamaan :exploding_head:. Itselle tuntuu olevan paras, jos saisi nukuttua n. 10h, silloin ei ole niin pĂ€ivĂ€vĂ€symystĂ€. Mutta en pysty kovin myöhÀÀn herÀÀmÀÀn, kun pitÀÀ koirat pÀÀstÀÀ ulos ja syömÀÀn toki :blush:

2 tykkÀystÀ

Hei kaikki!
MÀ katsoin jotain ohjelmaa jossa, oliko lÀÀkÀri tai joku rohvessori kertoi ettÀ aivoja voi huijata niin ettÀ vaihtaa asentoa niin ettÀ kÀÀntÀÀ tyynyn ja tietysti itsensÀ jalkopÀÀhÀn ja aivot tulkitsevat, ettÀ olet siirtynyt toiseen paikkaan nukkumaan.
MinÀ kokeilin yksi yö kun uni ei millÀÀn meinannut tulla, niin perhana, mÀ olin nukahtanut ja aamulla herÀsin virkeÀnÀ pÀivÀÀn.
Oliko sattumaa vai ei? En ole uudestaan kokeillut.

Mulla tulee aika-ajoittain jaksoja ettÀ unet hÀviÀÀ ja saan unilÀÀkkeitÀ, mutta vain pieneksi ajanjaksoksi . On perhanallinen vaiva vÀlillÀ, sitten on aikoja kun ongelmia ei ole mutta sitten kun on se ongelmallinen vaihe, niin rupeaa oikein pelottamaan kun pitÀisi mennÀ nukkumaan ja tietÀÀ ettÀ se ei vÀlttÀmÀttÀ onnistu.

Oikeesti tsemppiÀ kaikille niille joiden kanssa ollaan tÀn asian kanssa samassa veneessÀ. Sovitaanko, ettÀ se joka on nukkunut hyvin, niin soutaa sen pÀivÀn, ettÀ me muut saadaan levÀtÀ.
Pieni puujalkavitsi lopuksi vakavaa ongelmaa loiventamaan.

1 tykkÀys

TÀstÀ on mulle myös hoitaja kertonut. Olen kokeillut, mm. viime yönÀ laittaa pÀÀn jalkopÀÀhÀn. Muttei minulla ollut vaikutusta. Mutta voihan se toki osalla auttaa ja helppo ainakin kokeilla!

3 tykkÀystÀ