hei ihanat!
puhuttaisko hetki meijän kokemuksista aiheesta elämää uniongelmien kanssa? ja jaetaan vinkkejä jos sellasia keltään löytyy!
uni, nukkuminen, nukahtaminen = mun pahimmat vastukset lapsesta asti!
toki uniongelmat ainaki itellä on vaan oireita muista ongelmista, mutta vaikka mm. masennuksen tai sosiaalisen ahdistuksen kanssa eläminen on vaikeaa, on jatkuva kamppailu väsymyksen ja kaiken ohi nukkumisen kanssa yksi mun suurimmista ongelmista.
mulla ei oo varmaan koskaan elämässäni ollut normaalia unirytmiä 2 päivää pidempää jaksoa. erilaisia unettomuuden muotoja on toki monia, mutta mun suurin vastus on nimenomaan nukahtamattomuus.
on tosi vaikee selittää sitä tunnetta tyypille, kellä ei oo kokemuksia tällästä. “laitat vaa silmät kiinni ja puhelimen pois!” “urheile iltasella ni sit tulee hyvin uni” “kokeile melatoniinia!”. varmasti hyviä vinkkejä, mutta aina nää ei riitä.
väsymys kyllä tulee. kyllä mua illalla ja yöllä väsyttää, tosi tosi paljon. ja oon tosi hyvä nukkumaan, uni on yleensä tosi syvää ja katkeilematonta (toki tästäkin tulee ongelmia, en herää herätyskelloon tai palohälyttimeen). mutta vaikka kaikkea koittaa, se itse nukahtaminen ei silti tapahdu.
aina tähän ei liity edes ikäviä fiiliksiä, esim. ahdistusta. saattaa olla hyväkin fiilis ja ok päivä takana, mutta nukkumaanmenon hetkellä aivot toimii niin täysillä että ei toivoakaan uneen pääsystä
mutta itsellä usein tähän liittyy myös harhasuutta. onko mun asunnossa joku, oonko maksanut kaikki laskut, vilahtiko ikkunan takana just joku? entä jos nään painajaisia, saan unihalvauksen, tai kuolen yön aikana? entä jos joku laittaa viestin yöllä mihin mun on pakko vastata heti? jos nyt suljen silmät, jotain pahaa tapahtuu.
itselle raskainta tässä on se, että koko elämä menee ohi. mielialaongelmat rajottaa jo paljon, mutta kun unirytmi on yleensä luokkaa 8:00-17:00, pahimmillaan n. 12-22 niin jää ulkopuolelle ihan kaikesta. mietin paljon, että pääsenkö koskaan opiskelemaan tai töihin, kun ei tää tilanne tunnu parantuvan vaikka kaikkeni oon yrittänyt tehdä. enhän mä koskaan pääse yhteiskunnan rattaiden kyytiin, kun nukun sillon kun elämää pitäis elää! joudun miettimään ja suunnittelemaan koko elämäni sen mukaan, että oonkohan sillon hereillä.
ja mikään ei tunnu kauheemmalta, kun herää illalla ja puhelimessa on päivällä tulleita viestejä “hei haluutko lähtee munkaa…?” ja joudut taas vastaamaan “sori, nukuin”. hävettää, harmittaa!
millasia tilanteita teillä on? onko löytynyt neuvoja, toimivia apuja ja ratkaisuja? miltä susta tuntuu, kun joku kehottaa sua vaan laittamaan silmät kiinni?
tää on tosi laaja aihe, mutta tuntuu että harvemmin kukaan puhuu siitä häpeän, yksinäisyyden, ja ulkopuolisuuden tunteesta, mitä itse ainakin tästä ongelmasta koen! olisikin kyse vaan siitä, että on jatkuvasti vaan vähän väsynyt…
kiitos jo valmiiks just sulle, jos luet ja vastaat tähän!