Tylsyyteen juominen

Muutin 4 kuukautta sitten omaan kaksioon, ja aloin juomaan enemmän. Kerkesin asua kuukauden yksin, ennenkuin tajusin että alkoholin käyttö alkaa lähteä käsistä joten soitin A-klinikalle. Olin marraskuun selvinpäin, mutta nytten joulukuussa kun aloitettiin mieliala lääkitys(Voxra) niin elämä on tuntunut tylsemmältä. Tämän vuoksi olen taas havahtunut juomaan, vaikkakin vain yhtenä iltana viikossa. En itse edes haluaisi juoda, mutta en yksinkertaisesti keksi mitään muutakaan tekemistä kun kaikki muutkin kaverit juovat. Ei jaksaisi olla yksin kotonakaan viikonloppuisin. Käyn kerran viikossa A-klinikalla juttelemassa päihdetyöntekijän ja psykoterapeutin kanssa. Joulukuun alussa oli lääkäriaika, jossa diagnosoitiin keskivaikea masennustila ja ADHD epäily. Olisiko kenelläkään vinkkejä, mitkä auttaisivat pysymään erossa alkoholista, vaikka muut juovatkin?

5 tykkäystä

Toki olisi varmasti hyvä jos olisi mahdollista löytää kavereita, jotka eivät alkoholia käytä. Yleensä siinä vaiheessa, kun itse toteaa etten nyt vaan halua juoda niin kaveripiirikin vaihtuu aika paljon. Ei nyt välttämäti täysin, mutta osittain ainakin.
Tietenkin uusia kavereita ei löydy ihan tuosta vaan ja riippuu vähän millainen oma jaksaminenkin on, mutta koulut, kurssit, harrastukset jne ovat oivia paikkoja löytää uusia tuttavuuksia.

Itse löysin sellaisen keinon tuohon juomiseen, että aloin seurata mitä muut tekee kun ne on kännissä ja pidin sitä omana huvinani aina baarissa tai missä bileissä ikinä oltiinkaan. Se helpotti sitä ryhmäpainetta… Saatoin ottaa itse sen yhden Irish coffeen ja sitten loppuillan vettä tai limua… Ei tarvinnut olla kuskinakaan kun olin ottanut sen yhden. Senkin vain siksi että teki mieli juuri sitä juomaa, koska kahvi on mulle ollu aina läsnä… Jos alkoi ahdistaa tai ei halunnut enää katsoa kännisten touhuja, lähdin kotiin. Kotona sitten pelit tulille tai vaan juttelemaan sinne ihmisten kanssa. Silloin ei ollut vielä Discordia, mutta TeamSpeak ja Ventrilo kovassa käytössä. Nykyään Discord ajaa noitten roolin. Jos Opi halut jutella joskus niin löydät mut tuolta Willfeelin discosta lymyämästä. Mua voi aina nykästä hihasta jos jutella haluaa.

3 tykkäystä

Mä ite en juo tylsyyteen, vaan mä juon siihen et mulla olis normaali olo. Todettu viime viikolla keskivaikea masennus, yleinen ahdistuneisuushäiriö ja pakkoajatukset/toiminta. Oon aika yksinäinen, en vietä aikaa kavereiden kanssa hirveesti saatika saa aihetta nauruun, joten alkoholi ollut itelle turva, jonka alaisena koen olevani normaali (se elämäniloinen tyttö mikä ennen tätä kaikkea). Arki on usvaa, ei päivärytmiä, ei sosiaalisia kontakteja muutakuin psykologi, väsyttää, ahistaa, itkettää, en saa mitään aikaseks ymsymsyms. Siks nollailen semi useesti, koska haluan saada mun elämästä edes jotain irti, huono tapa i know, mut en koe ahistuksen tunteita juodessa…

1 tykkäys

Anteeks, nyt jäi tietenkin vastaamatta itse olennaiseen kysymykseen, im stupid :roll_eyes: Mut siis, koita joltakin palstalta löytää myös uusia ihmisiä elämääsi, jotka eivät juo alkoholia pitääkseen hauskaa! Itse nautin esim. Lenkkeilystä, josta saan aivan äärettömän hyvän mielen, vaikka teenkin tätä yksin :grinning_face_with_smiling_eyes: Tykkään myös keskustella ja olla baarissa esim. Selvinpäinkin mukana tarpeen tulleessa, jos olen kuskina. Pääasia, etteivät sun kaverit painosta sua juomaan, jos olet päättänyt olla juomatta. En tiiä, onko nää ees vinkkejä, apua :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Tylsyyttäni ja yksinäisyyttäni oon tarttunut pulloon. Muutin ulkomaille vuonna 2019 juuri ennen pandemiaa. Emme voineet käydä Suomessa kahteen vuoteen perheen ja ystävien luo. Alkoholilla litkiminen oli ainoa keino unohtaa yksinäisyys, masennus ja ahdistuneisuus. Tulivat aamulla sitten tuplasti takaisin.

Viime jouluna päästiin viimein Suomeen ja se helpotti oloani ja juominen väheni. Toinen syy miksi en viitsi juoda on alkaneet epileptiset kohtaukset joten alkoholi ei ole hyvä idea…

No, pari päivää sitte tuli juotua suomalaisen tuttuni kanssa. Paska fiilis… ja kohtaus tuli kotona seuraavana päivänä… korkki taas kiinni.

2 tykkäystä