Työkyvyttömyys

Itselläni pitkä historia mielentervyden häiriöiden kanssa. Välillä ollut töissä, välillä sairauslomalla. Nyt olen vuoden ollut sairauslomalla niin psyykkisen kuin fyysisenkin (työtapaturma) oireiden takia. Vaikeinta on etten pysty palaamaan ammattiini.

4 tykkäystä

Tsemppii ihan sikana sulle, toivotaan et löytyy joku toinen työ mikä kiinnostais ja mitä pystyisit tekemään. Aikaa se vaatii mut kyllä se siitä. itse kovasti tykkäs tehä vanhusten kanssa töitä mut ei tapaturman aiheuttama vaiva anna myöten, mut näin sitä vaa porskutellaan eteempäin ja kokeillaan onneensa josko uus ammatti ois sellanen mitä pystys ja tykkäis tehdä yhtä paljon (jos eka sais sen koulun pakettiin):two_hearts::wink:

3 tykkäystä

Tää on ollut mulle ainakin tosi vaikea asia.
Olin pari vuotta sairaslomalla tai lomautettuna, milloin mitäkin.
Ensin jäin pois mielenterveysongelmien takia, kun sitten palasin töihin osa-aikaisesti, peukalon nivelsiteet irtosivat luunsirun kanssa tapaturmassa, joten sitä sitten leikeltiin ja paranneltiin.
Sitten, kun tosiaan olisi voinut mennä töihin, tuli lomautuksia.
Tuo kaikki show oli henkisesti ihan todella raskasta, kun muutenkin oli pää jo rikki.
Samalla piti selvittää miten saa vuokran ja laskut maksettua ja syödäkin olis joskus ihan kiva.

Samaan aikaan en pystynyt tekemään töitä mutta en pystynyt oikein olemaan tekemättä.
Oli vaikea hyväksyä, että on pois mielenterveyden takia.
Että ihmisten on vaikeampi hahmottaa miksi joku en sen takia pois, kuin jos on vaikka jalka poikki.

Tällä hetkellä olen syyskuun alusta asti ollut eläkeyhtiön kautta työkokeilussa omalla työpaikallani.
Siinä aloitettiin minimitunneilla ja on nostettu nyt vähän suuremmiksi.
Tämä ratkaisu on toiminut mulle älyttömän hyvin.
Poistaa paineet siitä, että entä jos ei pystykään mutta samalla saa tekemistä ja pystyy näyttämään itselleen, että on edes osittain työkykyinen, eli toipumisen tiellä.

2 tykkäystä

Itse olen ollut koko aikuisikäni kansaneläkkeellä. En ole päivääkään tehnyt ns oikeita töitä :roll_eyes: mutta työkykyistä elämää kohden! Opiskelen liiketoimintaa ja olen ollut työssäoppimassa muutamassa paikassa, viimeisimmästä sain kaikista tutkinnon osista K5 eli parhaimmat mahdolliset arvosanat :ok_hand:t2: hyvin meni siis. Kai musta työssäkävijä viel joskus tulloo!

7 tykkäystä

Mä oon ollut jo vuosia työkyvytön. Suurtalouskokin tutkinto löytyy, ja niistä töistä jouduin aikoinaan luopumaan pahan paniikkihäiriön/ahdistuneisuushäiriön takia…Saa nähdä mitä tulevaisuudessa tuun tekemään, jotenkin on vaikee enää nähdä itteensä työelämässä… Lisäksi mulla on pahana sosiaalisten tilanteiden/julkisten paikkojen pelko, masennusta, ja pakko oireita…sellanen olo et onko sellasta ammattia ees olemassa, missä pärjäisi😐

5 tykkäystä