TW: Viiltely

Villen livessä tuli puheeksi viiltely.
Onko sulla viiltely tms kokemusta? Tässäkin varmasti helpottaa, kun kuulee muiden kokemuksia asiasta.

Itse olen nuorempana, yläasteikäisenä, viillellyt. Silloin oli masentuneisuutta ja ahdistusta mitä sitten purki sitä kautta pois. Vanhemmille oli kova paikka, kun saivat tietää.
Pari vuotta myöhemmin kokeilin uudelleen huonossa tilanteessa, samoin tupakan tumppaamista käteen. Onneksi eivät jääneet samanlailla tavaksi kun nuorempana.
Nykyään on vieläkin arpia, mistä jokainen näkijä tietää kyllä mistä ne on tullut. Itsellä suuri häpeä asiaan ja arpiin liittyen. Kesätkin mennään pitkähihaisilla ihmisten ilmoilla. Pahinta on läheisten reaktiot, joten heiltä pyrin viimeiseen asti vieläkin piilottamaan arpia. Asiaan liittyy niin vahva häpeä, etten pysty oikein koko viiltely sanaa sanomaan ääneen. Minun viiltelystä ei tiedä kun pari läheisintä ystävää sekä toki perhe. Sukulaiset ei tiedä, enkä uusille hyvillekään ystäville ole kertonut. Ärsyttävintä on ihmettely kesäisin, että eikö mulla ole kuuma pitkähihaisilla. Noh, varmasti on, mutta häpeä pakottaa käyttämään niitä.

Tsemppiä sinulle, joka satutat itseäsi. Siinä tilanteessa se tuntuu hyvälle ajatukselle, mutta jälkeenpäin kaduttaa. Minä toivoisin, etten olisi koskaan tehnyt sitä, kun elämä olisi edes arpien osalta helpompaa.

4 tykkäystä

Heips, mä avasin itsensä satuttamisen ketjun täällä aiemmin ja siellä kans keskusteltiin viiltelystä yms. On hyvä että asiasta puhutaan… toivon että sillä poistetaan juuri sitä häpeää ja ylipäätään saadaan vertaistukea.

Itsellähän tällähetkellä ei mene kovin hyvin viiltelyn suhteen. Viimeksi tälläviikolla jouduin tikattavaksi. Lisäksi minulle todettiin sairaalassa korona… olisin muuten mennyt psykiatriselle osastolle, mutta kun todettiin tämä korona, suositeltiin kotona sairastamista. Minulle soitetaan tänään jostain avohoidon yksiköstä, että miten minulla menee.

Minun viiltelystä tietää melkein kaikki minut tuntevat… moni yrittää tsempata mua lopettaan, mut ei se niin helppoa ole kun addiktio on syntynyt.

Hurjasti tsemppiä kaikille tämän asian kanssa kamppaileville!!

4 tykkäystä

No minulta on mennyt tämä tuo ketju ihan ohi!
Täytyypä käydä etsimässä😊

Voi että, kovasti tsemppiä sinulle! Uskon, että sopivan avun kanssa voit päästä siitä eroon. Toki sen muistan, että itse kun viiltelin niin ajattelin että ihan sama onko arpia kun niitä on jo. Mutta nyt kun on lopettanut niin tajuaa, että on niin paljon parempi ilman. Jos ymmärrät mitä tarkoitan tällä.
Hyvä, että läheisesi tietävät asiasta :heart:

2 tykkäystä

Itselläni on myös paha viiltely tausta, se alkoi jo 11vuotiaana ja jatkuu edelleen aina kun tulee paha olla. Viiltelystäni ei tiedä kukaan muu paiti pari kaveria jotka ovat vahingossa nähnyt jälkeni. Kesät kuljen pitkissä vaatteissa tekosyynä se että en halua palaa.Mutta todellisuudessa minulla on vain todella pahat arvet.

2 tykkäystä

Kyllä tuo on raskasta tuo piilottelu, varsinkin kesällä😔. Feel you. Minultakin on kysytty palanko herkästi kun on pitkähihainen. Olen tietty sanonut että juujuu vaikka en yleensä pala🙈. Häpeä on suuri.

Tsemppiä sinulle❤️

Tänään oli, se päivä kun uskalsin kertoa äidilleni viiltelystäni uskalsin näyttää äidilleni arpeni. Kerroin samalla kuinka huonosti minulla oikeasti menee. Äiti näki tuoreimmatkin jälkeni ja äiti ei ollut minulle vihanen hän oli tosi huojentunut, kun uskalsin monen vuoden jälkeen kertoa hänelle tästä.

5 tykkäystä

Mahtavaa! Todella rohkea teko!

Voi miten rohkea olit :heart: Varmasti helpottavaa nyt kun äitisi tietää asiasta​:hugs: