Tunteettomuus parisuhteessa?

Iltaa! Ekaa kertaa tänne nyt kirjotan ja syynä sille on se, että en tiedä mitä tehdä ja mistä vastauksia saisin.
Olen ollut parisuhteessa nyt n. 1,5 vuotta poikaystäväni kanssa. Osa ajasta ollaan asuttu erillään (töiden takia) ja osa yhdessä. Nykyään tilanne on että asutaan erillään mutta hän oleskelee tykönäni aina sillon kun se on mahdollista.
Ongelmana kumminkin pitkään on ollut se, että minulla on ollut haluttomuutta varmaan jo puolivuotta ellei ylikin. Joskus satunnaisia päiviä kuukauessa on haluja, että yleensä on semmosia 2-4vk välejä ainakin ettei ole haluja ollenkaan. En myöskään halua läheisyyttä enkä pussailua. Se alkaa vain ahdistamaan. Näiden lisäksi, minulla on pitkään ollut taas tunteeton olo. En tunne yhtään mitään tunteita kumppaniani kohtaan. Joskus ollut aiemmin tämmöistä mutta yleensä sitten jossain vaiheessa tunnen taas tunteet mutta nyt ollut jo pitkään ja alkaa epätoivo iskeä kun en tiedä mistä johtuu ja mitä pitäisi tehdä. Tuntuu tosi pahalta toisen puolesta että en halua olla lähellä, koskea, pussailla tai yhtään mitään mikä normi parisuhteeseen kuuluu. Sen tiedän että alkuhuuma ohi, mutta ei kai parisuhde silti tämmöistä pitäisi olla?
Voiko johtua väsymyksestä? Siitä että kaikki aika menee töissä? Stressistä? Työuupumus taustalla, ollut vasta ja samaan aikaan oli ”masennusta”?
Onko tämmöinen kenellekkään tuttua? Onko tämmöinen normaalia?

Tuossa voi olla monenlaisia syitä taustalla, mutta jos sinulla on taustalla työuupumusta ja stressiä, niin se voi hyvinkin selittää tilanteen. Jos saat stressitasot alas ja saatte vietettyä yhdessä mukavaa aikaa, niin tilanne voi ehkä muuttuakin. Eli noihin asioihin voisi ehkä ainakin panostaa. Lisäksi voi olla hyvä ottaa huolesi ja ajatuksesi puheeksi kumppanisi kanssa. Nekin selvästi aiheuttavat huolta ja oman huolen piilottaminen voi tehdä ajatuksen läheisyydestä vieläkin vaikeammaksi.

1 tykkäys

Itse taistelen samojen asioiden kanssa. Itsellä se johtuu aika pitkälti siitä uupumuksesta ja taustalla olevasta adhd:sta. Saatko tarpeeks omaa aikaa? Ehditkö palautua?