Tunnelukko

Hei, en tiiä sopiiks tää tänne mutta otin tänään vasta mietityksen tunteitani kunnolla mutta en oikee saa mistään kiinni, tein sitten pari tunnelukkotestiä ja osoittivat noh siitä näkee :sweat_smile: Mutta onko tähän mitää sopivaa keinoa alkaa hiljainen avaamaan sitä?

2 tykkäystä

Moi. En ole asiantuntija, mutta se että jaoit asiasi tällä keskustelupalstalla on jo varmasti askel oikeaan suuntaan.

Niinkuin tiedämme, puhumisen kautta ne ongelmat menettää voimiansa.

Roikutaan linjoilla, niin eiköhän täältä hyviä neuvoja ja tukea saa.

1 tykkäys

Jokaiseen tunnelukkoon on omat keinonsa, joilla voi helpottaa tai parhaimmassa tapauksessa päästä kokonaan eroon vanhasta toimintamallista. Itse en kauheesti tiedä noista, vasta viime syksynä tein ekan kerran testin. On hyvä kuiteskin, että noiden testien ansiosta tiedostat vahvimmat tunnelukkosi. Terapiassahan ois paras käsitellä noita, mutta jos se ei oo tällä hetkellä mahollista, niin aiheesta löytyy podcasteja ja googlessa on paaljon tietoa. Evermind-nimisellä sivustolla on ainakin yksityiskohtaisempaa tietoa kaikista tunnelukoista

3 tykkäystä

Disclaimer: Nämä on kaikki ihan maallikon, tavallisen pulliaisen kokemuksia/näkemyksiä, ei ammattilaisen.

Tein ekan tunnelukkotestini 1.5v sitten, eli melkein viiskymppisenä. Mulla oli myös monta erittäin vahvaa lukkoa. Aloin perehtymään, mistä omat lukkoni johtuvat. Siinä oli hyvänä apuna Kimmo Takasen “Murra lukkosi” ja “Parisuhteen tunnelukot”. Etenkin tuo jälkimmäinen kirja kolahti. Lapsuuteen ja varhaisiin kiintymyssuhteisiinhan noiden jälki johtaa ja vaikka itselläni oli mielestäni turvallinen ja tasapainoinen lapsuus, niin tunnistin kyllä alkulähteet.

Kun noita lukkoja lähtee tonkimaan, niin menee taatusti “ihon alle” - ja niin sen kuuluukin jos haluaa muutosta omaan itseensä. Parisuhde on otollinen paikka aukaista lukkojaan. Itse olen pariin otteeseen pysähtynyt miettimään, että miksi minusta tuntuu tältä, miksi tunnen niin kovaa kiukkua tuota ihmistä kohtaan, ei hän ole sitä omalla käytöksellään ansainnut. Kunnes olen päivän, kahden päästä tajunnut että minullahan aktivoitui tunnelukko! Ensimmäisellä kerralla kun “lamppu syttyi”, olin voitonriemuinen pelkästään siitä, että tunnistin tilanteen enkä kaatanut pahaa oloani toisen niskaan. Tällöin oli mennyt melkein vuosi siitä kun ensimmäisen kerran kuulin tunnelukoista/ensimmäisestä tunnelukkotestistä.

Teen tuota testiä epäsäännöllisesti, muutaman kuukauden välein. Ensimmäisellä kertaa tuli 5 erittäin vahvaa, äsken enää yksi. Mukavaa huomata, että tällainen keski-ikäinen ukkokin voi vielä kehittyä :slight_smile:

Eli selvennykseksi, mikä mulla on auttanut tunnelukkojen avaamisessa:

• Aktivoitumisen tunnistaminen: jos tulee ikävä tunne läheistä ihmistä kohtaan, otan aikalisän ja mietin mistä se voi johtua, siis ennen kuin päästän oman tunnereaktioni valloilleen
  • Kunkin vahvan/erittäin vahvan lukon kohdalla opiskelu ja jäljittäminen, mistä ko. lukko johtuu ja miksi toimin kuin toimin
  • Elämällä elämää, etenkin läheisissä ihmissuhteissa lukkoja pystyy avaamaan. Vaatii kyllä ymmärrystä tältä läheiseltä.
4 tykkäystä