Tulevaisuuden suunnitelmat

Ajattelin, että tässä ketjussa voisi pohdiskella ja antaa mahdollisia vinkkejä löytämään sen jo ehkä hieman kliseisen “oman jutun”. Se voi terminä olla hieman kulunut, mutta tarkoitus olisi siis pääasiassa miettiä, että mikä juuri NYT olisi se juttu mihin tähdätä.
Eniten tämä kysymys tulee esille varmasti opiskelujen ja töiden ohessa, joten kerro rohkeasti vain jos omissa suunnitelmissa mietityttää jokin. Kannattaa myös muistaa, että ikinä ei ole liian myöhäistä muuttaa suunnitelmia.

Itselläni ajatukset liikkuvat hyvien monien erilaisten opiskelupaikkojen välillä, joiden seasta on vaikea valita itselle mahdollisesti sopivin vaihtoehto. Valinnanvaikeus on siis läsnä. Enkä varmasti ole ainut, joka tästä “kärsii” :grinning_face_with_smiling_eyes:
Parempi on silti kuitenkin varmasti tiedostaa monet eri mahdollisuudet kuin edetä putkinäköisesti perehtymättä muihin kuin yhteen vaihtoehtoon. On toki olemassa hyvinkin määrätietoisia ihmisiä, joilla tulevaisuuden suunnitelmat ovat olleet selvät jo aivan lapsuudesta asti. Kuten päätellä voi, itselle ei ole tuota lahjaa suotu.

2 tykkäystä

Mulla kävi mielenkiintone tilanne. Koko pienen elämän halunnu kuljettaja työhön. Ja parin mutkan kautta tuli kortti saatua ja pätevyyskin. Siitä seuras vuoden mittane työnhaku joka sit onnisti ja pääsi toiseen kaupunkiin kuskiksi :laughing:

Ny melkee puoli vuotta tehy ja huomannu että kyseinen ala on aivan liian raskas mulle, ja muutenki tullu sellane ‘oliko tää ny tässä’-fiilis. Ny jäämäs pois kyseisestä työstä ja yrittämäs keksii jotain realistisempaa ja jotain mikä vois ajattaa eteenpäin elämäs.

3 tykkäystä

Tähän on varmaan sopiva jakaa tällainen hyvin sekava tarina tästä oman jutun ja oman alan etsimisestä :grin: Mulla on nyt ikää hurjat 22v eikä onneks vielä tarvi miettiä, miltä alalta haluan eläköityä, mutta kyllähän se totta kai mietityttää, että mikä musta tulee isona. Työnteon olen aloittanut jo nuorena, taisin olla jotain 12-13v ja sukulaisen elintarvikealan pienyrityksessä lähdin kokeilemaan työntekoa. Alalle en sittemmin ole palannut, mutta kaikenlaista muuta olen kyllä kokeillut.

Kouluttautumisen aloitin amiksesta logistiikalta ja kuljettajan paperit hommasin sieltä. Samalla tein töitä myyjänä osa-aikaisesti ja valmistuttuani jäin myyjän hommiin samalla, kun yritin löytää kuljettajan töitä. Hommia ei löytynyt ja myynti alkoi tulla korvista ulos niin lähdin opiskelemaan laboratorioalaa amikseen. Luin vuoden, sain töitä alalta ja jäin sille tielle. Tänä keväänä keksin, että haluan olla insinööri ja nyt luen AMK kemiantekniikan insinööriksi. Katsotaan mitä seuraavaksi :joy:

Näiden sivussa, ohella, välissä, alla, päällä jne yms olen työskennellyt automekaanikkona, autokorimekaanikkona (kolarikorjausta), roskakuskina, jakarikuskina, siivoojana, menekinedistäjänä, subissa myyjänä, kassamyyjänä, varastomyyjänä, trukkikuskina ja tosiaan viimeisimpänä nyt laboranttina. Kaikenlaista olen siis kokeillut ja nyt olen siihen tulokseen tullut, että teollisuus on se missä jatkan. Se, mitä aion teollisuudessa jatkossa tehdä, on vielä epäselvää, mutta ehkä tässä 4v insinööriopintojen aikana ehtii vähän alaan tutustua. Jos tästä alojen ja työpaikkojen vaihtelusta on jotain hyötyä ollut niin ainakin sain suljettua pois yhden vaihtoehdon mikä ei ole mua varten ja se on asiakaspalvelu :sweat_smile:

2 tykkäystä

Opiskelen tällä hetkellä omaa juttua tai ainakin itselleni vahvaa mielenkiinnonkohdetta. Löysin itseni vuosi sitten Luonto- ja ympäristöalan opinnoista.

Haaveilen tällä hetkellä NY:n perustamisesta. NY on ammattikoulun aikana tuettua yritystoimintaa. Haluaisin perustaa ekoneuvontaan pohjautuvan koulutuspalveluita tuottavan yrityksen. Epäröin todella vahvasti sillä epäilen ettei minusta olisi yrittäjäksi. Nettisivuja kuitenkin itselleni rakennan koko ajan :smiley: Yhdistellen sinne myös taiteeni kaikkeudessaan, mitä se onkaan. Jännä nähdä mitä tästä tulee. En yhtään tiedä :stuck_out_tongue:

2 tykkäystä

Moro nuoret ja muutkin. Itse olen jo Boomer vaiheeseen kypsynyt 50v. Taksiyrittäjä, jonka vaaka kiihtyy taksimeseä nopeammin 90: neen. Tulen monilapsisesta perheestä joten mopo ja bisserahat piti hankkia itsea tavalla ja toisella. Työurani aloitin 15v myymällä jouluaikaa kynttilöitä ynnä muuta tilpehööriä pitkin vuotta. Tulipahan väsättyä omia arvontakaavakkeitakin milloin minkäkin tahon hyväksi ja pääpalkintona tietysti etelänmatka, joka ei osunut kenenkään kohdalle kun koko homma nyt oli mitä oli. Tänään tietysti tuomitsen itseni siitä että myin eioota. Sittemmin sain oikeata duunia ja monen moista on tullutkin tehtyä. Työuraa on nyt 35vuotta takana ja hommia olen tehnyt seurakuntatyöstä maallisiintöihin laaja-alaisesti. Viimeiset 25vuotta Taksialaa tosiaan ja sen ohessa opiskellut merkonomi, iltalukio, lähihoitaja ja tällähetkellä kaksivuotta timpuriopintoja työn ohessa. Itse olen kokenut jonkinmoista riittämättömyyden tunnetta koko aikuisikäni, joka on saanut minut touhuamaan välillä yli voimavarojenikin ja olenkin kokenut yhden todella syvän uupuminen ja pari lievempää. Isäni joka oli myös yrittäjä ja niin uppoutunut omiin kuvioihinsa ettei häntä paljon läsnäolevana kokenut, tapasi sanoa minulle että sinusta ei poika tule kolmen koiran syöttäjää. Kai nuo sanat on traumatisoinut minut ja tehnyt minustakin pinnistelevän ponnistelijan. Olen paljon elämäni aikana terapoinut itseäni ja nykyisin osaan jo relatakkin. Mitä haluan tällä kaikella sanoa, on se, että on hienoa että nuori ja vanhempikin ihminen tekee asioita ja suunnittelee tulevaisuutta mutta tapahtukoon tämä kuitenkin omien voimavarojen puitteissa ja jos on jokin tunne siitä että pitää näyttää muille jotakin(niinkuin itselläni on ollut), niin tunnistaisi sen ja toimisi ja tekisi asiat omalla parhaalla tavalla.

2 tykkäystä

En tiiä mitä opiskelisi taas. Niin monet alat jää terveyssyistä pois minne haluaisin mutten voi. Amk pääseminen jää jo rahasta kiinni. Nykyään sinne pitää olla läppäri että pääsee edes valintakokeeseen. Ei ole siihen varaa. Töihin ei pääse minnekkään joten en tiiä kauanko enää jaksaa tätä paskaa elämää. Ei jaksa enää suunnitella mitään kun perseelleen on mennyt kokoajan kaikki yritykset.

1 tykkäys

Kova sälli yrittämään! Jos olisi hattu niin nostaisin. Mutta kättä lipalle ja iso käsi. Upea nuori mies. Ei voi muuta sanoa.