Toksiset ystävät

Heips! Ajattelin avata keskustelua tälle aiheelle, saa jakaa omia kokemuksia, vinkkejä jne.

Mulla itsellä on ollut tosi toksinen kämppis ja erikseen vielä toinen toksinen kaveri.
(Anteeks pitkästä aloituksesta jo nyt)

Tämän kämppiksen kans tavattiin koulussa ja kaveerattiin monta vuotta, ennen kuin muutettiin saman kato alle. Siinä vaiheessa vasta huomasin, kuinka toksinen ihminen voi olla. Oli mollaamista, vähättelyä, mä en ikinä ollut oikeassa jne… Ehdottomasti pahin asia mitä sain kuulla oli et hän olis halunnu tappaa mut tietyssä vaiheessa.
Sitten oli myös sitä, et mun toiveita ei kuunneltu, eikä kämpässä ollut yhteisiä “pelisääntöjä”. Esim yks kerta pyysin, että hänen poikakaverinsa olisi välillä muuallakin, kuin meillä, että saisin olla rauhassa. Mutta vastaus oli äkäinen “No en mäkää oo kieltäyty sua tuomasta tänne porukkaa”
Mun mielenterveys alkoi romahtaa tilanteen vuoksi ja kämppiksen mielestä hain vain huomiota, esitin yms. Hän kommentoi, et pikemminkin hänen mielenterveys romahtaa MUN takia.
Ehdittiin asua puoli vuotta yhdessä. Nykyään asun yksin eikä olla missään tekemisissä ex kämppiksen kanssa.

Sit tää toinen kaveri…
Hän vähättelee muiden ongelmia. Mm mielenterveys on asia mistä hänen pitää oikein kohottaa sitä, kuinka hankalaa hänellä on ja muilla ei niinkään.
Esimerkiksi viime syksynä jouduin mt osastolle pariin otteeseen… ja halusin avautua hieman asiasta tälle kyseiselle kaverille… jo ennen kuin sain lauseen loppuun hän tokaisee jotain epäsopivaa. Ei kiva. Tulee aina sellainen tunne, etten edes haluaisi tavata häntä. Ollaan kuitenkin oltu kavereita tosi kauan, enkä uskalla noin vaan pistää välejä poikki… oon vaan pitänyt etäisyyttä ja tavannut häntä kun oon siihen henkisesti kyennyt.

4 tykkäystä

voi kyllä, aihe joka mietityttää mua ihan hirveesti ja usein.
mulla on ollut ja on kyllä edelleenkin ihmisiä elämässä, jotka ehdottomasti ottaa reippasti enemmän kun antaa, tavalla tai toisella. en viitsi kuvailla tilanteita sen tarkemmin tunnistettavuuden takia, mutta samankaltaista käytöstä ja kokemuksia miulla kun sullakin.
ongelmien vähättelyä, mun vähättelyä ihmisenä (oon tyhmä, ruma, ärsyttävä, laiska yms.) hyväkskäyttöä, kiristämistä, naureskelua ja suoraa kiusantekoa. yks ihminen menneisyydessä esim. yritti heittää bensaa liekkeihin tilanteessa, kun kerroin hänelle kokevani aistiharhoja. naureskeli asialle ja yritti jatkuvasti triggeröidä. mulle myös koulunkäynti on ollut mahdotonta voinnin takia, oon luokalle jäänyt pari kertaa ja siitä oon saannut tosi läheisiltäkin ystäviltä kuulla iha järkyttävät määrät paskaa ja kiusaa.
silti oon aina näille tyypeille ollut niin hyvä ystävä kun ikinä voin, oon ihan todella todella hyväsydäminen ystävä itse, ihan sama kuinka paljon paskaa sataa muilta niskaan.

mulla ongelmana myös se, että en uskalla vetää välejä. joku päässä sanoo, että jos vedän välit, he kertoo mun kaikki salaisuudet ja jutut ylipäätään eteenpäin. oon monia ihmissuhteita pitänyt väkisin yllä tän takia, koska pelkään konflikteja niin paljon. ehkä joskus uskallan, se pitäs opetella

voimaa sulle ja muille jotka joutuu kestään hankalia ihmisiä elämässä :heart: muistakaa sanoa suoraan että tuntuu pahalta, jos pystytte vaan! ja kukaan teistä ei ole velvotettu olee kenenkään ystävä, jos tuntuu pahalta, oma vointi etusijalle :heart:

1 tykkäys