Terapiasuhteen aikaiset epävarmuudet

Mulla käynnistyi kolmas vuosi terapiaa. Koko tätä aikaa on omalla tavallaan seurannut jatkuva epävarmuus parin viimeisen vuoden aikana, joten en ole varma onko terapeuttinen prosessi toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Osa näistä on täysin itsestäni riippumattomia.

Saadessani pyskoterapiapäätöksen 2020 Amanda (=terapeutin muutettu etunimi) oli Vastaamossa töissä. Kyseisen vuoden lopulla tuli ilmi Vastaamon tietomurto sekä sen seuraukset. Oon ollut onnekas, sillä kohdalleni ei sattunut kiristystapausta tietovuodon johdosta. Ymmärrerttävistä syistä Amanda päätti irtisanoutua ja perustaa yksityisen vastaanoton.

Seuraus: terapiasuhde katkeaa väliaikaisesti. Koko ajan kyseessä ollut sama terapeutti Amanda. Pääosin terapia on toteutunut etänä.

• 2020 lopulla uusi päätös annetaan kolmeksi kuukaudeksi. Hakuprosessi tapahtuu uudelleen tämän ajan sisällä.

• Seuraava päätös tehdään ajalle 01.04.-31.5.2021. Hakuprosessi käynnistyy uudelleen. Yksilöterapia myönnetään seuraavaksi ajalle 01.06.2021-31.5.2022

• 18.01.2021 aloitin opiskelun ammatillisena kuntoutuksena. Etäisyyden ja autottumuuden vuoksi asuin koulun asuntolassa. Terapia jatkuu. Koululla ollessani sieltä ei meinannut löytyä yksityistä tilaa, jossa terapian olisi voinut järjestää.

Asuntolalla seinät paperia: kuulin seinän läpi kun kämppiksen kännykässä on värinähälytys. Opetustiloissa oli aluksi käytössä tila, jossa on mitätön äänieristys: vaikuttaa olennaisesti siihen mistä käynnin aikana puhuu. Omatoimisuuteni vuoksi hakeudun tilaan, jota kaikki opiskelijat voivat käyttää lepäämiseen tms. tasaveroisesti opintojen aikana.

• Salpaussin (=lepotilan nimi) ovessa on paperilappuja kaksi: Ei saa häiritä sekä Koputa tarvittaessa. " Ei saa häiritä" -kyltistä huolimatta on kertoja jolloin joko opettaja tai opiskelija tulee koputtamaan tai avaimella tullaan avamaan ovi kesken psykoterapiani. Tämä tapahtuu muutamia kertoja.

Viimeisimpänä noin viikko sitten meillä alkaa sähkö- ja putkiremppaa, josta vuokranantaja ei lainmukaisesti ilmoita vaan jättää antamatta yhteystiedot työmiehille. Etäterapia-aika on perjantaisin klo 10. Naapurini soittaa samana aamuna 9:23 ja ilmoittaa että sähkäri ja putkari haluavat päästä sähkökaapille, joka on asuntoni rappukäytävässä. Sähkökaappi kattaa koko kiinteistön kolme eri huoneistoa.

Haluaisinkin kysyä: onko jollakulla muulla ollut vastaavankaltaisia epävarmuustekijöitä omalla kohdallaan? Ovatko nämä realistisia perusteluita hakea jatkoa psykoterapialle/terapialle eri suuntauksella? Koen että tarvetta olisi vielä jatkaa terapiaa jossain muodossa ylläluetelluista syistä. Oon täysin kyllästynyt siihen, että mun terapiasuhdetta jatkuvasti terrorisoidaan jollain tasolla itsestäni riippumattomista syistä.

Foorumilla olevat ammattilaiset: miten koet näiden seikkojen vaikuttavan terapiasuhteen muodostumiseen?