Terapeutti vaihtoon?

Moi!

Oon pohtinut syksystä asti terapeutin vaihtoa. Aloitin siis syyskuussa kognitiivis-analyyttisen psykoterapian, mutta en koe, että terapeutti olisi ehkä oikea.

Ensinnäkin hän tiedusteli, olenko ottanut koronarokotteet, mikä ei kuulu hänelle. Hän palasi vielä asiaan seuraavalla kerralla, vaikka edellisellä kerralla toin ilmi, että en halua keskustella aiheesta. Tästä lähtikin se alamäki.

Hän ei muista perheenjäsenteni ja kumppanini nimiä, joten joka kerta joudun selittämään taas kuviot uusiksi, mikä kuormittaa. En ole saanut mitään oivalluksia terapian aikana ja se kuormittaa minua enemmän kuin saan siitä. Laitanko siis terapeutin vaihtoon?

Omaan korvaani kuulostaa kyllä siltä, että terapeutin vaihto saattaisi olla paikallaan!

1 tykkäys

Kannattaa ottaa puheeksi siellä terapeutilla että suunnittelet terapeutin vaihtoa edellä mainituista syistä. Terppa ei mene rikki siitä että saa palautetta ja kenties teidän yhteistyöllä vois olla jopa tulevaisuutta jos epäkohtiin voisi saada korjausta. Tokihan jos hommasta ei tule mitään niin vaihtoon vaan, kaikkien kans ei synkkaa ja on tärkeetä että terapeutti on sulle sopiva.

1 tykkäys

Moro @opossumi !
Ehdottomasti terapeutin vaihto on mahdollisuus. Ennen sitä kuitenkin ota puheeksi nämä asiat terapeutin kanssa, jos se vaan mitenkään tuntuu sinusta mahdolliselta.

2 tykkäystä

Hyviä neuvoja olet saanut!
Ensin asian esillenosto terapeutin kanssa. esim. "Tätä asiaa on vähän vaikea nostaa esille, mutta olen pohtinut tätä jo pidemmän aikaa… vaikkapa…
-Koen, etten saa tästä terapiasta apua niihin asioihin mitä olin toivonut.
-Huomaan, että minua on jäänyt kaivelemaan se, että palasit rokotekeskusteluun vaikka yritin viestiä etten halua puhua asiasta. Koin tämän painostavana…
-Minun on vaikea luottaa sinuun, koska koen, ettet muista läheisteni nimiä jne.

Oikeastaan vasta se miten terapeutti reagoi siihen, kun nostat näitä asioita esille on mielestäni olennainen kun miettii vaihtaako vai ei. Fiksu terapeutti pahoittelee omaa toimintaansa, ottaa siitä vastuun, tai selittää miksi toimi niinkuin toimi. Jos vastaukset ovat hyviä ja yhteys löytyy, voi ehkä jatkaa?
Jos terapeutti ei ota palautetta vastaan tai ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, on ehkä vaikea löytää yhteistä hyvää työskentelysuhdetta.
Suhde on kuitenkin a ja o.

2 tykkäystä