Tarvitsen apua

Hei, tilanteeni on aika raskas tällä hetkellä ja kiitän jo etukäteen jos jaksoit lukea! Tarina on p i t k ä.

Olen noin vuosi sitten eronnut ja joulun alla otin yhteyttä exääni. En ollut oikein käsitellyt eroa ja tunsin edelleen tunteita häntä kohtaan, tai oliko se vaan ikävää, en osaa enää sanoa. Kävi ilmi että hän on alkanut seurustella uuden ihmisen kanssa. Exä kehui tän ihmisen maasta taivaisiin ja kehotti mua unohtamaan hänet. Toivotin hänelle kaikkea hyvää ja estin, jotta voisin keskittyä paremmin omiin asioihin ja käsitellä kaikki vanhat tunteet loppuun rauhassa. Estäminen tuntui itseasiassa aika hyvältä, tuntui et oon saamassa asian vihdoin päätökseen. Hyvä olo kesti pari viikkoa ja sit oli tullut työsähköpostiin viesti exältä. Mut valtas ihan hirveä ahdistus, tärisin ja hikoilin ja pyysin että saisin rauhaa kun mäkin jätin hänet rauhaan. No hän sitten kertoi että “jos yhtään helpottaa niin kyllä mä ajattelen sua joka päivä” ja että “jos haluat puhua mistä vaan niin täällä ollaan.” Mähän sitten yritin puhua, mut se vedettiinkin multa pois. Olinkin ahdistava ja ei hän halunnut oikeesti puhua mun kanssa, tunsin oloni tosi kurjaksi, ahdisti ja tuntui ettei mulla oo mitään väliä. Siitä hyvästä olosta ei ollut enää tietoakaan ja exällä on kuulema “moraali” että hän ei pysty käymään mun kanssa asioita läpi. Tarkoitti siis ettei uuden naisen seläntakana voikkaan käydä asioita läpi mun kanssa. Kerron vähän tästä moraalista seuraavaksi…

Asiat rupes selviimään mulle kun mun miespuolinen ystävä sai matchin tän exän naisen kanssa tinderissä. En voinut kuitenkaan olla varma että mikä kuvio niillä on, joten kyselin vaan exältä että tapaileeko he vaan toisiaan ja luottaako tähän naiseen yms. Kaikki oli kuulema täydellistä heillä ja exä rupes sanomaan että mun kysymykset ei oo normaaleja. Kerroin exälle vaan sen, että hänen naisystävä on tullut mun ystävän tinderissä vastaan. Exä raivostu siitä ihan täysin, esti mut ja sanoi mulle kaikkea että on varoittanut uutta naistaan musta ja puhu ihan kun sabotoisin heidän suhdetta. No selvis että he ei toden totta seurustele, mut mun exä ei tiedä että tiedän. He tapas muutaman kerran, mut tää nainen ei kokenut mitään ihastumisen tunteita joten se loppui. Selvis myös, että exä on valehdellut jonkin aikaa sitten tälle naiselle musta, että olisin yrittänyt mustamaalata tätä naista mun exälle jotta exä ei olis sen kanssa. Mut on myös kuulema pitänyt estää että jättäisin rauhaan, vaikka todellisuudessa mä estin hänet. Exän “uusi nainen” on haukkunut mut sekopääksi tälle mun ystävälle jonka kanssa on match ja kertonut ton kaiken.

Kirjotin mun exälle, että ei oo reilua että hän varoittelee uusia naisiaan musta koska ei oo mitään syytä. Pyysin myös häntä oikaisemaan ne perättömät jutut musta, mutta ei myönnä että olis tehnyt mitään väärää ja edelleen pysyy valheessa että hän on parisuhteessa tän naisen kanssa. Tässä vähän asioita mitä on mulle sanonut parin päivän aikana:
Et oo normaali, olet narsisti ja yrität vaan uhriutua, syytät ja lyttäät aina kun on mahdollista, olet 100% itse aiheuttanut tän tilanteen, oot niin täynnä itteäs et oksettaa, etkö tajua miltä toi näyttää ulkopuolisena silmin, meitä ei kiinnosta sun jutut ja on varmasti muutakin mut en just nyt tahdo niitä lukea…

Tuntuu uskomattomalta et tällä ihmisellä on pokkaa ja “moraalia” valehdella ja silti puhua mulle noin ja mustamaalata musta sekopää. En pysty mitenkään hyväksymään, et ihminen joka joskus oli niin rakas ja jota oon pitkään ikävöinyt pystyy tehdä näin mulle. Nyt kun katson taaksepäin sitä aikaa kun oltiin tosissaan tekemisissä, niin kaikki merkit on olleet ilmassa ettei hän oo rehellinen ja ei ota vastuuta teoistaan. Tajusin myös, että aikoinaan kun tää ihminen käytti mua seksuaalisesti hyväksi, niin sen jälkeen hän sanoi mulle ettei pysty nähdä mua kun tuntuu niin pahalta ja mä jouduin lohduttaa kun hänellä oli paha olla ja itki. Hän on kyllä pahoitellut sitä ja sanonut että mun pitäisi tehdä poliisi juttu, mut en ikinä tehnyt kun en halunnut mitään ongelmia hänelle.

Viimeisistä viesteistä missä hän mua haukkui on nyt pari päivää ja viime yönä oli tullut lisää viestejä. Ei ollut haukkumis viestejä, mutta on tosi vihainen siitä että näin hänen “tyttöystävän” tinderissä ja sanoi että jos kiellän sen asian niin tässä ei oo enää mitään. Vastasin että en kiellä, mutta toi on asia mille en oikein mahda mitään jos nään jonkun tinderissä.

Mua ahdistaa ja pelottaa mitä hän sanoo mulle seuraavaksi. Mulla on tosi turvaton olo ja tuntuu että en pääse puolustautumaan itteäni mitenkään. Kaikki mitä sanon niin hän kääntää mua vastaan ja toitottaa että minä oon ongelma. Mä en saa öitä enää nukuttua ja mun psyyke on koetuksella. Tällä viikolla soitin itkien kriisipuhelimeen kun aloin jo tuntea että tuun hulluksi tän tilanteen takia.

Miten päästä tästä tilanteesta eroon :pensive: miten helpottaa tätä ahdistusta et saisin edes syötyä ja nukuttua, hirveetä kun pahimmillaan tunnen et ainoa pako keino kaikesta tästä on se pahin. Kannattaako mun enää sanoa mitään tai puolustautua mitenkään kun kaikki kuitenkin kääntyy mua vastaan? Jos en enää vastaa hänelle niin loukkaantuuko hän siitä? Miten olla välittämättä mitä muut musta ajattelee kun hän on levittänyt niitä perättömiä asioita? Mitä teen, oon aivan hukassa :pensive: miten päästä tästä eroon kokonaan ja unohtaa ja olla taas onnellinen? Miten pysyä vahvana ja ajatella että en oo sekopää ja itteäni täynnä? Tarviin apua :pensive:

Kiitos tuhannesti jos jaksoit tänne asti❤️

6 tykkäystä

Moi !

Ennenkuin kommentoin enempää niin herää heti ajatus: sinä tosiaankin tarvitsisit nyt ihan ammattimaista keskusteluapua tilanteesi kanssa, mutta myös tällainen vertaistuki voi olla hyödyllistä.

yst terv. terapeuttiville

2 tykkäystä

Onko sinulla ketää läheistä ystävää ketä voisi tukea sinua. Kuulostaa että olet tosi kovilla ja yksin jos joudut nyt noita asioita miettimään niin se on, no sä tiedät mitä se on. Turhaan yritän keksiä mitään sanaa sille.
Voimia sinulle ja toivottavasti löydät tukea.

hei!
Sun tilanne kuulostaa todella hirveältä ja inhottavalta…

Onko sulla ketään läheistä jolle voisit kertoa sun tilanteesta tarvittaessa? ja sellainen jonka luo voisit mennä jos tilanne on ettei sun kannata olla yksin? Olen samaa mieltä Villen kanssa, että tarvitset ammattimaista keskusteluapua, siksi kysyn että onko sulla läheistä joka olisi sun ns ”tuki ja turva” koska siinä menee oma aikansa että saa edes tarvittavaa apua, mutta ettet joudu olemaan täysin yksin asian kanssa.

Tässä hetken miettinyt, että mitä minä tekisin sinun tilanteessa. Sinuna estäisin hänet ja tekisin selväksi etten halua olla missään tekemisessä hänen kanssaan. Harmillista on että varmasti hän keksisi keinon jotta saisi suhun yhteyden, mutta varmasti estäminen tekisi hyvää. Jos hän siitä loukkaantuu, sitten loukkaantuu. Minun mielestä hän on todella lapsellinen tuossa tilanteessa ja miten hän sulle puhuu. Jos itselläni on ihminen elämässä joka vaikuttaa muhun negativiisisesti, vedän välit poikki tai teen selväksi etten halua hirveämmin olla tekemisissä hänen kanssa. Äläkä vaivaa päätäsi noilla perättömillä jutuilla, tärkeintä on että sinä tiedät miten asiat on. Keskityt nyt 100% itseesi ja omaan hyvinvointiin. Jos olet töissä, hae sairaslomaa ja yritä saada itsesi takaisin ylös pohjalta. Varmasti tulee olemaan pitkä prosessi, kun selkeästi eksäsi on saanut sut todella ahdistuneeksi ja että vaikuttaa ihan perus arkisiin asioihin. Tärkeintä on että haet apua ja otat itelles nii paljo aikaa kun tarvitsen jotta saat asiat kuntoon.

Itseäni helpottaa ahdistuneisuuteen yleensä se että juttelen asiasta poikaystäväni tai äitini kanssa. Puhuminen luotettavalle ihmisille joka välittää, se helpottaa. Myös ihmisten kanssa oleminen joiden seurassa mulla on hyvä olla, oli se sitten elokuvan katselua, keskustelua, pelaamista tai mitä vain, sulle tärkeet ja luotettavat ihmiset on iso apu varmasti.

Todella paljon tsemppejä ja muista, sä selviät tästä vielä. Sun elämä ei ole todellakaan vielä ohi, tuut olemaan vielä joku päivä aidosti onnellinen❤️

2 tykkäystä

Kuten itsekin sanoit, kun katkaisit välit exään olosi tuntui hyvältä. Ei olisi välttämättä huono ajatus jatkaa sitä. Jos yhteydenpito aiheuttaa enemmän huonoa kuin hyvää, etkä tarvitse häntä elämääsi, miksi pitäisit häneen yhteyttä?

Muista, että exän tunteet EIVÄT oli sinun vastuullasi. Jos hän loukkaantuu, se ei ole sinun syysi. Eikä sinun vastuullasi.

Jos pelkäät, että exä mustamaalaa sinua tai levittää perättömiä juttuja, se on ikävää. Mutta kun olet yrittänyt puhua omasta näkökulmastasi, eikä se auta, niin tuskinpa sen jatkaminenkaan tilannetta parantaa. Todennäköisesti kun katkaiset välit, niin tuskinpa exä jaksaa yksipuolisesti jatkaa touhua. Ja jos jatkaisi, voit kääntyä poliisin puoleen eikä sinun tarvitse henkilökohtaisesti olla exään edes yhteydessä.

2 tykkäystä

Oliskohan tyhmää ottaa yhteyttä tähän naiseen? Pelottaa se et hän kertois asian tälle mun exälle. Haluaisin vaan niin kovasti puolustaa itteäni, ihan sama mitä ex musta miettii mut tän naisen kanssa haluaisin jutella. Tuntuu epäreilulta et mun kustannuksella on valehdeltu ja levitetty perättömiä asioita.

En kyllä tiedä tietääkö tää nainen mua nimeltä ja kun he ei nyt enää tapaile et onko sillä väliä. En vaan jotenkin pysty millään hyväksymään et ex teki tämmösen tempun ja ihan pokkana syyttää ja haukkuu mua et oon vaan sekaisin. Tuntuu ihan hirveen pahalta ja oon itkenyt nyt viime aikoina paljon et kohteli mua näin. En osaa hyväksyä, olla murehtimatta ja mennä eteenpäin. Olis ihanaa ja vapauttavaa kun ei tuntis enää mitään ja osaisin olla välittämättä. Mut miten toi käytännössä tapahtuu, ajanko kanssa?

Ihan hirveen kuulosta, tuntuu pahalta sun puolesta.

Aiemmissa kommenteissa hyviä neuvoja. Tärkeintä katkasta välit siihen eksään. Mielestäni voi ihan hyvin vaan suoraan estää kaikkialta, ettei ahdistavia viestejä tule lisää. Haukkumista ym. ei tarvitse kenenkään sietää.

En laittaisi naisellekaan viestä, vaan keskittyisin nyt vaan selviytymään pahimmasta ahdistuksesta. Ehdit puhua asioista myöhemmin, jos siltä tuntuu. Nyt on tärkeintä vaan keskittyä omaan tilaan. Yritä syödä ja levätä. Onko sulla mitään mukavia sarjoja, joilla saisit ajatukset muualle? Tai jotain äänikirjasovellusta, mua ne aina rauhottaa. Itke kun siltä tuntuu, anna tunteiden tulla ulos. Jos on joku läheinen ihminen, ystävä tai vanhempi, niin kerro heille tilanteesta.

Jos oot töissä/koulussa ota saikkua ja soita huomenna terkkarille, kerro nuo samat asiat ja että tarvitset apua. He osaavat neuvoa eteenpäin. Seksuaalinen hyväksikäyttö on vakava asia, ja se olisi älyttömän tärkeä käsitellä ammattilaisen kannsa myös.

Millään juoruilla ei oo mitään merkitystä, ihmisille kyllä selviää usein totuus ajan kanssa.
Vaikka nyt tuntuu sietämättömältä, niin muista, että toi olo menee kyllä ohi ja selviät tästä kyllä :heart:

2 tykkäystä