Syömishäiriön hoito

Kiinnostaisi tietää mitä hoitoa paikkakuntanne tarjoaa syömishäiriötä sairastavalle. Mitä hoitoa olet itse saanut ja mitä kautta?

Mä olen Suomessa saanut kuntoutuspsykoterapiasta sen verran apuja kuin syömishäiriöön ehdittiin siellä paneutua, eli vain aika marginaalisesti. Julkisilta sain lähetteen ravitsemusterapeutille jonka luona kävin pitkään, ihan siihen asti ettei ollut ravitsemuksen tietopuolelta heillä enempää mulle tarjota.

Sen jälkeen oli vuorossa painonpudotukseen tähtäävään elämänmuutokseen liittyvä ryhmä. (Olen siis ylipainoinen, syömishäiriö ollut vuosia ahmintahäiriö.)

Mitään kunnolla syömishäiriöön kohdennettua apua siis ei ole ollut enkä sitä ole ollut oikeastaan vaillakaan. Ehkä pitäisi? Ekan kerran kun menin aiheesta ”valittamaan” lääkärille teininä ei mulle suositeltu edes toista aikaa mihinkään kun en ollut alipainoinen, vaikka silloin häiriöön liittyi muitakin oireita kuin ahmintaa.

Mutta aikanaan Briteissä asuessani sain n. vuoden verran cbt-pohjoista terapiaa nimenomaan ahminnan hoitoon. Siitä oli silloin jonkin verran apua, mutta olisin tarvinnut enemmän tukea terapiajakson jälkeen.

Kiitos vastauksesta! :slightly_smiling_face:

Hyvä, että oot saanut edes jotain hoitoa syömishäiriöösi ja ilmeisesti jotain apuakin siitä ollut. Miten monta kertaa kävin ravitsemusterapeutilla? Koetko, että pärjäät sairautesi kanssa saamillasi ohjeilla ja neuvoilla?
Entä ootko ollut yhteydessä alueesi syömishäiriöliittoon?

Itsellä siis tilanne, että mulla on syömishäiriö epäily (lääkäriaika ensi viikolla) ja lähete on ravitsemusterapiaan. Pelkään vaan, että ravitsemusterapiaa saa vain muutamia kertoja ja, että sieltä saama hoito on vaan ruokailuun liittyvää. Koen, että tarvitsisin saada henkisen puolen hoitoa syömishäiriöön myös. Psykoterapia on juuri päättynyt eikä siellä käsitelty näitä syömisasioita lainkaan.

Mietin vaan mitä apuja ja hoitoa syömishäiriöinen voi saada…onko se vain joitakin kertoja ravitsemusterapiassa ja that’s it :thinking:

En muista montako kertaa kävin rt:llä mutta siis monen vuoden ajan! Sieltä tosiaan sai apua käytännön ruokavalioasioissa, ei henkiseen puoleen. Jonkin verran siis keskusteltiin kyllä siitäkin muttei se kuulunut rt:n työnkuvaan, vaan nimenomaan psykoterapeutille.

Kannattaa kysyä lääkärissä niistä vaihtoehdoista ja nimenomaan tähdentää että tarvitsee tukea siihen henkiseen puoleen. Sanon näin vaikken ole itse sitä toistaiseksi tehnyt :sweat_smile:

Aa okei! Hyvä kuulla, että mahdollisesti hoito ravitsemusterapiassa voi olla noinkin pitkään! Mulla oli kuvitelma et se on tyyliin max vois kertaa :see_no_evil::grin:

Juu täytyypä kysellä lääkäriltä näistä vaihtoehdoista. Kiitos sulle vielä paljon ja tsemppiä elämään :blush:

Kun sairastin syömishäiriötä apua sain Oulun nuorisopsykiatrian poliklinikalta edi- työryhmästä eli siis syömishäiriö-työryhmästä. Lääkäri oli tosi osaava ja hoitaja aivan ihana, mutta kun tuntui että omaa sairautta ei otettu tarpeeksi vakavasti kun diagnoosina oli bulimia eikä anoreksia. Eikä esimerkiksi osastohoitoa tarjottu vaikka olisi ollut suuri tarve. Ja mitä olen itse kokenut ja kuullut niin syömishäiriön hoito psyk. osastoilla on heikkoa ja hoitajilla ei ole tarpeeksi tietoa ja taitoa. Myöskään ravitsemusterapeutti ei osannnut auttaa. Oma tapaukseni on ehkä myös “normaalista” sairastamisesta poikkeava niin oikein kukaan ei ole osannut auttaa. Sitä myös hankaloitti se että hymyilen aina, vaikka puhuisin vaikeista asioista ekä kukaannähnyt sen hymyn taakse. Ehkä haluaisinkin sanoa muille syömishäiriötä sairstaville, että puhukaa ja olkaa rehellisiä. Ottakaa kaikki apu vastaan ja kertokaa jos hoitaja tai lääkäri olettaa väärin. Muistakaa että olette kaikki ansainneet avun, eikä sitä oikeasti tarvi ansaita. Sinä joka tätä luet, olet ihana, tärkeä ja jos nyt on vaikeaa niin se varmasti helpottaa vielä.

1 tykkäys

Kiitos viestistä!

Näin mä olen myös ymmärtänyt, että syömishäiriöihin saa heikosti apua, se on kyllä kurjaa :smirk: Syömishäiriö on mielensairaus ja sitä pitäisi hoitaa mielenterveyden ammattilaisten toimesta. Ravitsemusterapeutit osaa varmasti kertoa ravitsemuksesta, mutta pahaa pelkään, että siihen loppuu heidän tietotaito. Kohtasin saman ilmiön käydessäni psykiatrian hoitajalla ettei hänellä ollut osaamista ja tietoa näihin syömisen ongelmiin, jäi keskustelut kovin pintapuolisiksi.

Mulla on ollut kovin vähättelevä olo ammattilaisten toimesta tämän syömishäiriöepäilyn kanssa, tuntuu, etteivät oikein ymmärrä kuinka paljon nää asiat vaikuttaa mun mieleen ja arkeen, tuntuu, että välillä sitä hakkaa päätä seinään ja tekisi mieli huutaa, että nähkää mut!

Hyvä, että oot saanut apua ja ymmärtääkseni myös hyödyit siitä avusta! :blush: Ja kiitos ihanista loppusanoista, lämmitti mieltä, toivon sitä samaa myös sulle :blush:

1 tykkäys