Sosiaalisten tilanteiden pelko

Täällä voimme keskustella sosiaalisten tilanteiden pelosta. Sosiaalisten tilanteiden pelon kanssa kamppailusta ja kaikesta siihen aiheeseen liittyvistä asioista.

2 tykkäystä

Tässä linkkejä joissa puhutaan sosiaalisten tilanteiden pelosta tarkemmin

Wikipedia

Terveyskirjasto

Mieli.fi

Mielenterveystalo

Masennusinfo.fi

2 tykkäystä

Heissan!

Mulla meni aikanaan pitkään, ennen kuin pystyin myöntämään itselleni ahdistuvani nimenomaan sosiaalisista tilanteista. Siihen liittyi esimerkiksi paljon häpeää, ja pelkäsin “oman heikkouteni” näyttämistä. Jälkiviisautena ois ollut parasta vaan heti, millä tahansa sanoilla, kertoa jollekin omista fiiliksistä.

Mulla sosiaalisen ahdistuksen pahin oire on varmaan somatisointi. Joskus kun pitäisi johonkin sosiaaliseen eventtiin lähteä, saatan tuntea fyysisesti oloni niin huonoksi, etten tiedä olenko oikeasti kipeänä vai onko kyse siitä aivojen tuottamasta oireilusta. Mä myös yliajattelen ja -reagoin usein muiden sanomisiin ja pelkään jääväni yksin.

Olen terapeuttini kanssa käynyt läpi näitä tilanteita ja syitä tähän sosiaaliseen ahdistukseen. Aluksi niitä oli lähes mahdotonta tunnistaa, mutta nyt syitä on löytynyt ja osaan jopa välillä rauhoittaa itseni siinä pelon ja ahdistuksen keskellä.

Onko muilla vastaavaa?
Ootteko päässyt käsittelemään sosiaalista ahdistusta tai löytäneet syitä sille?

8 tykkäystä

Mulla myös sos.tilanteiden pelko, ihan diagnoosina, on kyllä niin veemäinen ja elämää rajottava sairaus💔 löytyispä jotain keinoja millä helpottuis…

4 tykkäystä

Heippa!

Sosiaalisten tilanteiden pelolle voi olla monenlaisia eri syitä, ja se voi johtua useasta eri syystä yhtäaikaa. Niitä on hyvä pohtia ja käsitellä esimerkiksi terapiassa. Yhtä tärkeää on kuitenkin myös löytää erilaisia keinoja pelon lieventämiseen.

Tässä keinoja, mitkä ovat auttaneet mua sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja ahdistukseen:

1. Sosiaalisten tilanteiden konkreettinen harjoittelu turvallisessa ympäristössä.

→ Valitse turvalliselta tuntuva ympäristö, missä voit tutustua uusiin ihmisiin omaan tahtiisi ilman paineita. Harjoittele small talkia ja muita tavallisia tilanteita mahdollisimman paljon.
→ Tämä voi olla esim. työpajatoiminta, koulu, harrastus, tai jokin matalan kynnyksen kohtaamispaikka.
→ Aseta itsellesi matalat tavoitteet, ensimmäisen päivän tavoite voi olla “Tervehdi ja kerro nimesi”. Sitten kun saat sen tehtyä, pidä sitä onnistumisen kokemuksena. Jatka harjoittelemista kunnes pystyt puhumaan enemmän ja enemmän. Voit harjoitella myös useammassa eri paikassa uusia sosiaalisia tilanteita, sitten kun tulet itsevarmemmaksi.

2. Omista ajatuksista kertominen ja asioiden suoraan kysyminen.

→ Jäikö joku asia, mitä toinen sanoi vaivaamaan? Jäitkö ihmettelemään toisen ilmeitä ja reaktioita sinun kertomiisi asioihin? Pelkäätkö, että joku sanoi asiansa “pahalla”?
→ Kysy suoraan: “Hei muuten, mitä tarkoitit kun sanoit …?” tai “Miksi nauroit, kun sanoin …?”
→ Kyseessä nimittäin voi olla väärinymmmärrys. Olet ymmärtänyt toisen sanomisen tai reaktion väärin tai toinen on ymmärtänyt sinun sanomasi asian väärin ja teille on tullut kommunikaatio"katkos".
→ Pelkäätkö kysyä suoraan, koska pelkäät toisen reagoivan huonosti? Ei hätää, vaikka “pahin tapahtuisi” ja toinen “loukkaantuisi”, aina voi pyytää anteeksi ja sanoa “Sori, en tarkoittanut pahalla, halusin vain varmistaa, kun asia jäi vaivaamaan minua.”!

3. Taukojen pitäminen.

→ Jos alkaa ahdistaa liikaa, voit aina poistua (/pyytää luvan poistua) tilanteesta hetkeksi.
→ Käy esimerkiksi vessassa rauhoittumassa, tai ulkona haukkaamassa happea.

→ Jos kyseessä on vapaaehtoinen tilanne, kuten illanistujaiset kavereiden kanssa, muista, että sinulla on lupa poistua tilanteesta ja lähteä kotiisi “kesken kaiken”. Sinun ei ole pakko olla siellä “loppuun asti”, jos tuntuu että et pysty. Tämä on ihan tervettä rajojen vetämistä, ja jos joku suuttuu tai painostaa liikaa sinua jäämään, hän toimii tilanteessa väärin.

4. Ole itsellesi armollinen ja ymmärtäväinen.

Kerro itsellesi: “Minulla ei ole hätää. Minulla ei ole kiire. Minä olen arvokas ja ansaitsen tulla kohdelluksi kunnioituksella ja ymmärryksellä.” Harjoittele itsemyötätuntoa.

https://www.itsemyotatunto.com/itsemyoumltaumltunto.html

Huom! Ole kärsivällinen ja sinnikäs, äläkä lannistu, vaikka harjoittelu veisi aikaa ja tulisi pettymyksiä tai haastavia tilanteita. Jokainen meistä mokaa joskus.

//edit: Vielä yksi tosi yleisesti käytetty ja toimivaksi todettu keino mikä tuli mieleen:

→ Sano ääneen puheenvuorosi alussa, että sinua jännittää. Se usein lieventää jo stressiä ja saa ihmiset suhtautumaan sinuun ymmärtäväisemmin.

-SpookyBunny
:sunflower: :orangutan: :two_hearts:

6 tykkäystä