Skitsofrenia

Onkos täällä muita skitsofreenikkoja? Miten teillä menee, sairauden kanssa tai ihan vain muuten? :smiling_face_with_three_hearts:

Itselläni tuo diagnoosi on ollut sellaisen päälle kuusi vuotta. Ennen tätä diagnoosia mulla oli muutaman vuoden vaikea psykoottinen masennus - diagnoosi papereissa.

Mulla menee sairauden kanssa nyt tosi hyvin. Oon muuttamassa ekaan omaan kämppään ikinä. Oon 13-vuotiaasta majaillut osastoilla, yksiköissä, tukiasunnoissa ynnä muissa. Nyt on sen verran tasaisesti mennyt, että saan omat avaimet omaan kotiin. Jännää! :star_struck: Musta tulee aikuinen :partying_face:

Vaikeuksien kautta voittoon, kamut :sparkling_heart:

8 tykkäystä

Mulla on myös skitsofrenia, sen lisäksi on oireita kaksisuuntaisesta, eli mulla on skitsoaffektiivinen häiriö. En oo 100-varma tarkasta diagnoosistani nykyisessä B-lausunnossani, mut mul menee kaks psykoosilääkettä, masennuslääke ja mielialantasaaja/epilepsialääke. Serotoniiniteoriaan pohjaavat masislääkkeet tosin ei sovi; niistä tulee sekamuotoisia jaksoja ja hypomanioita.

Mulla ei mee nyt kovin hyvin. Oon muuttamassa omasta asunnosta tuetumpaan, jos vaan saan maksusitoomuksen hoitokotipaikkaan. Päivittäinen elämä on kamppailua itsetuhoisten ajatusten ja paranoian kanssa. Ihmiset tuntuu uhalta ja kaikki masentaa, mul ei oo aloitekykyä. En saa mielihyvää juuri mistään, ajatukset katkeilee ja vääriä sanoja työntyy mieleen kesken puheen. Niin ja äänet haukkuu ja kommentoi mun tekemisiä muun muassa.

Mua myös pelottaa itse hoidon kulmakivi eli lääkkeet tosi paljon. Välillä on myös ollut kausia, jollon en oo kokenu tarvitsevani mitään hoitoa psykoosioireisiin, koska mitään psykoosisairautta mulla ei ole. Toisaalta silloin just äänet on ollu pahimmillaan ja ulkona liikkuessa on pelottanu erityisen paljon, että ihmiset käy kimppuun ja näkee mun ajatukset.

4 tykkäystä

Minkalaisia lääkityksiä teillä on käytössä skitsofreniaan.?
Itellä 2 vuoden sisään parikin psykoosia ja epäilys on että on tuo skitsofrenia vaikka ei vielä virallista diagnoosia ole.

2 tykkäystä

Kuulostaapa nuo oireet tutuilta. Kamala sairaus. Tsemppiä, peukut pystyyn et sä saat sen maksusitoumuksen. Parempi muuttaa tuetumpaan kuin kärsiä yksin :heartpulse:

1 tykkäys

Käytössä tällä hetkellä zyprexa, seroxat, abilify, propral ja levozin. Zyprexa paras psykoottisuuteen. Seroxat tasaa mieltä. Abilify vähän kaikkeen, eniten psykoottisuuteen. Propral tasaa mun kehon tuntemuksia. Levozin myös ylläri pylläri psykoottisuuteen.

Oon kokeillu varmaan legit kaikki psykoosilääkkeet. Leponex, serenase, kaikki. Tätä mun komboa on hiottu nyt aika tasan 10 vuotta. Nyt on vakaa tilanne :star_struck:

2 tykkäystä

Itellä on käytössä abilify ja zyprexa. Ihan toimivia molemmat minun mielestä. Zyprexa enempi unia turvaamassa.

2 tykkäystä

Mulla on psykoosilääkkeinä Peratsin ja Abilify/sen rinnakkaisvalmiste. En tiiä, kumpi auttaa enemmän, tai auttaako kumpikaan hyvin. Toisaalta mulla on vaikeuksia ottaa lääkkeitä, koska välillä ne tuntuu ihan vaaralliselta myrkyltä suunnilleen. Lääkärin mielestä oon silloin sairaudentunnoton.

Muina lääkkeinä menee masennukseen mieto stimulantti/masennuslääke Voxra ja mielialaa tasaamaan ja bulimiaoireisiin menee epilepsialääke Topimaxin rinnakkaisvalmiste. Mul oli ennen myös essitalopraami, mut se aiheutti sekamuotoisia ja hypomaanisia jaksoja. Kaiken lisäksi valtaosan ajasta se ei tehonnu laisinkaan.

1 tykkäys

https://basambooks.fi/tuote/karoliina_maanmieli/skitsofrenia_onko_diagnoosi_totta/9789523791534

Kannattaa lukea tämä kirja ja suhtautua vähän avarakatseisemmin psykoosisairauksiin ja eteenkin skitsofreniaan.

Suomessa elää noin 50.000 ihmistä, joille on diagnosoitu skitsofrenia. Kirjassa kuvataan skitsofrenian hoidon ja lääkityksen nykytilaa Suomessa sekä esitetään siihen parannusehdotuksia. Kirja tarjoaa selitysmalleja sille, miksi psykoosin hoitamisessa niin usein epäonnistutaan ja se kroonistuu skitsofreniaksi. Keskiössä on skitsofreniadiagnoosin saaneiden kokemusnäkökulma, ihmisten välinen vuorovaikutus, kohtaaminen ja kohtaamattomuus. Tärkeitä teemoja ovat myös neuroleptilääkityksen, elämäntapojen ja elinympäristön vaikutus mielenterveyteen sekä luovan toiminnan, erityisesti kirjallisuusterapian, terapeuttiset mahdollisuudet.

Kirjassa kuvataan psykologian tohtori Tomi Bergströmin haastattelun kautta laajasti uusinta tutkimustietoa Keroputaan sairaalassa kehitetystä, kansainvälisesti tunnetusta avoimen dialogin mallista esimerkkinä psykoosin tuloksellisesta ymmärtämisestä ja hoitamisesta. Toisessa haastattelussa avataan psykiatri Anssi Leikolan ajatuksia siitä, miten ihmisten traumataustaa tulisi psykoosin hoidossa huomioida.

Kirjan kolme kirjoittajaa tarkastelevat aihetta eri näkökulmista: FT Karoliina Maanmieli entisenä mielenterveysalan työntekijänä ja nykyisenä tutkijana, YTK Tapio Gauffin entisenä skitsofreniapotilaana ja nykyisenä yhteiskunnallisesti aktiivisena sosiaalipolitiikan opiskelijana sekä potilasjärjestön puheenjohtajana, FM Nisse Suutarinen kokemusasiantuntijana sekä innovatiivisena keksijänä.

2 tykkäystä