Sairauden pelko

Onko täällä muilla sairauden/sairastumisen/kuoleman pelkoa ja sen aiheuttamaa ahdistusta tai paniikkioireita?
Vertaistukea kaipailen. Itsellä tulee heti ahdistusta ja paniikkioireita, jos tulee esim. jotain fyysisiä tuntemuksia
Kuolemanpelkoa tällöin myös. Mistä lie tämäkin voi johtua :thinking:

4 tykkäystä

Mulla on sairauksien pelkoa ja kuoleman pelkoa. tosi raskasta niiden kanssa. kaikki kehon tuntemukset saa pelon virtaamaan ja usein yltyy paniikkikohtaukseksi. päivittäin mietin että mikä mussa on vikana. en osaa yhdistää näitä ahdistukseen enää, joka päivä olen varmempi siitä että jokin minussa on vikana… monet fyysiset oireet ovat ahdistuksen oireita, mutta silti en osaa yhdistää niitä ahdistukseen. ahdistun siitä että musta tuntuu siltä, että mussa on fyysisesti jotain vikaa.
pelkään mennä nukkumaan, koska pelkään etten aamulla herää.

3 tykkäystä

Moikka! Itsellä oireilua kanssa ahdistuksen kanssa, jotka liittyy nimenomaa siihe, että luulen jatkuvasti, että olen vakavasti sairas jne. Minulla ne liittyvät OCD oireisiin todennäköisesti tosin. Ahdistus sairauksiin liittyen tosiaan on vaikeuttanut suuresti mun elämää ja löysin tälläiselle “luulosairaudelle” oikeastaan ihan termin eli Hypokondria. Suosittelen puhumaan jollekkin ammattilaiselle näistä oireista! Itse hakeuduin hoitoon ja pääsen sinne pian. Todella raskata elää noiden pelkojen kanssa ja todella rajoittavat elämää.

2 tykkäystä

Raskasta on kyllä :pensive: Onko sulla jotain hoitokontaktia tai oletko saavut apuja tuohon?

Kyllä, puhuminen helpottaa. Itse käyn depressiohoitajalla puhumassa, mutta se toki vain 2-4 vkon välein. Itseä auttaa jos voi tuntemuksista puhua vaikka läheisille kun on päällä, mutta yksin jos on niin paniikkioireita tulee :persevere: Luulen, että mulla johtuu ahdistuksesta/paniikkihäiriöstä, että rupean yliajattelemaan noita oireita. Mutta haluaisin tietää mistä tämmöinen on tullut​:sweat_smile: Onko joku trauma ollut tms, mikä sitten nykyään oireilee näin. Toivottavasti joskus pääsee terapiaan näitä puimaan​:pray:t2:

käyn traumaterapiassa joten on hoitokontakti onneksi on. tätä ei oo ollut mulla aina vaan ”puhjennut” pikkuhiljaa 2020 syksyllä. terapiassa pyritty käsittelemään enimmäkseen traumoja, mutta nyt koska pelot levinnyt käsiin ei oo oikeen ollut niille aikaa😭
lääkkeitä en ole syönyt 4kk edellisen masennuslääkkeen lopetettuani, koska iski lääkepelko tähän samaan syssyyn. pelkään haittavaikutuksia.
terapeutti on huolissaan ja hänen kehotuksesta pyysin polilta lääkäriaikaa, mutta uuden hoitajani mukaan (olen nähnyt häntä 2kertaa) lääkäriajalle ei tarvetta.

1 tykkäys

toivottavasti pääset joskus terapiaan❤️ tiiviimpi hoito olisi varmasti hyväksi.
mulla on ahdistuneisuus-ja paniikkihäiriö mitkä varmasti lisää tätä yliajattelua ja pelkotiloja. Omalla kohdalla huomasin kun aloitin sairaanhoitaja opinnot, niin sairauksien pelko alkoi. piti lopettaa se koulu. olisi ihanaa löytää ne syyt miksi tälläinen puhkeaa, en ennen ole välittänyt mistään ja elänyt ”hälläväliä” meiningillä, mutta nykyään pelottaa kaikki.:persevere:

2 tykkäystä

Kovasti on täällä samoja ajatuksia​:heart: Itsellä myös tuo lääkepelko, aluksi mielialalääke oli todella vaikea aloittaa kun pelkäsin niin kovin haittavaikutuksia. Mutta nyt olen sitä syönyt puoli vuotta ja leikannut ahdistukselta ainakin sen pahimman huipun :blush:

Onko sulla syy-yhteyttä sun traumoilla tähän? Tätä olen pohtinut, jos joku sellainen olis taustalla. Mutta hoitajan kanssa keskustelu niin pintapuolista, että hänen kanssaan ei asian käsittely etene.

mulla on väkivaltainen parisuhde takana, josta paljon traumoja. en osaa yhdistää näitä pelkoja mun traumoihin, eikä terspeutinkaan mielestä välttämättä niistä johdu. en toki osaa varmaksi sanoa, mutta uskoisin ettei liity niihin.

1 tykkäys

olisko sulla mahdollista hakea kuntoutuspsykoterapiaan?

1 tykkäys

Ok.
Tarkoitatko sitä kelan psykoterapiaa? Varmaan olisi mahdollista, pitäisi se lähete hakea ensin :thinking: pelkään vain, etten ole “tarpeeksi sairas” siihen… En tiedä miten tiukkoja ovat asian kanssa.

1 tykkäys

Mä pelkään että oon sairastunut tai tuun sairastumaan pian syöpään. Kaikki tuntemukset on automaattisesti syöpää. Mulla on selässä rasvapatti, minkä oon lääkärissäkin näyttänyt. Sekin varmaan muuttunut syöväksi.

Tää alkoi siitä kun mun ukki sairastui ja kuoli syöpään. Googlailin sitten että mikä on haimasyövän ennuste. Ja siitä tuo helvetin googlauskierre alkoi. En vaan pysty estämään itseäni googlaamasta jotain oiretta

Oon nukkunut ihan helvetin huonosti. En tiiä mitä tässä pitäis tehdä

3 tykkäystä

Moi @Tomppa1132 ! Mukavaa että tulit tänne kirjoitteleen.
Tuo mitä olet alkanut tekemään on melko yleinen vaiva. Kun lääkäri on todennut, että ei ole fyysistä vaivaa, niin helpottaa, että toden teolla ymmärrät tämän olevan ahdistukseen liittyvä mielen haaste. Olen huomannut psykoterapiatyössäni, että etenkin nuoret miehet saattavat alkaa miettimään sairauksia pakkomielteisesti. Jos tilanne ei helpota, kannattaa varata aikaa keskusteluhoidolle. Se auttaa tosi hyvin tähän oirehdintaan. Eli halusin sanoa, että et ole yksin tässä maassa tuon vaivan kanssa

3 tykkäystä

Näin 50vuotiaana sitä jo melkein odottaa joskus huonoina fiilis päivinä sitä pahimpaa. Juttelin veljeni kanssa kerran aiheesta, hän totesi minulle persoonalliseen tapaansa, että turha niitä tulevia sairauksia on etukäteen sairastaa.
Mutta kyllä ymmärän että jo pelkästään se,että lehdet on täynnä kaikennäköisistä sairastumistapauksista saa aikaan kaikenlaisia mietintöjä omallekin kohdalle. Olen opetellut elämään päivä kerrallaan, joka on minunlaiselle “ajatushautomo” tyypille kovin haastava ajatus, mutta olen ehkä hieman edistynyt siinä.

2 tykkäystä

Kiitos vertaistuesta :heart:
Hyvä, kun olet käynyt lääkärissä tutkimassa patin. Minullakin oli korvan takana patti viime kesänä. Sitä sitten joka päivä seurasin ja kuvasin ja googlailin, että onko imusolmukesyöpä. Kaverillekin puhuin jo, että varmasti olen sairas. Lääkärissä onneksi patti poistettiin ja tutkittiin, oli vaaraton. Mutta tunnen tuon sinun huolesi.

Tsemppiä sinulle kovin!

Tuo on ihan totta, että sairauksia ei kannata ennalta sairastaa. Mutta ahdistus sen tekee, että huolettaa.
Nuorempana sairastin masennusta ja silloin toivoin jopa jotain sairautta joka veisi mukanaan. Mutta nykyään kun on enemmän tätä ahdistusta ja paniikkia, on tämä kääntynyt enemmän kuolemanpeloksi.

1 tykkäys

Ymmärrän Pokki sinua oikein hyvin.
Niikuin olen joissakin ketjuissa kertonut omasta 2012 kokemastani totaalisesta burnoutista johon liittyi valtava masennuksen kokemus jota kesti 6kk. En olisi tuohon aikaan pannut pahakseni jos en olisi seuraavana aamuna herännyt. Tuntuu hirveältä kirjoittaakin tämä asia, kun muistuu se aika mieleen.
Siitä elämän pystyttävästä kokemuksesta aukeni minulle vielä suurempi kunnioitus elämää ja muita ihmisiä kohtaan.
Se oli jälkeenpäin ajateltuna elämän tärkeiden arvojen korkeakoulu, joka muutti asenteeni ja ymmärrykseni monessa suhteessa.

1 tykkäys

Oon ollu koko elämäni sairas. Joskus ollut kuoleman pelkoa mutta nykyään ei. Olen valmis kuolemaan mikä päivä tahansa. Se olisi oikeastaan helpotus koska elämä on erittäin huonoa.

2 tykkäystä

Kovasti tsemppiä sinulle! :heart:

2 tykkäystä

Todella ikävä kuulla. Kiva kun jaksoit kirjoittaa tänne.
Varmasti moni muu minun lisäksi kokee syvää myötätuntoa sinua kohtaan.

1 tykkäys