Sairaaloinen ajattelu

Olen jo pidemmän aikaa tahtonut julkasista jotain materiaalia ajatuksistani sekä mielenterveydestäni. Nykyään internetin tarjoamilla mahdollisuuksilla tämä on toki helppoa. Nyt uusin villitys podcast ovat olleet mielessäni, ehkä nissä voisin tavoittaa ihmisiä jotka elävät samankaltaisten ongelmien kanssa päivittäistä elämäänsä. Toisaalta ainakin nyt väliaikaisesti - tämä Villen ylläpitämä keskustelupalsta on ollut paikkani tuoda ajatuksiani julki. Kiitos tuhannesti jos luet tekstini.

Viimeisin viikonloppu oli todella raskas. Join itseni vahvaan humalaan (n. 25 alkoholiannosta) ja pilasin treffit tapailukumppanin kanssa. Tämä pilaaminen maksoi sen ihmissuhteen päättymiseen ja jälkeenpäin taas itsetuhoiseen ja muutenkin todella synkkään ajatusmaailmaan. Tämä on iso ongelma, en vain yksinkertaisesti osaa tai halua olla olematta itsetuhoisuuteen asti surullinen pakeista ja yksinäisyyden tunteesta ilman naista kehen kiintyä. Alkoholin toki nyt päätin vähentää tai poistaa kokonaan elämästäni, vaikken kovin säännöllisesti juo. En siis hyväksy ollenkaan itseltäni persoonan muutosta tai muutakaan ahdistavaa käytöstä humalassa.

Huomaan, että pyrin aina muuttaan itseäni ja tekemistä sellaiseksi että olisin hyväksytty ja kiinnostava. En vain osaa tätäkään lopettaa. Jatkuvasti etsin tervettä rakkautta ja kaipaan sitä lähes aina. Mikäli en sitä saa (kuten useasti en saa) taivun itsetuhoiseen ajatteluun sekä itseni syyllistämiseen. Valitettavasti myös pakkien tullessa saatan siinä hetekssä sanoa rumasti ja ajatella päässäni tämän olevan idiootti nainen. Yleensä toki en vain pidä tästä henkilöstä sen jälkeen mutta vihaisesti en sano mitään. Suurin osa ajatusmaailmaani perustuukin siihen mitä muut ajattelee minusta, tämä ilmiö on vahvimmillaan seurusteluasioissa. Voitte havaita että tunnekoukkuni on valtava ja koko ajatusmaailman lukitseva. Avainta en tähän vieläkään täysin tiedä, vaikka nyt ongelmia tiedostan. Nyt haluan vaan olla parempi ihminen muille ja itselleni, sekä ehkä jotenkin opetella elämään itseni kassa.

En tahdo asioiden olevan enää näin ja koinkin jonkinlaisen “heräämisen” Sunnuntaina tähän mitä elämäni on hyvin pitkään ollut, vaikka jotenkin olen pitkään asiaa tiedostanut. Ajatusmaailmani on hyvin rajoittunut ja jokseekin vinksahtanut. Elän jatkuvasti muita varen, muiden mielipitetä ajatellen. Minulla on mielestäni ollut taito heittäytyä luonteeltani lähes aina ihmisen kanssa samanlaiseksi kun hän on, monesti siksi että haluan herättää kiinnostusta. En usko tämän käytösmallin olevan realismia. Todellisuudessa olen kuin kameleontti joka vaihtaa väriään tilanteen ja muiden tarpeiden mukaan. Tiedostan huonon itsetunnon ja masennuksen, mutta en asiaa joka selittää tämän hyvin vinksahtaneen ajatusmaailman seurustelusta. Mihin häiriöön tälläinen käytös viittaa? Osaako joku arvioida? Läheisriippuvuutta vai aivan muuta? Huono itsetunto ei ole koko tekijä tässä.

Asioilla on taustaa ja haavoja. Lapsuudessa kärsin esimekiksi turvattomuuden tunteesta jota tuli äitini alkoholin käytöstä sekä vanhempien riitelystä. Parisuhteet ei myös nuorempana mennyt kovin hyvin, sain turpaan senaikaiselta kumppanilta sekä yhden toisen tyttöystävän toimesta sain pojan mun kimppuun omalla pihallani. En toivo kommentteja “oikea löytyy” tämä vaikuttaa mielestäni tilanteeni vähättelyltä ja ongelmani sivuuttamiselta. Tietyllä tavalla oikean löytämisen joskus olen jo hyväksynyt.

Kiitos jos voit tarjota ymmärrystä tai vertaistukea.

2 tykkäystä

Sulla on selvästi ollut raskaita aikoja, ajatuksia, tunteita ja pettymyksiä. Tekstistäsi näkyy, että et ole kuitenkaan jäänyt vain murehtimaan, vaan olet tutkinut omaa käyttäytymistäsi, tunteitasi ja niiden vaikuttimia. Toiseen mukautuminen ja halu olla kiinnostava ja miellyttävä ovat tavallisia ja totta kai ymmärrettäviä. Kaikki me haluamme olla pidettyjä ja haluttuja. Kuulostaa, että ehkä menet niissä jotenkin asteen liian pitkälle. Kerrot, että haluat olla parempi ihminen itsellesi ja muille, mikä kuulostaa arvokkaalta ajatukselta. Sinua voisi esimerkiksi auttaa, jos yrittäisit miettiä, että miten voit olla parempi ihminen itsellesi, että mitä se tarkoittaa käytännön elämässä. Yritätkö vaikka ajatella itseäsi myötätuntoisemmin tai tehdä itsellesi mieluisia ja tärkeitä asioita?