Särkyneiden majatalo

Tuli mieleeni kun ajoin taksillani asiakasta pubiin ja hän kertoi matkan aikana mitä kaikkea hän oli elämässään käynyt läpi ja nyt oli tarkoitus hukutta hetkeksi nuo murheet tuoppiin.
Nykyään on paljon kolmannen sektorin toimintaa ja tietysti ensimmäisen ja - toisen sektorin toimintaa ihmiselle joka kärsii somaattisesta tai psyykkisestä vaivasta. Vai onko sittenkään kun ihminen hyvin usein turvautuu tuohon vanhaan itsehoitolääkkeeseen, alkoholiin tai muuhun päihdyttävään aineeseen?
Minkälaisia konkreettisia neuvoja tai osoitteita sinulle tulee mieleen jos tiellesi sattuu ihminen joka on avun tarpeessa? Tiedämme että terapiaan, puhumatta osasto (mielenterveys) hoitoon on todella vaikea päästä.
Koetko että olet itse saanut tarvitsemaasi apua helposti?
Itse kun koin 2012 vakavan burnout tilan ja soitin kunnalliselle terveysasemalle, niin vastaus oli että psykiatrille pääsy onnistuisi kuukausien päästä. Onneksi oli sen verran rahaa että menin yksityiselle ja sieltä sainkin ajan seuraavalle päivälle. Myös Vantaan kriisipäivystyksestä sain tukea alkuvaiheessa heti.
Olisi unelmatilanne jos olisi matalan kynnyksen särkyneiden majatalo toiminta 24/7.
On niin paljon ihmisiä jotka ovat vaikean tilanteensa keskellä yksin.
Tiedän tämän 25v taksiajokokemukse myötä.
Me tarvitsemme ystävyyttä ja ihmiskäden kosketusta.

5 tykkäystä

Oma kokemus on se, että jos tarvitsee apua nopeasti niin yksityinen on melkein ainoa keino. Näin esimerkkinä itsellä viime burn-outissa opiskelijaterveydessä ja terveysasemalla tarjosivat aikaa 2kk päähän kun yksityiselle pääsin melkein seuraavana päivänä. Onneksi vanhempani pystyivät auttamaan taloudellisesti, että pystyin sen yksityisellä käynnin rahoittamaan. En tiedä miten olisi käynyt jos olisin joutunut odottamaan apua sen 2kk. Eikä tämä ole edes ensimmäinen kerta kun näin on käynyt.

4 tykkäystä

Mä olen ollut aina siinä että on ollut pakko ”pärjäillä” siihen saakka että julkisen jonot antavat myöten. Se kyllä pitkittää varmasti monen kärsimystä ja sitä että ongelmat ehtivät mennä pahemmiksi ja poikia isojakin liitännäisongelmia.

5 tykkäystä