Raivokohtaukset ja vihanhallinta, olisiko vinkkejä?

Hei kaikki! Kysymys otsikossa.

Olen oikeastaan koko ikäni paininut sen kanssa että suutun ja hermostun kauhean nopeasti ja kontrolli lähtee herkästi. En ole ollut kenellekään väkivaltainen mutta huutanut ja särkenyt tavaroita kyllä, ja saatan esimerkiksi pitää lemmikistä kiinni todella kovakouraisesti mikä jälkeenpäin tuntuu pahalta. Olen kohta 30-vuotias mies. Keskustelin asiasta hiljattain äitini kanssa ja hän oli huolissaan minusta. Hänenkin mielestään ongelma on ollut aina, mutta hän ajatteli lyhyen pinnan olevan johonkin ikään asti normaali asia, muttei enää aikuisiällä.

En ole ikinä saanut apua vihanhallintaan, vaan päin vastoin terapiassa ongelma oli se etten oikeastaan suuttunut mistään enkä osannut olla vihainen. Sen sijaan turhauduin ja harmistuin helposti. Minulla oli siihen aikaan masennuslääkkeet, jotka latistivat kaikkia tunnetiloja ja olin niin väsynyt ettei mikään jaksanut vihastuttaa. Mielialan kohettua lopetin lääkkeet ja tunne-elämä on palautunut ja sen myötä maltin menettäminen ja raivokohtaukset.

Kohtauksen voi triggeröidä moni todella pieni asia ja ne tulevat herkemmin jos ympärillä on hälinää tai jotain aistimuksia, kuten vaikka jos ihosairaus aiheuttaa kutinaa tai olen väsynyt tai sateessa tai kylmissään koiran kanssa jne.

Miten mun kannattaisi lähteä purkamaan tätä? Mitä ilmaisia resursseja on olemassa? Kuntoutuspsykoterapia on käytynä ja viiden vuoden karenssissa, rahaa ei ole edes olemassaoleviin menoihin. Olen tällä hetkellä ADHD-tutkimuksissa, mutta ne etenevät julkisella puolella hitaasti. Olen työterveyden piirissä vielä n. kolme kuukautta, sitten omillani. En käytä alkoholia säännöllisesti enkä paljoa kerrallaan.

5 tykkäystä

Oon ite sua puolet nuorempi tyttö eikä mulla oo oikeen mittää “kunnollisia” neuvoja.

Mut ite oon koko elämäni kärsiny vihanhallintaongelmista ja oon ollu myös todella väkivaltainen, vaikka nyt oonki ollu kuivilla siitä jo pitkän aikaa.

Mulla itellä on myös muitakin mielenterveysongelmia jotka myös vaikuttaa.

En oo koskaan käyny missään vihanhallintakurssilla tai mittää, mut mun kaverin mukaan (joka niillä on sitten käyny) niistä ei tosiasiassa oo kovin monelle ihimiselle hyötyä.

Pystyn antaa ainoastaan vaan itse kohtauksen tullessa jotain vinkkejä, millä saisit ittes rauhottuu.
Varsinki jos siinä lähellä on muita ihimisiä tai eläimiä, kannattaa hakeutua kauemmas heistä vaikka eri huoneeseen (ja ihmiselle toki voi yrittää kertua et nyt tullee raivokohtaus). Sitä vihaa voi purkaa vaikka johonkin tiettyyn esineeseen.
Ootko kokeillu jotaki harrastusta? Esimerkiksi nyrkkeilyä tai jotaki kamppailulajia. Ite oon testannut tota nyrkkeilyä ja se on ollu kätevä tapa purkaa vihaa ja se on rentouttanu, vaikka ei oiskaan ollu mittää vihanpurkausta sillä hetkellä. Tietysti nyrkkeilyn kohde kannattaa sitten olla se nyrkkeilysäkki tai muu vastaava. Ja meditointi ynnä muu mietiskeleminen/kärsivällisyysharjotukset auttaa, toki se voi olla monelle vähän hankala vaihtoehto.

Ja tietysti se puhuminen. Yleensä vihanhallintaongelmat voi johtuu jostaki asiasta mitä on tapahtunu lapsena. Sen ei tarvi ees olla mikään iso asia, mutta kuitenki puhumisen avulla voi lähtee selvittää sitä et mikä voi ongelmiin olla syynä.

Tsemppiä, oon pahoillani ku en oikeen ossaa auttaa ku oon kuitenki aika tavalla nuorempi ja mun kokemukset voi varmasti olla hyvin erilaisia ku sulla :’)

2 tykkäystä