Polyvagaalinen teoria

Hei! Olen viimeaikoina perehtynyt ja lukenut polyvagaalisesta teoriasta joten halusin tuoda aiheen tänne keskustelua ja tietoisuutta muodostamaan.

Näin lyhyesti sanottuna olen aina miettinyt että miksi ihmiset suosittelevat erilaisia harjoitteita ahdistukseen, stressiin, paniikkiin, masennukseen, muihin mielenterveyshäiriöihin, traumoihin… siis ylipäätään kaikkeen mutta nyt vasta tämän teorian luettuani, ymmärrän asian paremmin kuin koskaan. Se että miten keho ja mieli on yhtenäinen kokonaisuus ja jotta mieli voisi paremmin, on pidettävä kehosta ja nimenomaan autonomisesta hermostojärjestelmästä huolta. Tavat saattavat olla tutut mutta syy ei, ja sen takia moni ihminen kärsii sekä fyysisistä- että mielenterveys ongelmista.

Olen seurannut terapeutti Villeä useasti tiktokissa ja hän on antanut nimenomaan vinkkejä että mitä voi tehdä esim. paniikkikohtauksen aikana mutta kun näitä kyseisiä regulaatio harjoitteita ottaa käyttöön jokapäiväiseen elämään, voi ennaltaehkäistä monia vaivoja. Vaikka itse olen käynyt mm. Traumapsykoterapiaa monta vuotta, en ole ymmärtänyt jatkaa hermostojärjestelmän regulaatiota terapian jälkeen koska en ole ymmärtänyt syvemmällä tasolla että miten se vaikuttaa. Ja tässäkin pitää huomioida se että peruskeinot ei ole välttämättä kaikille sopivia (hengitysharjoutukset yms.) Joten pienellä kokeilulla voi löytää itselle hyviä tapoja.

Laitan tähän linkit itse teoriasta sekä artikkelin kiertäjähermon stimulaatiosta (yhteydessä vahvasti teoriaan.) Aiheesta löytyy myös tiktokissa englanniksi hakemalla #polyvagaltheory

https://www.duodecimlehti.fi/duo12910

Sekä

(Ps. En ole ammattilainen mutta olen ollut hyvin kiinnostunut ihmismielestä ja psykologiasta 15 vuoden ajan joten luen paljon erilaisia artikkeleita asiasta)

4 tykkäystä

Olipa hyvä kirjoitus. Hienosti avasit omaa oivallusta. Ja kyllä tämä yhteys on tosi tärkeä hyvinvoinnille.

1 tykkäys

Kun löysin tämän teorian, olin pitkään selviytymistilassa (viime kuukauden lakot, elämän muutokset ja hankala perhetausta sekä krooninen kipuoireisto on ollut hyvin stressaavaa mielelle sekä keholle) joten vain ymmärtämällä hermoston vaikutuksen ja aloittamalla regulaatio harjoitukset ovat helpottaneet hyvin paljon lyhyessä ajassa, ja varsinkin lapsiperhe arjessa kun olemme päässeet samalle aallonpituudelle 3-vuotiaan lapsen kanssa ja sillä sitten koko perheen hyvinvointi on helpottunut. (Varsinkin kun koko perheellä on autismi/ADHD tausta)

2 tykkäystä

Mielenkiintoista luettavaa! Olisiko sinulla jotain suosikki harjoituksia kiertäjähermon stimulointiin, mitä voisit suositella?

Teen paljon monia erilaisia asioita päivien aikana, varsinkin autismin kirjon ihmisenä.

  • Kylmän pullon/pussin pitäminen kaulalla tai rinnan päällä tai vaihtoehtoisesti kylmä suihku jos vain mahdollista

  • Aistien käyttö. Jos huomaan katseeni jähmettyvän paikoilleen niin tietoisesti alan katselemaan ympärille joka on vastakkainen reaktio kehon omalle stressireaktiolle (paikoilleen jäätyminen) tai sivulle katsominen kääntämättä päätä joksikin aikaa. Jopa pään itsessään kääntäminen sivulle toimii.

  • Stimmailu, eli käsien heiluttaminen tai nimenomaan jonkun asian käsissä pyörittäminen

  • Puheluiden aikana ravaan edestakaisin tietoisesti sillä liike on hyvä itsesäätely

  • Kompressio, pidän tästä myös julkisilla paikoilla, kun puristan jykevällä otteella omaa rannetta. (Oikea piste voi auttaa myös oksennus refleksiin esim. Matkapahoinvoinnissa.

  • Korvassa on yksi tietty piste jota monesti painan niin kauan kun alkaa joko haukotuttaa tai huokaisee. (Kuvassa vihreä)

Tässä nyt muutama esimerkki :grin:

Ear-Electrode-Map-600__01

1 tykkäys