Pettäminen

Moi! Tulin kysymään apua/vertaistukea tai edes vain kirjoittamaan jonnekkin ajatuksiani. Mitä tehdä kun kumppani on pettänyt?

Tilanne: Olen kumppanini kanssa ja hän petti minua parhaan ystäväni kanssa samassa sängyssä minun nukkuessani. Minä siis nukuin vieressä kun he tekivät roisilleen asioita. Eikä tämä ole ainut kerta, tapahtunut toisenkin kerran.

Ongelma: En tiedä mitä tehdä. Tunteet aivan sekaisin, rakastan edelleen kumppaniani aivan suunnattomasti enkä haluaisi häntä menettää. Mutta pettäminen on aina iso asia joka järisyttää mielenterveyttä ja omani on lytätty pohjalle. Tuntuu todella pahalta, koska koen ettei minulla ole oikeutta puhua asiasta ja kertoa miltä minusta tuntuu, ettei kumppanilleni tule paha mieli tai tunnu pahalta. Tiedän tämän olevan todella väärä ajattelutapa mutta en voi sille mitään. En myöskään tiedä miten suhtautua parhaaseen kaveriini, haluaisin pysyä väleissä mutta onhan tuo nyt anteeksi antamatonta. Oloni on vaan niin petetty. En ole edes vihainen kummallekkaan. Se myös satuttaa koska he ovat edelleen tekemisissä toistensa kanssa (toki eivät ilman minua) mutta snäppäävät ja juttelevat kyllä.

En tunne enää oloani kauniiksi, hyväksi tai riittäväksi, koska pettäminen tapahtui kummallakin kerralla minun ollessa vieressä. Pakostakin siinä tulee olo ettei riitä toiselle.

En ollenkaan tiedä mitä tehdä en voi edes puhua kellekkään, koska kaikki pitävät minua ääliönä koska en ole jo jättänyt kumppaniani, mutta en vain pysty siihen enkä halua. Haluaisin pitää välit kumpaakin.

3 tykkäystä

En tiedä onko minulla mitään apua sinällään antaa tuohon asiaan. Mutta olen itse myös tullut petetyksi nuorempana ja se on jättänyt arpensa.

Ihmisen seksuaalisuus on ihmeellinen asia. Ihmisillä on elämänsä aikana mitä kummallisempia mielihaluja seksuaalisuuteen liittyen. Useimmiten nämä mielihalut pysyvät fantasioina, mutta jossain tapauksissa osa ihmisistä lähtee niitä toteuttamaan.

Ikävää on kun niitä toteuttaessa loukkaa toisia ihmisiä tietämättä/ymmärtämättä minkälaisia arpia tämä voi jättää toiselle vuosiksi tai loppu elämäksi.

On joskus vaikeata ymmärtää tällaisia asioita.

Itse olen joutunut elämäni aikana katsoa tällaista toimintaa vierestä ilman ymmärrystä siihen.

Minä olen joutunut kamppailemaan näiden kysymysten kanssa lähes koko elämäni, en tiedä miten asia olisi ollut jos en ympärilläni olisi nähnyt tällaisten tapahtumien kulkua.

Minun tapauksessani kyse ei ole ollut kun kertaluonteisesti minuun kohdistuvaa pettämistä, mutta sitten on lähelläni olevien ihmisten keskuudessa tapahtunut juuri tämän tyyppistä seksuaalista toimintaa jota minun on ollut vaikeata ymmärtää.

Olen joskus miettinyt ihmisen elämää. Miksi joillekin ihmisille se mikä on kiellettyä on niin kiihottavaa.

Ihmisen mielikuvitus pystyy tuottamaan mitä ihmeellisempää aineistoa omissa ajatuksissa joita ei kuitenkaan lähde toteuttamaan. Mutta mitä enemmän tällaisia ajatuksia pyörittää omassa mielessään, sen voimakkaammin ne alkavat vaikuttaa omaan arkeen.

Luulen että monesti on kyse jostain käsittelemättömästä traumasta omassa elämässä joka laukaisee tämän ajattelumaailman, joissain tapauksissa se sitten alkaa muuttumaan pakkomielteeksi joka joissain tapauksissa menee tekoihin.

Kyllä varmastikin tästä asiasta kannattaa jonkun kanssa puhua. Pitkään sisällä itsessään näitä kantaessaan saatta jokin asia omassa sisässä alkaa muuttumaan niin että oma seksuaalisuus ei enää ole sitä mitä sen haluaisi itselleen olevan :relieved:

1 tykkäys

Oon todella pahoillani, että oot joutunu kokemaan tollasta. Toisten ihmisten päätökset pettää ei ikinä ole sun syysi :orange_heart:
Oon myös todella pahoillani, että vastaan tähän vasta nyt ja toivon, että se jotenkin ehkä kantais sun luo. Nyt tietysti on voinut asiat jo muuttua mutta:

Multa meni ohi muutama asia tai haluaisin hiukan selvennystä näihin:
Olitteko jutelleet kumppanisi ja kaverisi kanssa tästä? Tietävätkö he, että sinä tiedät?
Oliko kumpikaan pyytänyt sinulta anteeksi?

Jos viimeisimpään kysymykseen olet vastannut kyllä, kysyisin silti ääneen: miksi he ovat toistaneet tämän vaikka tietävät, että se on aiheuttanu sulle pahaa oloa? Anteeksipyyntö ei ole anteeksipyyntö ilman, että sen jälkeen muutetaan tapoja. Seksi ei ole asia, mitä tehdään “vahingossa”, ei vaikka se olisi läpällä ja kännissä. Jos ollaan sovittu, että ollaan monogamisia, niin sitten huolehditaan, että ei olla niin kännissä, että ollaan toisten kanssa. Aivan turha mun mielestä yrittää valuttaa syytä jonkin muun hartioille ainakaan sellaisessa tilanteessa.

Mä huomaan viestistäsi, että sä olet rakastanut kumppaniasi ja varmasti ystävääsikin ilman filtteriä tai taka-ajatuksia. He eivät ole tehneet samoin. Pettäminen on paskaa ja se tuottaa paljon surua ja ikäviä tunteita, mutta mä sanon sulle, että se ei ole ikinä sulta pois, että sä olet kyennyt rakastamaan. Sä olet halunnut nähdä heissä hyvää, vaikka he ovat sun luottamuksesi pettäneet.

Mä olen tietysti nyt vain teksti internetissä, mutta jos mä olisin sun tilanteessa, niin mä toivoisin, että joku sanois mulle, että harkitse nyt vielä, haluatko pitää ihmisiä elämässäsi, jotka ovat todistetusti valmiita rikkomaan sut uudestaan. Sinä olet itsellesi se tärkein ja kaunein, et sä tarvitse ketään muuta kertomaan sitä sulle. Älä tyydy tuollaiseen käytökseen, joka tuottaa sulle riittämättömyyttä. Jos se tuntuu vaikeelta, niin ota askel kerrallaan. AINA on mahdollisuus ja tapa ja tie sinne, missä sinä olet onnellinen. Kenenkään muun onnesta et ole täällä vastuussa, kuin omastasi.