Persoonallisuushäiriöt

Persoonallisuushäiriöiden kanssa elävät voivat keskustella täällä asiasta turvallisesti ja saada tukea sekä tietoa asiasta.

2 tykkäystä

Persoonallisuushäiriöt on aina kiinnostaneet minua terapeuttina tosi paljon. Ajatus on muuttunut työuran aikana tosi paljon suuntaan - persoonallisuuden erilaisuudet :slight_smile:

3 tykkäystä

Täällä kerrotaan lisää persoonallisuushäiriöistä

Wikipedia

Terveyskirjasto

Mielenterveystalo

Mieli.fi

1 tykkäys

Itse en ole persoonallisuushäiriöinen, tai ainakaan diagnosoitu sellainen. Aiheena tosin varsin kiinnostava.
Itselläni on lähipiirissäni diagnoosin saaneita henkilöitä, joten sitä kautta olen henkilökohtaisesti päässyt niitä kokemaan. Tosin mielenkiinto niitä kohta on syntynyt jo aiemmin, niin kuin kaikkeen psykologiaan sisältyvään.

1 tykkäys

Mulle on diagnoosibingossa lävähtänyt epävakaa pershärö :smiley: Eli epävakaa persoonallisuus.
Pershärö on oma keksimäni lyhenne läpällä :smiley: Toisinaan sitä on hauskaa viljellä ympäriinsä.
Enpä oo oikeastaan ole oikeastaan oikeastaan etsinyt tästä koskaan tietoa, vaan hypännyt ikään kuin sen yli traumoihin suoraan sekä niiden ymmärtämiseen.

Ainoat kuvailut mitä olen kuullut tästä häiriöstä on todella suuret tunteiden ja mielialojen vaihtelut sekä niidden ymmärtämisen vaikeus… Enkä tunnista näitä itsessäni kovinkaan paljoa. Mielialat vaihtelee joo todella paljon. Oon kokenut sen vaan normaalina itsenäni olemiseksi, sen enempää minkään diagnoosin alle sitä luokittelematta.

Oisko täällä immeisiä, joilla on kokemusta samasta pershäröstä?

3 tykkäystä

Olis vissiin aika tylsää elämä jos mieliala ei reagoisi mihinkään suuntaan olosuhteiden muuttuessa. Mutta ymmärrän sen ja Ville on erittäin hyvin kuvaillut sitä kuinka ne tunteet persoonallisuurhäiriössä käyttäytyy. Eli se ns. “normaali” tunnevaihtelu on ikäänkuin “normaali” sektorin yli tai - alittavaa toimintaa. Ehkä se sektori on meillä aika persoona kohtainen myös ja tempperamentti kysymys. Etelän maissa ei ole tavatonta jos tunteet kiihtyy nollasta sataan hyvinkin nopeasti, kun taas pohjolassa on totuttu että semmoinen tasainen reagointi olisi sitä normia, eli kulttuurierojakin on. Varmasti se oma havainto on siinä se ratkaiseva tekijä, jos ne tunnevaihtelut vaikeuttavat elämää ja ihmissuhteita, niin on hyvä niitä pohtia jonkun ammattiauttajan, hyvän ystävän tai puolison kanssa.
Psykiatrit on määritellyt mitä mielenterveys on? Ja ovat tulleet siihen päätelmään,( siis jotkut heistä), että se on yhtä kuin stressinsietokyky.
Ihan hyvä päätelmä minusta siinä mielessä, että ne haastavissa, stressaavissa tilanteissa nousevat tunteet eivät ota meistä valtaa. Stressaavat tilanteet saavat meidät joskus käyttäytymään tavalla jotka eivät ole meille ominaisia ja väsyneenä ihminen saattaa olla hyvinkin kärttyinen ja masennukseen taipuvainen joka on ihan luonnollinen reaktion.

1 tykkäys