Parisuhteessa 'vanhojen kaivelu'?

Ollaan oltu kohta kolme vuotta yhdessä miesystäväni kanssa, ja alusta saakka säännöllisin väliajoin hän on halunnut keskustella mun menneestä elämästä. Yleensä nää keskustelut päätyy aina riitaan. Jostain syystä hänelle on tärkeää tietää kenen kanssa olen liikkunut tai mitä joku henkilö on minulle joskus merkinnyt tai kenen kanssa olen harrastanut seksiä. Jos hän on saanut tietää että joku ihminen on ollut muutakin kuin pelkkä kaveri, on se hänelle suuri pettymys. Ihan kuin voisin perua menneet ihmissuhteet ja tapahtumat elämästäni? Hän haluaa tietää hyvin yksityiskohtaisesti miten asiat ovat menneet jonkun ihmisen kanssa, enkä minä ymmärrä miksi olisin velvollinen asian niin selittämään, kun me ei olla miesystäväni kanssa edes tunnettu noiden tapahtumien aikaan. Nämä keskustelut saattavat kestää tuntikausia ja asioiden vatvominen kyllästyttää, kun samasta ihmisestä tai tapahtumasta on puhuttu parhaimmillaan useampiakin kertoja vaikka se kyseinen ihminen ei olisi edes liittynyt elämääni juurikaan.

Riita syntyy usein siitä kun ei ymmärretä toisia, en osaa selittää asioita niin että hän ymmärtäisi (miten voisi edes ymmärtää kun ei ole mun elämääni elänyt?) vaan hän saattaa ymmärtää asiat ‘kahdella eri tavalla’, ihan kuin puhuisin ristiin, tai mulla menee hermo näiden asioiden selvittämiseen.

Rakastan häntä mutta tämä tivailu ja vanhojen kaivelu saa mut hulluksi. Mihin on tervettä vetää raja tässä puhumisessa? Jos hän tahtoo keskustella jostain ihmisestä, ja minä kieltäydyn, hän automaattisesti olettaa että asiassa on jotain ‘hämärää’. Tilanne saa minut todella ahdistuneeksi ja olen sen kertonut hänelle. Tuntuu että ainut vaihtoehto tilanteen selvittämiseen on aina se tuntien mittainen vatvominen, eikä se tunnu minusta oikealta eikä hyvältä, vaan tosi epäreilulta ja kuormittavalta, ja mun rajoja venyttävältä.

Onko mun oikein olla puhumatta asioista? Vai kuuluuko terveeseen parisuhteeseen että noista asioista puhutaan ja riidellään vielä vuosienkin jälkeen? Miten asian voisi ratkaista?

1 tykkäys

Moi! Ei ole kovin hyödyllistä lähteä käymään läpi nykyistä suhdetta edeltävää suhde-elämää moneen kertaan. Usein tällainen asioiden kertaaminen lähinnä yrittää paikata epävarman kyselevän kumppanin itsetuntoa. Kannattaa jutella ilmiöstä ja yrittää sopia, että vanhojen asioiden kertaaminen voisi loppua.

Rehellisyys ja turvallisuuden tunne suhteessa saavat silloin mahdollisuuden kasvaa nykyajassa :slight_smile:

3 tykkäystä

Kiitos paljon vastauksesta! Näin oon itsekin asian ajatellut mutta omien rajojen pitäminen tässä tuntuu vaikealta, kun tietää ettei kumppanin ahdistus sillä(kään) lopu. Parempi kuitenkin pitää oma pää ja koittaa keskustella asioista ilman että syvennytään niihin vanhoihin asioihin.

3 tykkäystä

Omien rajojen pitäminen on vaikeaa, varsinkin silloin kun kyseessä on ihminen josta välität tai jopa rakastat, mutta hänellä on ikävä tapa rikkoa rajojasi joita tulisi kunnioittaa. Yleensä ihminen joka ei kunnioita toisen rajoja, eikä hahmota, mistä sinä alat ja mihin hän loppuu, kärsii jonkin tyyppisestä ongelmasta joka liittyy hänen persoonansa kehitykseen. Voi olla mustasukkaisuus, joka johtuu huonosta itsetunnosta tai jokin muu persoonallisuushäiriö joka saa aikaan toisen rajoja rikkovaa käytöstä.

3 tykkäystä

Totta! Ja mun rajoja on varmasti helppo rikkoa. Nyt kun niitä on useampi vuosi rikottu niin pelottaa mitä tapahtuu kun en annakaan periksi. Toki rakentavalla keskustelulla voi asiaan paljon vaikuttaa, mutta kun itse on vain se toinen puoli :sleepy: nykyään huomaan jännittyväni ja ahdistuvani tosi rankasti jos huomaan keskustelun kääntyvän tuon aloituksen mukaiseen suuntaan.

Keskustelun aloituksella ajoin vähän takaa myös sitä, kuinka paljon teidän mielestä on tarpeellista/tervettä kertoa omasta menneisyysestä? Tarviiko kumppanille kertoa kaikki?

Tämä tilanne tuntuu vaikealta siksikin etten koe kumppanini kaveri / parisuhde menneisyyttä itse kovinkaan tärkeäksi meidän suhteen kannalta, ja mulle on täysin samantekevää kenen kanssa hän on ollut. Luottamus suhteen sujumiseen pohjautuu mulle jostain aivan muualta.

3 tykkäystä