Parisuhde ongelmat

Parisuhteen ongelmat adhdssa jossa molemmilla tai toisella on lisäksi autismin kirjon oireita. Miten ootte päässeet yhteisymmärrykseen vaikeasti puhuttavista aiheista kun usein kärjistyy koska molemmat ovat herkkiä reagoimaan voimakkaasti tunteilla.

4 tykkäystä

Moi, mulla on ollut samanlainen tilanne. :two_hearts: Mulla on autismi, ja adhd-oireistoa ja mun entisellä kumppanilla (nykyään mun ystävä) on adhd ja ehkä autismin piirteitä

Apukeinot mitä käytin meidän suhteessa:

-Kirjoittamalla ja piirtämällä selittäminen.
Välillä ihan konkreettisesti otin kynän ja paperia ja piirsin ja kirjoitin mun “terapiavihkoon” mun ajatuksia ja päätelmiä ja sit näytin hänelle ja keskusteltiin asiat yhdessä. Muutenkin piirtämällä yksinkertaisen, havainnollistavan kuvan pystyn selittämään paremmin.

Eli tää siis auttaa molempia ymmärtämään paremmin asioita ja muutenkin tuli aina semmonen “ahaa”-elämys toiselle kun käytin tätä! Pelkillä ääneen sanotuilla sanoilla on välillä haastava saaha kommunikointia silleen kuin haluais. Väärinymmärrykset tapahtuu ehkä tavallista herkemmin, kuin mitä neurotyypillisillä ihmisillä. Parhaiten toimii jos käyttää tätä silloin, kun molemmilla on semmonen fiilis että pystyy keskittyy ja kuuntelee ja on hyvä olla.

Muista sanoa “Mä piirrän jotta mun on helpompi selittää, ei sen takia että pitäisin sua tyhmänä” jos koet että tarvii. Muuten toiselle saattaa tulla defenssireaktio.

Tilan ottaminen ja aika rauhoittumiselle kun tunteet kuohuu

Tosi tärkeää, että jos tunteet kuohuu niin osaa ottaa tilaa rauhoittua. Sanoo ääneen tilanteessa että
“Odota, tarvitsen tilaa, rauhoitun hetken. Rakastan sua” ja sitten menee vaikka vartiksi istumaan omiin oloihinsa ja hengittelee syvään yms., jotta olo tasaantuu. Silloin kun on voimakkaat tunteet päällä, kumpikaan ei pysty ajattelee selkeästi. Ja sit puhuu asian läpi kun olo on tasaisempi.

Jos taas tuntuu ettei riitatilanteissa pysty sanomaan noin, niin voi sopia vaikka elekielen version tosta. Eli esim. “Nostan etusormen pystyyn kun tarviin tilaa ja aikaa, puhutaan hetken päästä” Tärkeintä että ton elekielen kommunikointitavan sopii silloin kun on molemmilla hyvä fiilis, etukäteen.

Tsemppiä molemmille, toivottavasti on apua.

-SpookyBunny

3 tykkäystä

Kiitos hyvistä vinkeistä täytyy ottaa käyttöön ja ehdotan kumppanille. Koska ei tuu muuten yhtään mitään.

2 tykkäystä

Valtavan hyviä neuvoja!

2 tykkäystä

Hei
Minä oon parisuhteessa miehen kanssa kenellä on ADHD kuin myös epävakaa persoonallisuushäiriö.
Olen aivan solmussa tunteideni kanssa tämä mies tänäänkin väärinkäsityksen johdosta otti ja jätti minut.
Ei suostunut keskustelemaan. Ei reagoi viesteihini. Hän päätti heittäö hukkaan kaiken rakkauden mitä meillä oli. Tätä en vaan pysty hyväksymään. eihän rakasta ihmistä kohdella näin!! Oon niin yksin ja hämilläni.

Rakastan tätä miestä yli kaiken. Huolimatta siitä että hän on ajoittain minua kohtaan etäinen ja kylmä. Tämä kuulema johtuu terapiasta jota käy nyt puolessa välissä hoitoa. Ja kyllä hän aina laittaa kaiken adhdn piikkiin. Esim sen että hänen on vaikeuksia antaa ja vastaanottaa läheisyyttä. Läheisyys on minulle todella tärkeää ja olenkin tätä tuonut esille monet kerrat.
Olen siis melko voimaton ,jos hetken aikaa kaikki menee tasaisesti ja hyvin niin sitten on taas myrsky irti pauhaamassa nurkan takana … Tosiaan hellyys ja toisen kehuminen, minulta se tulee luonnostaan kun taas mieheni ei osaa näitä tuoda julki. En edes tiedä mikä pointtini tässä nyt oli , halusin vain kirjoittaa tuskaani ulos.

2 tykkäystä

Hyvä että päästelit tuskaasi ulos. Tuo voimattomuuden tunne on varmasti voimakas, kun et tosiaan itse pysty tilanteelle oikein tekemään mitään. Tekee mieli sanoa ne tutut sanat: muistathan huolehtia itsestäsi myös itsenäisenä ihmisenä. Eli tehdä asioita, mitkä tekevät sinulle hyvää oloa vaikka mies ei ole maisemissa. Harmi että joudut kokemaan tällaista ja “odottelemaan”.

3 tykkäystä

Hei oletteko puhuneet hänen lapsuudesta nuoruudesta?

Elikö hän turvattomassa kiintymys suhteessa jossa ei kotona ollut turvallista olla eikä läheisyyttä tai hellyyttä annettu? Jos näin on ei hän sitä osaa oikein antaa ja se on silloin enemmänkin trauman aiheuttamaa. Voit opettaa hänelle eri tapoja tekemällä sen hänelle mitä toivoisit hänen tekevän sinulle. Ja kertoa samalla että toivot että tekisit näin minulle enemmän.

Henkinen ja fyysinen väkivalta lapsena voi aiheuttaa sen että sitä ei osata antaa.

Ja mun kumppanilla on vähä sama ku haluaisi läheisyyttä haleja pusuja yms mut hän ei oikein tykkää niistä. Aina välillä hänen omasta aloitteestaan saattaa tulla vähän läheisyyttä.

Toinen tapa jolla voit lisätä läheisyyttä teidän välille on

Tee hänelle kokovartalo hieronta suutele hänen kehoaan joka puolelta kynttilän valossa.
Jalkahoito jalat jalkakylpysuola veteen ja sen jälkeen jollain jalka voiteella hierot jalat. Ja voit pyytää näin häntä tekemään saman sinulle. Jolloin läheisyys on erilaista. Ja kerro miltä se sinusta tuntuisi. Jos hän tekisi niin sinulle.

ADHD/autismin kirjolla olevat ovat usein tunne yli tai ali herkkiä ja joskus läheisyys ja kosketus pitää olla kovempaa eikä sellaista hellittelyä. Ja jos hän on teininä käynyt psykiatrilla kannattaa pyytää kaikki paperit luettavaksi hänestä. Jotta hän tietää mitä hänestä on kirjoitettu. Keskustelkaa syvällisiä. Kokatkaa ruokaa yhdessä. Pelatkaa pleikkaa yhdessä. Kokeilkaa erilaisia tapoja olla lähekkäin.

Myös itsestä huolehtiminen on tärkeää sekä ystävät.

2 tykkäystä

Tässä kirjassa kerrotaan niin hyvin millaisia ongelmia ADHD ja autismin kirjolla olevilla on parisuhteessa.

Suosittelen oikeasti kuuntelemaan taas pari palasta loksahti paikoilleen

3 tykkäystä

Hei kiitos valtavan paljon vastauksestasi.

Kyllä näin on. Me kumpikin olemme eläneet juurikin tuonkaltaisen lapsuuden. Äitini kuoli kun olin pieni ja tilalle tuli kylmä ja narsistinen äitipuoli. Isäni ei paljoa välittänyt miten hän tuo nainen minua kohteli.

Olemme keskustelleet mieheni kanssa paljon ja tunnetasolla olemme päästäneetkin toisemme lähelle. Ja tämä tuntuu hyvältä.
Pitääkin kokeilla näitä vinkkejäsi. Ja kyllä mieheni on aistiyliherkkä myös. Enpä ole tullut ajatelleeksikaan mitä tämäkin tuo läheisyydelle. Mutta kiitos tästä.

Niinkuin alussa kirjoitin. Mieheni jätti minut muutama päivä sitten ovet paukkuen.
Huomenna näemme ja keskustelemme. En tiedä huomisesta mutta sen tiedän että hän on elämäni rakkaus vaikka haasteita onkin. Olen aikoinaan ollut niin myrkyllisessä avioliitossa joten tiedän miten tärkeää on omat rajat ja itsestään välittäminen myös.

3 tykkäystä

Hei @JohannaMari , voimia keskusteluun! toivottavasti se helpottaa oloasi.

1 tykkäys

Moi! Itse kuulun autismikirjoon ja mulla on adhd. Myös puolisollani on adhd, joten kommunikointi on välillä kaaottista. @SpookyBunny antoikin jo hyviä vinkkejä ja komppaan niistä jokaista! Me ollaan myös sovittu, että vaikeat keskustelut on ihan ok hoitaa viesteillä. Mun on todella vaikea saada sanottua asioita fiksusti ääneen ja usein lamaannun täysin, mutta kirjallisesti oon kuin eri ihminen. Jos on joku hankala aihe mistä haluan keskustella tai tulee konfliktitilanne, saatan vain poistua toiseen huoneeseen ja laittaa viestillä asiani. Koska mun on vaikea tunnistaa ja tuoda esiin tunteita, oon tulostanut netistä “Tunnepäiväkirjan” jossa on kohdat: Tunne, Laukaisija, Mitä huomaat kehossasi?, Millaisia ajatuksia tunnistat?, Mitä haluaisit tehdä?, Miten vaikuttaa päiväsi kulkuun ja tekemisiisi? Tämän avulla pystyn kertomaan miten koin tilanteen.

Toivottavasti löydätte teille sopivia keinoja! :slight_smile:

1 tykkäys

Hei kannattaa tehdä tunne lukkosi testi ja opetella ilmaisemaan asioita myös kuvien avulla. Esim monet ihmiset kertovat ajatuksistaan elokuvien avulla tai musiikkivideoiden kirjallisuuden yms ja sitten tietenkin tunteiden tunteminen kehossa miltä mikäkin tunne tuntuu. Läsnäolo harjoitukset on tärkeitä. Jotta oppii tunnistamaan tunteita viha on usein suru/pettymys/pelko mikä siellä taustalla oikeasti on. Jokaisen pitäisi saada näyttää tunteita turvallisesti niin että kumppani on vain läsnä ja kun tunne reaktio menee ohi muutamassa minuutissa. Sitten sen jälkeen kertoo miltä tuntuu. Esim meditoi hetken ja sitten pukee ajatukset sanoiksi. Konflikteja on hyvä harjoitella. Läsnäolevalla tavalla.