Paniikkihäiriö

Mitä vinkkejä paniikkikohtauksiin? Itellä ei varsinaista diaknoosia paniikkihäiriöstä, mutta kokenut paniikkikohtauksia satunnaisesti tietynlaisessa tilanteessa. Tunnistan myös syyt taustalla mutta en ole niitä päässyt varsinaisesti käsittelemään. Mitä teette tai miten toimitte kun paniikkikohtaus tulee?

1 tykkäys

Toki paljon riippuu paniikkikohtauksen luonteesta, mutta ainakaan ei missään nimessä kannata alkaa välttelemään niitä tilanteita joissa kohtauksia saattaa esiintyä. Se vain ruokkii lisää pelkoa ja ahdistusta joka taas on omiaan lisäämään kohtauksia.
Tietenkin jos syyt tunnistaa niin niiden käsittely olisi hyvä mieluummin aiemmin kuin myöhemmin. Näin ei pääsisi edes syntymään välttämättä varsinaista paniikkihäiriötä vaan jäisi tuohon muutamaan kohtaukseen.
Kohtauksissa itselläni on parhaiten toiminut ihan vain rauhoittaminen ja hengitysharjoitusten tekeminen. Musiikin kuuntelu jos mahdollista on myös ihan hyvä keino. Paras olisi, että saa ymmäryksen siitä ettei siihen kuole eikä se ole vaarallista.

5 tykkäystä

Yksi on ainakin tuntemusten tunnistaminen paniikkikohtaukseksi. Itselläni oireet vaihtelivat: joskus sydän jyskytti ja tuli äkkiä älytön hiki, toisella kertaa taas tunsin rintakehässä “muljahtelua” tai “kuplintaa”.

Toinen asia, mikä kannatta tehdä itselle selväksi, on se mistä paniikkikohtaus johtuu. Eli sympaattisen hermoston (=taistele tai pakene) kehollisia reaktioita. Eli rauhoittaa sillä mielensä, että tämä ei ole vaarallista.

Edellä mainitut hengitysharjoitukset on tosi hyviä. Itse koin myös TRE-harjoitusten eli ns. tärinäterapian auttavan kehollisen stressinpoiston lisäksi myös paniikkikohtauksiin.

Paniikkikohtauksiin on olemassa myös reseptilääkkeitä, esim. Propral joka jo 15-30 minuutissa laskee sykettä. EDIT: Pelkkä tieto siitä, että auttava pilleripurkki on taskussa saattaa ehkäistä paniikkikohtauksen.

4 tykkäystä

Itselleni on tasan kerran tullut ahdistavassa elämänvaiheessa paniikkikohtaus. En tietenkään tunnistanut sitä siksi, koska en ollut kokenut vastaavaa aiemmin. Yht’äkkiä koko takaosa kehosta tuntui puutuvan, jolla se alkoi. Sitten silmissä alkoi mustenemaan ja samaan aikaan näkymään “tähtiä”, eli meinasin pyörtyä siitä pakokauhun tunteesta.

Samalla olin satavarma, että henki lähtee nyt. Sain soitettua ambulanssin ja autossa rupesin heti rentoutumaan, kun pääsin kotoa pois. Lääkärin tutkiessa ja selittäessä asian vasta myönsin, että kai se sitten paniikkikohtaus oli, joka oli omasta mielestä uskomatonta, koska “eihän mulle ennenkään ole tullut”.

Onneksi se tapahtui vain kerran ja sen aiheuttanut elämäntilanne on pysyvästi historiaa.

5 tykkäystä

Täällä on annettu todella hyviä neuvoja ja omatoimisesti voi päästä tosi pitkälle. Eli on tärkeä huomata, että paniikki ei ole vaarallista ja ahdistus asettuu kyllä. Lisäksi rauhoittumiskeinojen harjoittelu on todella hyödyllistä (kuten palleahengitys eli hengittäminen niin, että vatsa liikkuu ja uloshengityksen pidentäminen). Youtubesta löytyy hakemalla hyviä harjoituksia myös.

On myös hyvä kiinnittää huomiota siihen, että mitä muuten itselle kuuluu. Eli onko esimerkiksi merkittäviä stressin aiheita, nukkuuko riittävästi ja onko syönyt. Nämä kolme tavallista asiaa voivat vaikuttaa merkittävästi siihen, että kuinka helposti ahdistus nousee.

Ammattilaisen kanssa jutteleminen on myös hyvä idea ja voi auttaa merkittävästi. Paniikkioireet ovat yleisiä ja niissä auttaminen on ammattilaisille tuttua.

2 tykkäystä