Pahanpuhujat

Minua inhottaa pahan puhuminen. Se saa minut etomaan ja jopa on saanut jättämään ihmissuhteita. Tarkoitan tällä sitä että juorutaan ja käytetään haukkuma sanoja muista ystävistä tai jopa perheenjäsenistä. Minulle hyvin läheinen ja pitkä aikainen ystävyys suhde päättyi kun ymmärsin että tämä ystäväni jauhaa myös minunkin asioitani seläntakana. Yhtälailla kuin hän avasi toisten ystäviensäkkin elämän pahimmat salaisuudet ja haukkui ne todella rumasti käyttäen inhottavia sanoja heistä, hän on myöntänyt tekevän minusta samoin. Sanoin hänelle sen myös suoraan, etten pidä tuosta miten puhut muista, varsinkin kun he ovat sinulle ne lähimmät ihmiset. Olen huomannut että tunnen muitakin ihmisiä, kenelle en vain kertakaikkiaan halua kertoa elämästäni mitään, ja samaan aikaan toisten olevan tämän saman asian kanssa täysin sinuita ja luottavaisia. Minulle luottamus merkitsee hyvin paljon, varmasti taustani takia, koulukiusaaminen sekä muut jutut. Se että kerron henkilökohtaisen asian ihmiselle, toivoisin hänen ymmärtävän sen että en ihan kenelle uskalla asioitani jakaa, kun voi tulla myös aika rankkoja elämänkokemuksia, jotka eivät muille kuuluisi. Joten:
-miten te reagoitte ihmiseen kenen kuulette toistuvasti käyttävän huonoa kieltä muista?
-olenko itse liian kriittinen ihmissuhteisiini tai toisiin?
-onko sinulla samanlaista kokemusta?

6 tykkäystä

Et tietenkään ole liian kriittinen. Ainahan meillä jokaisella on oikeus määritellä miten annamme muiden kohdella meitä. Jos se käytös tai kohtelu itseäni kohtaan on epämiellyttävää ja sen jonkun ihmisen kanssa asioinnista jää aina paha maku, niin ei sellaista ihmistä tarvitse sietää elämässään. Edes sukulaisia mielestäni.

Onhan noita ns. ammattijuoruajia ja pahanpuhujia tullut vastaan, mutta se on jokaista tuntemaani melkein yhdistänyt , että heillä ahdistaa omassa henk. koht. elämässään joku asia pahasti. Vissiin purkaneet sitä huonoa oloaan kyseisellä käytöksellä. Joillekin tulee valitettavasti heti parempi olo kun saavat painaa muita alaspäin.

Veikkaan, että tällainen käytös on myös mahdollista oppia jo lapsena vanhemmilta, niin kuin moni muukin huono tapa.

Tällaisia ihmisiä joko sietää, tai sitten ei. Onneksi pakko ei ole.

5 tykkäystä

Itse olen miettinyt asian niin, että suhtautuminen muihin, oli se sitten nega tai- positiivinen on suorassa yhteydessä siihen miten ihminen kokee itsensä. Eli jos joku kiusaa tai on muuten ilkeä toisille, niin varmasti purkaa sillälailla omaa pahaa oloaan, joka ei tietenkään ole oikea tapa helpottaa omaa oloaan. Mutta ehkä sen ymmärtäminen auttaa itseä niissä ikävissä tilanteissa. Olen pitkän asiakaspalvelu-urani aikana oppinut ajattelemaan näin ja huomannut että ystävällinen asenne auttaa ainakin omaa mielenlaatua enemmän kuin se että lähtis samalla asenteella vastaamaan.

4 tykkäystä

Komppaan molempia kommentteja ja vielä sitä, että joskus ne jotka puhuvat pahaa toisista tiedostavat tekevänsä pahaa omassa elämässään, ja yrittävät vetää huomion siitä muihin. Joskus pahanpuhujat jatkavat selkkauksia vain sen takia, että sillä on jonkinlainen viihdearvo heidän päässään - kärkkäästi ilmaisemalla asiat syntyy paljon draamaa ja ääripäitä, jotka ovat toisille ihmisille kuin elämän eliksiiri. Kun toisten elämässä sattuu ja tapahtuu, voi unohtaa juuri nuo DSR:n mainitseman oman elämän huolet.

En koe, että olisit liian kriittinen ihmissuhteidesi kanssa. Sellaisten ihmisten kanssa, jotka henkisesti rasittavat ja kuluttavat sinua ei ole koskaan pakko viettää aikaa, ei edes vaikka he olisivat perhettä. Asioista voi yrittää keskustella ja molemminpuolista oppimista on tapahduttava, jos halutaan olla parempia ystäviä, mutta se ei aina ole mahdollista ja sitä ei voi keltään pakottaa. Silloin on vain helpompaa olla keskustelematta ja/tai viettämättä aikaa toisen kanssa.

5 tykkäystä