Päivän ajatuksia/ sekamelskaa päivän ajalta

!!!sekavan tekstin vatoitus!!!

Tiedä oikeen mihin purkaisi ajatuksiaa, mutta kokeillaan jos tänne saisi jotain päivän mietintöjä purettua.

Miksi tänään haluan että esim. Romukappi joka ollut aina sekaisin järjestellään nyt! Sovin itseni kanssa että nyt se pidetään siistinä ja romut paikalle heti käytön jälkeen… käynti kaksi kaapilla ja sekaisin taas, “juu siivoon kyllä sen kohta” periaatteella :roll_eyes: sitten se jää sotkeutuu ja kiroan mielessäni tätä,

Tänään haluan kirjoittaa tänne huomenna kadun sitä.

Miksi en saa sanottua asioita mitkä on päässä, mitkä pitäisi saada sanottua, ajatuksiasa asia on varsin selvä mutta asiaa kun kertoo niin se ei joko kuullosta omaan korvaan sittenkään hyvälle tai muut ei ymmärrä mitä asialla tarkoitan ja kun yrittää selittää niin huonommaksi menee.

En osaa (uskalla) näyttää tunteita “MIES EI ITKE” varmaan tähänkin syyllinen. Todella usein jos jossain sarjassa/leffassa tulee “hellä” kohtaus että joku kuolee traagisesti niin “pala kurkussa” välittömästi. Myös monesti jos yritän muksuille harrastuksessa kehua ja tsempata niin tulee tämä sama efekti ja joudun keskeyttää puhumisen kääntymään pois että ala itkemään vaikka asia olisikin positiivista eli niin sanottua onnen kyyneleitä.
Saatan joskus istua kahvipöydän äärellä selaten tiktokkia, ja sielä tulee esim näitä “i goming home” videoita jossa joku sotilas tulee komennukselta kotiin ihon alle välittömästi.

Tänään haluan tehdä tuon ja tuo asian, aloitan jää kesken. Seuraavana päivänä asiat ei ookkaan noin ja homa jää siihen.

Haluaisin ja todella monesti yrittänyt “tosissaan” esim autoa pitää siistinä sekä ulkoa että sisältä, miettinyt että vähintää kerta viikkoon pesut yms. Ehkä kaks viikkoo ja homma jää vaan pois, tahtoo mennä vähä kaikki asiat nii kuin painon pudotus ja sali aloitukset usein menee että 1kk ja hommat jää siihen.

Välillä vähän alan epäilemään että voisiko olla kaksisuuntainen. Mutta ad/hd todettuna kyllä vasta ikää.

2 tykkäystä

Mun mielestä ihan hyvin kirjoitettu ja jäsennelty teksti

Itsellä on ollut vähän samanlaisia ajatuksia ja “aikaansaamattomuutta” jätin omaan arvoonsa jatkoin töissä ja muutenkin yritin olla normaalisti ja mietin että olen vaan laiska ja huonossa kunnossa no tätä arkea on nyt pyöritelty tässä se parivuotta pikkuhiljaa karsinut aikalailla kaiken ylimääräisen pois elämästä ns “mennyt maku”

oliko viime kesänä ku tuli joku seinä vastaan meni piuhat solmuun olin ensimmäistä kertaa elämässäni pitemmällä saikulla sen 3vk ja diagnosoitiin ahdistuneisuus häiriö ja keskivaikea masennus kävin jonku 9 kertaa jollain sh:lla ja psykiatrilla kaks nyt pitäisi jotain nettiterapiaa ruveta harrastamaan mutta ei oikein jaksa napata en suosittele päästämään näin pitkälle ei oo kivaa :S

Lähinnä nyt yhteenvetona että koita kamerus jaksaa ja hae ihmeessä apua työterveydestä tai julkiselta ei siinä mitään varmasti häviä ja se voi olla parasta mitä voit tehdä läheisillesi ja itsellesi meillä suomalaisilla on joku sisäänrakennettu mekanismi että hävetään myöntää että ollaan samanlaisia kuolevaisia ku naapurin jaska ei itse saada valmista kyetä ratkaisemaan asioita omassa päässämme jne varsinkin vanhemmilla sukupolvilla taitaa olla todella vahvasti tämä mentaliteetti läsnä elämässä :smiley:

Pistä viestiä jos haluat kertoa/jutella lisää mä voin yrittää kuunnella ja kokeilla jäsennellä ajatuksia mulla on vähän huono tapa käyttää itseäni tai omia kokemuksia peilinä ku juttelen tälläisistä asioista mutta parannetaan suoritusta lennosta tai ainakin yritetään jaksuhaleja kovasti

1 tykkäys

Tätä ollut itselläkin useamman vuoden, nyt tullut sellainen olisiko nyt auttava tai selventävä diagnoosi eli adhd, josta nyt ei haittaa eikä hyötyä, epäilen että on paljon myös muutakin kun pelkkä adhd, mutta itselläkin on tässä 1,5vuoden aikana tullut se tilanne että burout iski ja siitä 3kk saikulle ja osa aikasena takaisin nyt ns normaali rivimiehenä taas kesäloman jälkeen töihin.

Tuohon diagnoosiin haluaisin vielä syventävää jatkotutkimusta, mutta ei hajuakaan että miten missä kenelle ja missä välissä kerkeää :smile:.

Toisaalta hyvä kuulla että ei se muillakaan ole sen helpompaa :sweat_smile:

Noitahan saa netissä värkättyä nykyään aika hyvin tai puhelimitse isommilla työterveys firmoillahan on ne omat sovellukset ja siellä kertoo chättiin tai varaa ajan lääkärille ja kertoo suoraan että kupoli hajoaa ei kannata yhtään vähätellä kertoo vaan suoraan miltä tuntuu

Mulla kesti aika kauan hyväksyä että oon ihan tavallinen kuolevainen miinuksena tietty että sen jälkeen kun sain ton diagnoosin niin oon tavallaan antanut itselleni luvan “luovuttaa” eikä oikein jaksa edes välittää ku koko touhu menee vituiksi :smiley:

Mulla meni itsellä niin että ensin työterveyshuolto tutki kaikki maksasta keuhkoihin sen jälkeen kävin jollain sairaanhoitajalla se teki masennus jne testit
Siitä meni jonkun aikaa jäin sille 3vk saikulle sen jälkeen kirjoitettiin mehiläisen psykiatrille lähete työterveyshuollosta ja se teki lähetteen akuutille julkiselle puolelle siellä kävin juttelemassa sairaanhoitajalle sen 9 kertaa nyt varmaan heilun täällä niin kauan että tajuavat antaa kenkää :S

Pointtina se että älä päästä liian pitkälle

Pistän pari linkkiä tähän alle missä voi käydä tekemässä esim masennustestejä ja tietoa noista kelan kuntoutuksista sekin kannattaa mainita että kävit tekemässä testin netissä ja sait x määrän pisteitä kun käyt tai soitat sinne työterveys/sairaala akselille ja omakanta on kai yks kanssa mistä voi kokeilla saada jeesiä :smiley:

Sitten paikallinen sairaala/neuvola niiden sivuilla on kans linkkejä mistä saa kiinni esim OYS. TYKS. KYS. mitä noita nyt on kirjoittaa vaikka oman kunnan nimen ja mt perään löytyy varmasti jotain

tsemppiä se että uskallat kysyä apua ja etsiä sitä on hieno asia kyllä se siitä lähtee ja aina kun tulee seinä vastaan otat vaan isomman lekan ja meet läpi :smiley: