On aika tehdä elämästäni tilinpäätös!

Tämä on se aika kun kirjanpitäjäni kasaa viimevuoden tekemisistäni materiaalit ja tekee tilikauden päätöksen.

Mitähän toi vaimokulta juottaa mulle aamukahvin seassa kun mä näitä avautumisia vaan väsäilen ja sitten välillä luen niitä häveten jälkeenpäin.

No mutta, asiaan.

Ihminen on kuin yritys. Ensin rakennetaa kasvot sille, eli identiteetti. Kuka minä olen, miten muut näkevät minut, mihin riitän ja miltä tämä kaikki tuntuu sisälläni.
Niinkuin yrityksellä, niin ihmiselläkin on hyviä ja huonoja kvarttaaleja. Nuorena onnistumiset/epäonnistumiset saa suurenmittaluokan tunnemyskyjä aikaan meissä. Vanhemmiten tuo tunteiden heiluriliike ja sektori kaventuu, voin 50vuoden kokemuksella näin todeta, ainakin omalla kohdalla käyneen!

Markkinointivaihe on pahin, koska silloin joudut vakuuttamaan muut miksi sinun kanssa tulisi olla kaveri, tai aloittaa jopa seurustelusuhde kanssasi.

Tuohon vaiheeseen yleensä kuuluu omien heikkouksien piilottaminen ja vain parhaiden puoliesi näyttäminen. Voi tulla hirvittävät paineet kehittää itseään fyysisesti ja henkisesti.

Noissa tilanteissa, niihin liittyvä stressi voi laukaista, masennuksen, riittämättömyyden tunteen ja muita mielenongelmia.

Miltä se oma tilinpäätös nyt sitten näyttä näin 50vuotiaana?
Säästän teitä ja yritän kiteyttää jotakin ajatuksia.

Työelämä alkoi täydellä höyryllä 35vuotta sitten. Olin ennen sitä isäni mukana hänen hommissansa apupoikana ja opin nuorena että perheen elättäminen on kovaa työtä. Olihan meitä seitsemän sisarusta ja rakas ottoveljeni siihen päälle.

Oman elämäni kirjanpidosta löytyy todella monta elämän vaihetta torikauppiaasta, seurakuntatöhön, sieltä monen työn ja opiskelun kautta taksiyrittäjäksi.

On ollut rankkoja identiteetti kriisejä, masennuksia, riittämättömyyden ja- ahdistuksen tunteita, pitkäkestoisina. Olen itkenyt itkevien kanssa, nauranut nauravien kanssa. Olen poikamiesaikoina maannut keittiöni lattialla sikiöasennossa ahdistuksen kourissa. Olen ollut slaavikyykyssä miettien elämäni tarkoitusta ja tätä olemassaoloani ylipäätään.

Mikä on niin sanottu verotettava tulos tästä kaikesta ja mitä on viivan alle jäänyt.

Oman heikkouden ja haurauden löytänyt ja hyväksynyt, lähimmäisen rakkautta täynnä oleva vajavainen mutta vahva mies.

Jos jaksoit lukea tänne asti, niin olen pulla kahvit sinulle velkaa ja maksan aina velkani jos siihen tilaisuus joskus tarjoutuu.

Rakkaudella ja teitä kunnioittaen TaksiMika

3 tykkäystä