Olen ja elän!

Hei! Olen nyt pari päivää ollut täällä pyörimässä ja lueskelemassa postauksia ja nyt vasta tajusin että voisin vähän esitellä itseäni.

Mun nimi on tosiaan Sini, mut netissä mut tunnetaan about kaikkialla nimellä Univelka. Tääkin nimi muodostui siitä että kärsin vuosia hoitamattomasta unettomuudesta ja olen ollut menneisyydessä niin unen ja todellisuuden rajamailla että vielä tänäkin päivänä tuntuu että makselen niitä univelkoja takaisin, ja ehkä vähän muidenkin.

Olen tosiaan pian 27 vuotias, 3 vuotiaan tytön äiti ja oma elämäni on ollut jo lapsuudesta asti todella tapahtumarikas ja tämä on vaikuttanut hyvin negatiivisella sävyllä elämääni. (Kuten unettomuudesta puhuin.) Olen ollut aina hyvin ovela lapsi mutta elämän aikana minulla ei ollut jaksamusta, energiaa tai mielenkiintoa opiskella ja taisin olla yläasteen aikana enemmän poissa koulusta kuin koko perusopetuksen aikana olisi saanut olla mutta pääsin koulusta läpi vain sillä että osasin käyttää aivojani ja sain kokeista hyviä numeroita. Tämäkin oli tosin sitä aikaa että kaikki leimattiin vain “ongelma nuoriksi” eikä asioille tehty mitään.

Näin vuosia peruskoulun jälkeen olen yrittänyt useaan kertaan käydä eri kouluja, mutta tutkinto on jäänyt aina kesken, joko mielenterveydellisistä tai fyysisistä syistä. Aina oli jotain, ja vaikka pääsinkin psykiatrian arvioinnin jälkeen traumaterapiaan ja sain ADHD diagnoosin, joka helpotti neljän vuoden jälkeen kokonaisvaltaisesti elämää, niin en koskaan päässyt pois tästä koulusyklistä ja kukaan ei tohtinut miettiä edes että miksi. Kaikki leimattiin (hoidettujen) lapsuuden traumojen piikkiin vaikka käytöksessäni ei ole ollut niin enään vahvasti cPTSD oireita.

Noh, onneksi nykypäivänä on tämä meidän sosiaalinen media- Tiktok. Ensimmäistä kertaa ihmiset avautuvat ja yrittävät auttaa muita ihmisiä ja algoritmi toimii tuodakseen oikeaa aineistoa oikealle kohderyhmälle.

Aloin pienesti ensin päätyä ADHD tiktokin puolelle mutta tietämyksen kasvaessa, aloin huomaamaan myös autismi tiktokin. Samaistuminen henkisesti kumpaankin on tuonut hyvin paljon tietämystä itselle ja varsinkin nyt parin vuoden testailun jälkeen sain itselle toimivan lääkityksen ADHD:n hoitoon niin autismin piirteet ovat korostuneet (sosiaaliset ongelmat, syvät mielenkiinnot (psykologia ja fyysiset sairaudet) sekä aistiyliherkkyydet mutta olin niin syvällä maskeerauksen maailmassa että oli hyvin vaikea opetella vanhoista tavoista pois. Myös lapsellani on näitä piirteitä joten hänen kanssaan oleminen on helpottanut paljon tässä prosessissa ja informaation saaminen on helpottanut.

Tämä on ollut iso harppaus ja nimenomaan, sosiaalinen vaikutus ja maskeerauksen lopettaminen on saanut vihdoin minut poistamaan vuosia rakentamaani suojamuuria ja olemaan ekaa kertaa altis oma itseni julkisesti. tässäkin vasta kommentoinkin että viime kuukauden lakot, krooniset kivut ja kaikki on sekoittanut päätäni joten lamaannuin totaalisesti.

Kaiken tämän jälkeen löysin ihan vahingossa (kiitos tiktok algoritmi!) Polyvagaalisen teorian ja sen tutkimisen jälkeen (tutkin asiaa hermostotasolla sekä suomeksi että englanniksi) mieleni heräsi ja tajusin ensimmäistä kertaa että voin oikeasti olla omasta mielenterveydestä edes vähän kontrollissa ja voin ennaltaehkäistä sisäisiä kriisejä joille kuitenkin autistinenkin mieli on todella herkkä. Ja se että vaikka olen käynyt traumaterapiaa yms, jossa käytetään juurikin näitä metodeja niin nyt vasta valkeni, että miksi itsesäätely on tärkeää jokapäiväisessä elämässä myös aikuisille ja haluan vain levittää tätä tietoisuutta koska monikaan mielen- tai fyysisen terveyden ammattilainen (tai lasten tarhojen tai koulujen opettajat) eivät ole olleet tietoisia tästä teoriasta itsessään, vain näistä keinoista jotka ovatkin hyvin yleinen terapiamuoto kaikissa. Ja useasti jos ihminen ei ymmärrä syytä, seurauskaan ei tuo helpotusta.

Nimenomaan nyt suuren hoitajapulan ja Suomen mielenterveyspalvelujen suurentuneen tarpeen ohella tämän teorian tiedostaminen ja levittäminen on mielestäni tärkeämpää kuin koskaan, ja siksi liityinkin tännekin foorumille.

Vaikka en ole ammattilainen, olen ollut oikeutettu palveluihin vaikean menneisyyden takia ja nyt haluan auttaa ihmisiä jotka joutuu kärsimään ilman apua jos vain mahdollista :heart:

Minä olen mitä olen, hyväksyn sen ja elän itseni kanssa ylpeänä.

6 tykkäystä