Noin puolivuotta sitten opin uuden sanan. Triggerii

Triggeri voi olla jokin tapahtuma, joka laukaisee ihmisessä ahdistavan muiston ja saa toimimaan sen mukaisesti.

Minä olen käyttänyt tästä semmoista ilmaisua kuin sisäinen mekanismi ja sen tunnistaminen.

Mut onhan toi makeempi sana vaikka tarkoittaa samaa asiaa.

Mietin tässä mikä olisi mulla semmoinen selkein triggeröivä asia?

Minulle koronatilanteen alkaminen triggeröi lapsuudesta syntyneen turvattomuuden tunteen.

Isä oli yrittäjä ja hänellä oli kovat paineet kun äiti oli meidän seitsemän lapsen kanssa kotiäitinä ja hän hoiti perheemme talouden, niin emme voineet olla aistimatta sitä painetta jota hän sisällään kantoi. Jos meni hyvin sen aisti kevyenä tunnelmana ja isäni joka oli hauska persoona, oli vapautunut ja vitsikäs, mutta sitten kun asiat ei mennyt niinkuin piti, niin kyllä se ilmapiiri oli sitten täysin vastakohta.
Minulle on kehittynyt lapsuudesta asenne että en oikein uskalla olla vapautunut vaikka kaikki olisi hyvin, nyt olen harjoitellut elämään päivä kerrallaan ja ilokseni olen huomaan että olen siinä hieman kehittynyt.
Mutta koronatilanne ja omanalani lähes pysähtyminen. Nosti nuo tunteet voimakkaasti esille, vaikka ilman tuota lapsuudesta peräisin olevaa jännitettäki, niin olihan se kova paikka, mutta silti koen että historiani antoi siihen voimakkaan lisämausteen.

Tuleeko sinulle jokin selkeä asia mieleen joka aiheuttaa tuon triggerin?

1 tykkäys

Itsellä on moniakin triggereitä. Miten kova triggeröinti aiheutuu riippuu paljolti tilanteesta ja siitä mikä trauma tarkalleen triggeröitynyt. Itsellä ehkä yksi isoin triggeri on se tunne kun tuntuu, että sinut ollaan sulkemassa porukan ulkopuolelle (koulukiusaamisestani johtuva triggeri). Lisäksi esim. itsellä ollut yksi tietty talo ja kaikki siihen liittyvät hajut esimerkiksi isoja triggereitä tai tietyn ihmisen ääni. Lisäksi myös kova stressi ja tietynlainen fiilis kontrollin menettämisestä voi triggeröidä.

1 tykkäys