NLP - Uhka vai mahdollisuus?

Taustana, itse perustason NLPtä käynyt.

• Onko muita asiaan tutustuneita foorumilla?

@terapeuttiville muutama kysymys - toivoisin näistä sulta pidempääkin vastausta. Pieni videokin olisi hyvä, moni varmasti päätyy myös opiskelemaan näitä itse netistä.

Oma lähtökohta on se, ettei näiden (NLP, psykologia ja terapia) vastakkainasettelusta ole kenellekkään hyötyä, vaikka usein näkee molemmilla puolen vahvaa skeptisyyttä, syyttelyä jopa mustamaalaamista. Lähtökohta kuitenkin pitää olla, että jälkimmäiset ovat enemmän tiedettä ja sairaanhoitoa, ensimmäinen ei. Suomessa oman kokemukseni mukaan NLPn opettajat (mm. Rajala) ovat tässä asiassa liikkeellä korkealla moraalilla, eikä esim. (vaikeaa) masennusta suostuta edes NLP:llä ”hoitamaan”.

Siitä huolimatta NLPstä voi olla hyötyä monelle, kun sitä käytetään oikein. Vastaavasti ettei sitä käytetä väärin, jota mm. Jenkkilästä kuulee.

Amatöörinä olen tunnistavinani jossain terapiasuuntauksissa jopa yhtäläisyyksiä. Voisiko NLPssä olla meriittejä olla enemmänkin täydentävä työkalu terapian ohella ja/tai joissakin tapauksissa?

Huomio, Tollen kirjassa ja videoissa varsinkin on hyvin paljon samaa kun Bandlerin ajatuksissa. Siitä tämä ajatus lähti.