Nettikaverit

Mitä mieltä ootte nettikavereista/nettikaveruudesta?

Itselläni on pari nettikaveria. Toinen asuu Lapissa ja toinen pk-seudun lähellä. Itse taas Keski-Suomen alueella. Heitä näkee aika harvoin, ensinnäkin vallitsevan tilanteen takia ei pysty näkemään niin paljoa. Mutta taas matkustaminen ja kulkeminen on sinne myös vaikeata. Pyritään siihen aina kuitenkin, että kerta vuoteen nähtäisiin ainakin, useimmiten siis kesällä. Rahatilanne ei mahdollista minulle matkustamiseen.

Kuitenkin, vaikka he asuvat kaukana ja ei nähdä usein, koen jotenkin että he ovat silti tärkeitä minulle. Jutellaan usein puhelussa, snäpätään ja viestitellään. Minusta itseasiassa tulee toisen kaverini lapsen kummi!

Täällä päin minulla ei juurikaan ole kavereita, siksi heidän merkityksensä korostuu. Tietenkin toivoisin, että saisin lähempääkin kavereita, koska ajoittain se on raskasta, kun ei voi nähdä ystäviänsä. Onneksi kuitenkin whatsapp ja snapchat on keksitty, voi aina laittaa viestiä tai soittaa :blue_heart:

Haluaisin rohkaista ja sanoa, että siinä ei ole mitään hävettävää tai väärää, että on nettiystäviä, he voivat silti olla yhtä tärkeitä!

Mitä ajatuksia teillä on nettikaveruudesta? Ois mielenkiintoista kuulla muitakin mielipiteitä :grinning_face_with_smiling_eyes:

7 tykkäystä

Hei!

Suurin osa mun kavereista ja ystävistä asuu niin kaukana, että pidetään yhteyttä netin välityksellä ja tosi harvoin nähdään, mutta mielestäni se ei vähennä ystävyyden arvoa yhtään <3

1 tykkäys

Mulla on paaaaljon nettikavereita. En toki oo kaikkien kaa niin usein yhteydessä.
Suurin osa heistä assuu kaukana etelässä, ja ite kun asun täällä pohjosempana Oulun alueella nii enhän mää heitä koskaan nää. Mutta sehän ei juttelua estä :smiley: Muutama heistä on tullut aivan erityisen tärkeeksi ystäväksi mulle, ku irl mulla ei niitä kavereita niin kauheasti ole.

Nettikaveruus on mun mielestä todella hieno asia, eikä pidä hävetä vaikka sellasia on. (En oo käsittäny koskaan et mikä siihen häpeään tarkalleen ottaen on ees syynä, kaverithan ovat yksi maailman tärkeimmistä asioista)

2 tykkäystä

Minä en näe mitään eroa nettikavereissa verrattuna irl-kavereihin. Tekeekö muka samassa huoneessa oleminen ihmissuhteesta jotenkin arvokkaampaa tai todellisempaa? Jotkut “oikeassa elämässä” kaveraavat tai toistensa kanssa elävät ihmiset eivät välttämättä ikinä tule olemaan niin läheisiä mitä toiset voi virtuaalisesti olla.

Olen pariin otteeseen saanut kuulla vähättelyä miten “netti-ihmiset” jonkun elämässä ei ole niin merkityksellisiä ennen kuin näkee tyypin lihassa edessään. Yleensä kuittaan vastaavan tyyppiset kommentit olankohautuksella, mutta kyllä se särähtää korvaan. Eikö nämä sanat, joita kirjoitan tai ne puhelut joita olen toisen kanssa tuntikausia käynyt muka ole “todellisia”? Hölmö ajattelutapa. Kirjoitettu sana on muutenkin konkreettisempi: sen voi aina palata lukemaan uudestaan, kun taas sanottu sana unohtua.

Joillakin ihmisillä ei ole muuta kuin nettikavereita (ehkä ei koskaan muunlaisia ollutkaan) ja niissä tapauksissa ovat varmasti heistä todella kiitollisia. Se pitäisi itsenikin muistaa, että kun olen tutustumassa netissä uuteen ihmiseen lähemmin, niin saatankin olla sille toiselle jopa ensimmäinen kunnon ystävä vuosikausiin.

Nykyään moni tienaa elantonsakin netissä, niin miksei nettikaverit olisi yhtä vakavasti otettavissa. Jos netissä tienattu palkka on todellista palkkaa, niin miksei netissä tienatut ihmissuhteet.

Sitä ei koskaan sitä paitsi voi tietää mistä päin maailmaa verkossa satutkin vahingossa törmäämään niin sanottuun sielunkumppaniin. Hyvään ystävään, tai johonkin joka voi olla vielä enemmän. Siinä fyysinen maailma unohtuu toissijaikseksi hyvin äkkiä ja se on ainoastaan bonusta, jos sen henkilön joskus pääsee irl-tapaamaan.

Onneksi nykyteknologia on niin kehittynyttä, että toisen kanssa voi olla vaikka hän leijuisi tämän meidän sinisen kiven ulkopuolella hieman vaativammassa duunissa asemallaan avaruudessa. Tässä mielessä elämme onnekkaita aikoja.

Missä tahansa saavutettu läheinen ihmissuhde on arvokas :relieved:

5 tykkäystä

Niin täysin samaa mieltä! Kuulen usein vähättelyä ja naureksimista siitä, kuinka minulla ei oo oikeita kavereita, kun ne on siellä netissä. Jotenkin kummaksun paljon sitä että yksi kiusaamisenkin aihe on se että ei oo kavereita, on yksinäinen :sweat_smile:

Sitten kun näkee sen nettikaverin pitkästä aikaa, niin se jos mikä on hyvä fiilis !

Hyvä teksti sinulta! :heart:

2 tykkäystä

Mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia nettikavereista, tosin on noista irl-kavereistakin. Ei niistä juuri pysyviä ole tullut, helppo kadota toisen.
Tietynlainen yliajatteleminen tai murehtiminen on jäänyt pois, mitä muuten tahtoo olla sosiaalisissa tilanteissa.Helpompi ollut tavata kasvotusten jos sellainen mahdollisuus on ollut. Muutamista nettikavereista tuli ihan seurustelukumppaneita ja suhteen loppumisen jälkeen on pysytty enemmän tai vähemmän kavereina.

Sitten on valitettavasti käynyt niin että oltu kavereina jo hyvä tovi ja keritty puhua puolin ja toisin aroistakin asioista. Sitten vain kadotaan, ei mitään selitystä. Kun saa vielä sitten tietää tai tajuaa että sua on kusetettu että sulle on keksitty nyyhkytarinaa et saadaan luottamus ja avautumaan.

2 tykkäystä

Hei!

Mulla on aina ollut nettikavereita, niin Suomessa kuin ulkomailla. Tällä hetkellä voisi sanoa että kaikki kaverisuhteet on “etäsuhteita”, koska valmistumisien ja muuttojen jälkeen entiset irl-kaverit asuu siellä sun täällä ja kommunikointi tapahtuu pääosin Discordissa.

Olen tavannut neljä ulkomaalaista kaveria (kolme asui kyllä samassa maassa), vierailin itse heidän luonaan ja yksi on käynyt Suomessa. Voin sanoa, että ulkomaalaisten kavereiden tapaaminen on erittäin maaginen kokemus. Etenkin jos olet tuntenut heidät vuosia, mutta vain nähnyt kuvia ja puhunut netissä. Vierailuni heidän luonaan ovat olleet mahtavia kokemuksia, ja en malta odottaa pystyväni näkemään heidät tai muita tovereita uudestaan. ¨

Tällä hetkellä kaikista tärkein kaverini on nettikaveri joka asuu Espanjassa. Olen hänen kanssaan suunnitellut kaikkea kivaa tulevaisuudelle, ja en malta odottaa hänen tapaamistaan. Mutta elämäntilanne ja maailman sotkut kyllä vähän haittaavat :frowning:

Nettikaverit ovat ehdottomasti suuri rikkaus ja mahdollisuus. Joskus on helpompaa löytää samanhenkisiä henkilöitä netin välityksellä. Itse en edes tiedä mistä lähteä etsimään mukavaa nörttiseuraa omasta kaupungista.

2 tykkäystä

On nettiystäviä enemmiksiin Facebookissa ja tosi elämässä eu juurikaan ystäviä tai kavereita ei ole kun 1 lähinnä lapsuuden ystävä, 8.1 menetin kaverin joka oli aika lailla jo ystävä :wilted_flower::black_heart::cry: tunnetiin vuosia. Mutta onneksi vielä kumminki on joitakin kavereita puolassa asuu 1. Perheensä kanssa jonka Tapanin netissä, vuonna 1 ja 2… Olemme fb kavereita. Olisi kiva kumminki vielä saada uusia kavereita niitä ei koskaan ole liikaa.

2 tykkäystä

Veikkaan, että suurin osa noista nettikavereiden vähättelijöistä on 80-luvulla syntyneitä tai sitä vanhempia. Heidän lapsuudessaan ei ollut nettiä tai nettikavereita.

Aika monelle tänä päivänä nettikaverit ovat ainoita kavereita. Työn puolesta olen muutaman nuoren kohdalla vanhemmille joutunut avaamaan, miten tärkeitä nettikaverit voivat olla. Varsinkin jos nuorella ei jostain syystä ole yhtään irl-kaveria, eikä niiden saaminen ole välttämättä edes todennäköistä.

Aloin myös pohtimaan, miten kaveri määritellään? Varmaankin jokaisella on oma määritelmä, ja tämä osaltaan voi tuoda noita eri näkökulmia siihen mikä on “oikea” kaveri.

5 tykkäystä

Minulle nettikaverit ovat parempi vaihtoehto kuin irl.
Monista syistä.

1 tykkäys

Itse kans tykkään pitää ihmisiin yhteyttä ja halukas tutustumaan uusiinihmiisiin.

1 tykkäys