Nepsytutkimusten aloitus sekoitti pään

Hei. Mä oon nelikymppinen nainen ja mulla aloitettiin laajat nepsytutkimukset ja oon siitä hyvin helpottunut. Vihdoin. Myös traumatausta. Nyt kun olen kelannut elämääni, muistan monia tilanteita mikä selittyy jotenkin autismin kirjolla, adhd.lla ym. Oon esittänyt koko elämäni muuta kuin olen. Lisäksi lapsuudessa oli pelon ilmapiiri miksi mun piti oma persoona vaientaa.

Oon nyt koittanut olla oma itseni ilman maskausta ja huomaan että oon energisempi ja rennompi mutta myös hajamielisempi. Ehkä myös ymmärtäisempi itseä kohtaan. Toinen puoli asiasta on että loukkaannun ihan joka asiasta, loukkaan toisia kun töksäytän ja ymmärrän väärin, jään korjaamaan jonkun sanomisia, otan kirjaimellisesti enkä tajua kaikkea. Kaikki tuo on kuin tulva joka nyt täyttää mun pään ja pyörii siellä edes takas aamusta iltaan.

Kaipaan ystäviä mutta pelkään että tapahtuu nuo kaikki edellä mainitut. Miten koskaan voin “palata sosiaalisiin suhteisiin” omana oikeana itsenäni. Nyt oon vähentänyt yhteyksiä, tiiän että ne on siellä jos tarvin. Haluan että ystävät tietää nää jutut mutta ei ole voimavaroja selittää. Oon ihan loppu. Miten mä jaksan tän vaiheen? Miten ootte jaksanut? Helpottaako tämä.

3 tykkäystä

Kiitos jakamisesta. Sulla on nyt iso tilanne itseymmärryksen kertymisen kanssa ja se aiheuttaa varmasti epävarmuutta, uusia huolenaiheita ja stressiä. Mietin, että neurotyypillisetkin ihmiset maskaavat usein, jos sillä tarkoitetaan erilaisen olotilan ja olemisen tavan näyttämistä, kuin mikä olisi itselle luontaista tai miltä juuri siinä tilanteessa tuntuu. Täysin jotenkin itsestä lähtevä oleminen voikin olla aika hankalaakin, varsinkin jos yrittää keskittyä “omaan aitouteen” tai johonkin muuhun vähän epämääräiseen. Myös hyvin aitona itsenä oleminen ja sen yrittäminen voi uudessa tilanteessa jättää aika haavoittuvaksi, kun helposti toki miettii, että hyväksytäänkö minut tällaisena ja uusi tapa olla tuottaa muutenkin epävarmuutta.

Mukautumisessa ja tottumisessa menee nyt aikaa, mutta yritä ottaa rauhassa. Nuo huolet mitä nyt tuot esiin tänne voisi olla vaikka hyvä tuoda esiin kaverienkin kanssa, vaikka et kaikkea jaksaisikaan käydä läpi. Ehkä voit olla välillä kaverien kanssa myös väsynyt ja vähillä voimavaroilla ilman että sitä tuomitaan?

2 tykkäystä