Nepsypiirteet ja aistiyliherkkyydet

Mulla on adhd ja autismin piirteitä. Mulla on aina ollu aistiyliherkkyyksiä ja ne vaikeuttavat elämää.

Pienempänä alusvaatteiden saumat hinkkas ja tuntu tosi pahalta. Nykyäänkin tietyt vaatteet tuntuu inhottavalta, mutta isoin aisteja kuormittava juttu on mulla ruoka. En pysty syömään oikeestaan mitään liharuokia. “Huonoina aistipäivinä” jopa kasvisvaihtoehdot oksettaa. Ja mä siis ihan oikeasti yökkään siitä lihan mausta/koostumuksesta, usein jopa hajusta. Tätä ei yhtään helpota se, että mulla on emetofobia.

Toinen iso aistiyliherkkyys on mulla kuulo. Se kuormittuu lähinnä silloin, kun on paljon ääniä samaan aikaan (esim. luokassa) ja tälläsissä tilanteissa mun on tosi vaikea keskittyä. Kuulon kanssa mulla on tosin myös päivastaista ongelmaa: en usein kuule, kun mulle puhutaan, jos keskityn johonkin kiinnostavaan.

Yleensä siis kuulen ympärillä olevien ihmisten puheen silloin, kun ei pitäisi ja en kuule, kun jollain on mulle tärkeää asiaa.

Näiden aistiyliherkkyyksien (ja muiden haasteiden) takia oon usein tosi poikki koulupäivän jälkeen ja en oikeen jaksa tehdä mitään. Pienenkin homman aloittaminen tuntuu hirveän vaikealta ja jopa tuskalliselta. Tämän tekemättömyyden takia riidellään myös usein vanhempien kanssa.

Onko kenelläkään muulla samankaltaisia kokemuksia tai jotain neuvoja näiden asioiden kanssa selviämiseen? Olis tosi kiva kuulla muitten kokemuksia!

4 tykkäystä

Moi täälläkin!

Mä näkisin, että aistiasioihin usein on hyvä miettiä ihan konkreettisia ratkaisuja, kuten kuulon kanssa vastamelukuulokkeita ja vaatteiden kanssa tutkia millaiset sopivat itselle parhaiten. Monessa tilanteessa vastamelukuulokkeita on mahdollista käyttää ilman että se aiheuttaa mitään ongelmia ja usein se on opettajille ok, kun syy on selvä. Ruuan kanssa suosittelen yrittämään syömistä, mutta voi olla hyvä olla mukana jotain välipalaa millä voi täydentää, jos ruokaa oli vaikea syödä riittävästi.

Aistiyliherkkyydet usein myös pahentuu stressin lisääntyessä eli omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää!

2 tykkäystä