Narsistista eroon

Olin naimisissa narsistin kanssa. 4 pitkää vuotta kuuntelin päivittäin kuinka läski ja ruma olen. Kuinka kukaan ei minua halua. Kuinka voisin kuolla eikä kukaan kaipaisi. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa päivittäin. Sairaala reissuja, murtumia ja jatkuvia valheita mitä jouduin päivästä toiseen keksimään. Ettei vain kukaan saisi tietää. Suojelin sitä ihmistä. Uskalsin lähteä… olen ollut 3v vapaa hänestä. Mutta edelleen olen jotenkin tosi pohjalla. Itsetunto olematon, ahdistaa, masentaa, en pysty päästämään ketään lähelle. Syytän itseäni kaikesta. Yliajattelen. Olen tavallaan päässyt pitkälle. Mutta samalla olen jotenkin ihan samassa pisteessä kuin sillon eron aikana. Milloin ja miten pääsen tästä yli? Eteenpäin? Miten oppisin rakastamaan itseäni. Jos vain pääsisi eroon näistä ajatuksista. Että kelpaan varmasti just tälläsenä kuin olen.

1 tykkäys

Kuulostaa, että sinulla on todella raskaita kokemuksia pitkältä ajalta, mikä on vaikuttanut sinuun ja satuttanut sinua kovin. Vaikeiden kokemusten jälkeen on ymmärrettävää, että toisten päästäminen lähelle on vaikeaa, sillä tavallahan ihminen yrittää suojata itseään. Kerrot yliajattelevasi ja syyttäväsi itseäsi kaikesta. Tästä kuulen, että ymmärrät että kaikki ei ole sinun syytäsi ja murehdit asioista enemmän kuin olisi tarpeellista. Tämä on arvokas oivallus ja avaa tietä eteenpäin. Me emme pysty valitsemaan ajatuksia joita mieleemme tulee tai tunteita joita tunnemme. Jos kuitenkin olemme huomanneet, että ajatukset ja tunteet eivät aina kerro totuutta, niin meidän ei tarvitse ottaa aina tosissamme ja voimme tehdä asioita, vaikka ajatuksemme olisivat vastaan.

Kannustaisin sinua olemaan terveydenhuoltoon yhteydessä ja hakemaan apua tilanteeseesi. Olet tehnyt jo itse paljon ja avun kanssa uskon sinun pääsevän taas eteenpäin!