Nöyryyden ja nöyristelyn ero

Tämän asian kertominen ja havaitseminen on niin vaikea asia, että käytän siihen apuna kuvakieltä.

Lähtökohta on se että oikeanlailla nöyrän ihmisen pitää olla, ensiksikin hyvällä itsetunnolla varustettu ja hyvin tietoinen rajoistaan ja olla rohkea, sillä oikea nöyryys vaatii rohkeutta. Nöyryydellä on suuri vastuu, se on niinikään piilossa oleva persoonaa koossa pitävä voima.

Nyt ymmärät miksi tämä saattaa avautua kuvakieltä käyttäen helpommin.

Voi olla että analyysissäni on vääriä tulkintoja aiheesta, mutta luotan siihen että palstalla olevat ammattilaiset pistää minut kuriin jos kirjoitan omiani.

Jo tässä vaiheessa tunnustan että itse olen enemmäkin nöyristelijä kuin terveellä tavalla nöyrä.

Olen opiskellut työniohessa syksystä 2019
Talonrakennuksen perustutkintoa ja siitä tämän kirjoitus sai ideansa.
Olen oppinut että talon tärkein osuus on perustalla ja nimeän sen ihmisen näkökulmasta katsottuna rehellisyydeksi. Jos ihminen ei omaa rehellistä mielenlaatua niin hänessä olevat piirteet, olivat ne kuinka valloittavia hyvänsä ei johda mihinkään pysyvään, eikä minkään kestävän rakentumiseen , oli kyse sitten ihmis, työ tai kaverisuhteista.

Talossa on perusta ja sen päälle rakentuva runko, eli itse talo, jonka julkisivu voi olla sitten eri materiaaleista koostuva.

Mutta on yksi erittäin tärkeä elementti joka yhdistää tuon perustuksen ja itse talon ja sitä minä tässä kuvakielellä kuvatussa tekstissä nimitän nöyryydeksi! Eli perustuksen ja talon rungon sitoo toisiinsa, ns. Alajuoksu tai toisella nimellä, alasidepuu joka on piilossa oleva rakenne, mutta jolla on ehdottoman ratksiseva rooli jotta tuo rakennus, eli perustus ja itse talo pysyy yhdessä koossa haastavissakin olosuhteissa.

Näin on myös oikean nöyryyden laita, se pitää ihmisen koossa, eikä hän taivu tilanteiden mukana vaan tietää paikkansa, asemansa ja rajansa ja pitää niistä terveellä tavalla huolta ettei kukaan kävele hänen ylitse eikä taivuta häntä suuntaan minne hän ei halua mennä.
Itse kun olen vähän jokapaikan höylä ja aina miellyttämässä muita, niin koen että minulla olisi oppimista tässä asiassa.

Ymmärsitkö mitään mitä yritin selventää ja miten itse koet pystyväsi pitämää rajojasi ja persoonaasi kasassa vai oletko kovin muiden vietävissä, niin kuin minä itse koen olevani?

Joskus terveellä tavalla oleva nöyrä ihminen voi vaikuttaa jäykältä tai jopa tympeältä, mutta silti turvalliselta ja luotettavalta, mutta ei niin sanotusti liikaa miellyttäjältä ja ohjailtavissa olevalta persoonalta, vaan ihmiseltä joka tietää mitä haluaa ja mikä hänen tehtävänsä ja vastuunotto on kussakin tilanteessa.

Kadehdin teitä terveellä tavalla!

1 tykkäys