Mustasukkaisuus parisuhteessa

Miten voisi päästä eroon/käsitellä mustasukkaisuutta? Erityisesti nykyisessä suhteessani huomaan saavani paljon mustasukkaisia tunteita, varsinkin silloin kun tietyt ihmiset (samaa sukupuolta kuin minä) laittavat kumppanilleni viestiä. Tiedän, että tämä pohjautuu siihen, että luottamukseni on rikottu aiemmin, mutta haluaisin luottaa kumppaniini niistä huolimatta. Mustasukkaisuus kuormittaa minua suuresti ja vaikka en sitä ääneen tuo esiin kumppanilleni, voi kuormituksen nähdä myös suhteessamme mm. huonotuulisuutena.

Olisiko kellään vinkkejä mustasukkaisten tunteiden käsittelyyn/selvittämiseen?

Moi! Mustasukkaisuus kertoo sinun aikasemmin petetystä luottamuksesta, minkä käsittely auttaa. Eli sen entisen tapauksen läpijuttelu poistaa mustasukkaisuutta. Mustasukkaisuus tuo esille myös oman itseluottamuksen heikkoja kohtia. Tämän tuo myös mahdollisuuden parantaa omaa itseluottamusta - silloin mustasukkaisuus vähenee. Miksi et puhuisi asiasta kumppanille kehittävään sävyyn? Avoin keskustelu tyyliin “minä ajoittain kärsin tästä mustasukkaisuuden kokemuksesta, mutta haluaisin kehittyä parempaan, voitko olla mukana tässä minun projektissa” auttaa.

3 tykkäystä

Moi, Mynmyn.

Haluan kertoa sinulle tarinan minun omasta historiastani. Olen ollut aikanaan todella huono häviäjä kaikenlaisissa tietokilpailuissa ja ainoastaan yhdessä parisuhteessani mustasukkainen. Nämä kaksi asiaa eskaloituivat yhtenä iltana eräässä alkavassa parisuhteessani.

Olimme silloisen uuden tuttavan/ tulevan tulevan vaimoni, nykyisin exvaimoni seurassa viettämässä iltaa hänen kavereidensa kanssa. He ehdottivat että pelaisimme Trivial pursuittia. Itse en halunnut pelata koskaan tietokilpailuja koska yleistietoni on aina ollut todella huono. Ennen sitä peliä olin vain jättänyt väliin yleensä kaikki tällaiset tapahtumat.

Suostuin koska halusin että kaikilla olisi yhteistä puuhaa. No pelihän meni tietenkin ihan penkin alle minun kohdaltani ja kun minulla olisi ollut kuulemma yksi pelin helpoin kysymys en silloinkaan tiennyt vastausta. Olin todella häpeissäni ja minua suoranaisesti vitutti olla mukana. Tämän uuden tuttavuuteni ex-poika ystävä sattui olemaan tämän kysymyksen kysyjä ja kun en tiennyt vastausta naurahti hän vielä päälle.

Näin ihan totaalisen punaista enkä tajunnut olla hiljaa. Sanoin hänelle jotain todella asiatonta ja menin parvekkeelle röökille. Perässäni tuli uusi tuttavuuteni ja hän oli onneksi tilanteessa rakentava vaikka näin että hän oli todella loukkaantunut ja vihainen käytöksestäni. Nämä sanat muistan. “Käytkö pyytämässä anteeksi vai lähdetkö?” En ole koskaan joutunut tällaiseen tilanteeseen aikaisemmin enkä tämän jälkeen. Minua hävetti että sillä tavalla kimpaannuin ja olen sellainen ihminen että jos tiedän tehneeni väärin pyydän anteeksi tai yritän sovitella. Sanoin tuttavuudelleni että haluan pyytää anteeksi.

Hänen exänsä oli jo lähtenyt ja pyysin hänen puhelinnumeronsa ja soitin. Sattumalta hän asui vain parin talon päässä siitä missä olimme istumassa iltaa. Kävelin asunnolle ja kun mies tuli alaovelle pyysin häneltä anteeksi ja selitin mistä purkaukseni johtuu. Tyyppi oli jotenkin ihan puulla päähän lyöty kun tulin pyytämään anteeksi.

Tämän jälkeen menin takaisin tuttavani luokse ja kerroin mitä olin puhunut hänen eksälleen. Kysyin haluaako hän että minä lähden pois…johon uusi tuttavani sanoi että hän haluaisi että jäisin vielä. Keskustelimme paljon tapahtuneesta ja uskon että siinä hetkessä olin myös vähän mustasukkainen koska tämä uuden tuttavuuteni exä oli todellinen tietokunkku ja seki varmasti sai minut niin ärsyyntymään.

En halunnut että tuollainen käytös enää toistuu joten aloitin kääntämällä omaa ajatusmaailmaa niin että jos tyttöystäväni oli exänsä kanssa yhteydessä ajattelin että hänellä on mukavaa aikaa hänen kanssaan. Tein pikkuhiljaa prosessia mielessäni koska aika-ajoin huomasin olevani vähän mustasukkainen kun hän oli ollut jonkun miespuolisen ystävän kanssa tekemisissä.

Minulla on kyllä kokemuksia että minua on petetty monessa parisuhteessa ennen hänen tapaamistaan mutta olen ajatellut sen niin että se on mennyttä eikä olisi reilua yleistää että kaikki pettävät.

Olimme melkein kahdeksan vuotta yhdessä ja se oli kaikista rakentavin ja kasvattavin parisuhde mitä minulla on ollut tähän mennessä. Vaikka emme ole enää yhdessä, olen kiitollinen että hänen ansiostaan opetin itseni pois mustasukkaisuudesta koska inhosin niitä tunteita itsessäni. Päätin luottaa, olla iloinen toisen puolesta, enkä ajatella että hänen viettämänsä aika olisi muka minulta pois. En ole myöskään enää pitkään aikaan ollut huono häviäjä. Näen asian niin että olen huono yleistiedossa eikä asia enää vaivaa minua. Olen myös nykyään mielissäni jos joku on tietokunkku. Olen mielissäni hänen puolestaan enkä koe itseäni vajaavaiseksi. Jotkin asiat on vain hyvä hyväksyä itsessään eikä minusta tule koskaan mikään tietokirjallisuuden ystävä. Jokainen lukekoot mikä heitä kiinnostaa. :slight_smile:

Olen luonteeltani vahvasti kaikille hyväntahtoinen ihminen ja aijon pysyä sellaisena. Pidän itseni kehittämisestä. Keskustelut ihmisten kanssa ja reissaminen sekä uusien paikkojen näkeminen on intohimoni. Täältä tulee taas tätä tekstiä joten nyt lopetan tämän näpyttelemisen. :smiley:

T: JUUSTO

2 tykkäystä