Miten saatte itsenne sängystä ylös?

Mun on todella vaikeaa nousta aamuisin, ja yleensä makaankin sängyssä ihan viime tinkaan ja hirveällä kiireellä teen aamutoimet. Jos on vasta iltapäivällä töihin niin saattaa olla että makaan sängyssä hereillä monta tuntia ennen kuin nousen. Se ärsyttää kun jää asioita tekemättä sitten. Vaikka kuin yritän suunnitella kivat aamupalat ja kivaa tekemistä heti aamuksi niin ei onnistu :zipper_mouth_face: tai jos vetää rajan että nousen vaikka 10 minuutin päästä, ei vaan jotenkin onnistu. Joskus saattaa olla ihan hirveä nälkä tai vessahätä mutta niilläkään ei oo vaikutusta. Tätä on ollut ihan nuoresta asti.

Jos sulla on tai on ollut samanlaista ongelmaa, mitä keinoja oot todennu toimivaksi avuksi?

2 tykkäystä

Mitä itse olen kuullut kavereilta joilla sama ongelma yksi ratkaisu oli laittaa herätys päälle ja puhelin/kello toiselle puolelle huoneta että joutuu nousemaan sammuttamaan sen ja toinen keino mitä itse olen käyttänyt on laittaa herätys sängystä nosemiseen.

3 tykkäystä

Kuullostaapa kurjalta. Olen kuullut monelta vastaavaa…

Tuo herätyskellokikka on hyvä, joillain voi olla vaikka 6 kpl eri paikoissa…
Meetkö ajoissa nukkumaan? saatko herättyä levänneenä?
Olisko mitäin millä voisit lahjoa itseäsi jos nouset 3 peräkkäistä aamua “reippaasti”? :slight_smile: Voisiko joku muu suorittaa palkinnon jaon? MIkä voisi motivoida?
Voin kuvitella, että kuullostaa ärsyttävän helpolta, mutta itsen palkitseminen saavutuksista sen sijaan, että pyrkii moittimalla saamaan itseään ylös on tehokkaampaa.

3 tykkäystä

Mulla oli aikanaan toosi paljon samaa ongelmaa. Sängyssä saattoi mennä jopa viikkoja putkeen. Nousin vain vessaan tai hakemaan jääkaapista jotain syötävää. Häpesin tätä aikanaan todella paljon. En ole vieläkään häpeästä päässyt täysin eroon.

Itse pohdiskelen vieläkin: mikä junmittaa sinne sängyn pohjalle. Toistaiseksi olen tullut siihen tulokseen että sisäinen lapseni kaipaa kannatelluksi tuloa todella paljon. Patja on vakaa taso, joka kannattelee koko kehoa. Sama primitiivinen vaisto ajaa minua käymään suihkussa todella usein. Ajatukset saavat valua pois, sekä minua ympäröi lämmin vesi.

En välttämättä suoraan kaipaamiisi kysymyksiin osaa vastata, mutta ainakin osaan jättää sinulle pohdittavaa.

Millainen sinun muu elämärytmi on? Onko se sinulle sopiva?
Kuinka paljon tarvitset unta? Oletko väsynyt aamulla herätessäsi? Millaiseksi koet unesi laadun?

1 tykkäys

Kiitos vastauksista!

Tällä hetkellä on aika pahaa ahdistusta joka vaikuttaa kyllä uneenkin. Välillä niin että heräilen yöllä tai sitten nukun kellon ympäri ja silti väsyttää. Mutta monena päivänä herään virkeänä, silloin on ehkä helpompaa nousta ja olla vajoamatta synkkiin ajatuksiin, muttei aina. Uni on mun prioriteeteissa kärkisijoilla, koska oon huomannut että sillä on ihan valtava vaikutus tulevaan päivään. Siksi huolehdinkin tosi tarkkaan nukkumaan menosta ja siitä että ehdin nukkua tarpeeksi.

Luulen että kyse on enemmänkin jostain psyykkisestä, vaikka toki hyvät unet vaikuttaa seuraavaan päivään aina niin että on aamulla positiivisempi fiilis :slightly_smiling_face:

Herätyskello pitäis uskaltaa viedä jonnekin kauemmas, se on totta! Jotenkin arkailen sitä kun hirveellä kiireellä oon sammuttamassa aina kelloa etten tokkurassa kaadu tai jotain :joy: mutta koitetaan!

Palkitseminenkin on kokeiltu, mutta sillä ei oikeen oo vaikutusta. Tänään onnistuin huijaamaan itseni ylös kun oli jäätävä jano ja menin muka vaan juomaan mutta sitten puinkin vaatteet päälle ja söin aamupalaa. Tuli tosi kiva päivä kun ei jäänyt turhia jahkailemaan :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Yksi kikka jonka oon kuullut asiaan liittyen saattaa kuulostaa aluksi vähän hölmöltä, mutta on kokeilemisen arvoinen.
Voit pitää itsellesi lähtölaskennan sängystä nousemiseen, tyyliin: 1,2,3 - YLÖS!
Sitten vaan hyökkäämään uuden päivän kimppuun :blush:
Aamut voivat olla ahdistuneelle rankkoja, muistaakseni herääminen tapahtuu siten että rauhaset erittävät kortisolia (stressihormonia), joka sitten herättää nukkujan. Tähän komboon vielä aamukahvi heti herättyä, joka myöskin nostaa kortisoli tasoja, niin aamu voi olla aika raskas.
Onneksi tasot myös laantuvat ja päivää kohti vähän helpottaa.

2 tykkäystä

Ootko testannut sitä, että vähän huijaisit itsesi ylös?
Vain vähän.
“Älä nouse” vaan lupaa, että sun täytyy vain esimerkiksi käydä katsomassa postit. Tai keittää teetä. Tai harjata hampaat…
Niin, että “nousemiseen” ei tarvitse liittyä ajatusta siitä, että se nouseminen itsessään pitää sisällään massiivisen määrän asioita.

3 tykkäystä

Kivut.
Jos yritän nukkua liian pitkään, niin selkä tulee kipeäksi.
En tiedä syytä miksi, mutta kuitenkin itselläni on muotoileva patja joten sen ei pitäisi siitä johtua.
Luulen, että nukuin ihme asennoissa jonka takia selkäranka jotenkin vääntyy huonoon asentoon nukkuessa ja herätessä säteilee kipu.

Toinen mikä saa ylös sängystä on stressi. On kyseessä jokin alkava työ jossain tai joku kurssi, joka alkaa tietynaikaan etänä tai ihan joku asia, mikä vaatii suorittamista seuraavana päivänä esim. koe.
Herään herkästi enkä pysty oikein enää sen jälkeen yrittää nukkua uudelleen, varsinkin kun 8 aikaan aamulla on valoisaa. On silti päiviä, jolloin herään 9 aikaan.