Miten saatte asioita aikaiseksi?

Normaalisti kun tulen koulusta kotiin, rentoudun hetken pelaamalla. Tämän jälkeen on kumminkin jotenkin hankala saada asioita aikaiseksi. Tein siis perjantaina testin, että en pelaakkaan koulun jälkeen. Sain siivottua olohuoneen (vaikka menikin 2 tuntia), mutta omaa huonetta en enään jaksanut. Tässäkin piti pitää 5-10min taukoja. Miten muut saa aloitettua ja tehtyä enemmän aikaa vievät asiat loppuun? Ruuan tekeminen, pyykkaaminen yms kumminkin hoituu ilman ongelmia.

4 tykkäystä

Kärsin sama ongelman kanssa! Ainoo minkä olen nähnyt toimivaksi on se että en istahda lepäämään koulun jälkeen vaan teen heti kaiken mitä pitää ja sitten lepään koko loppupäivän. Koska jos istahdan lepäämään niin en enään noude sieltä koko loppu päivänä. Koulu rasittaa niin paljon mua että kaikki voimat yleensä loppu. Kannattaa jakaa tekemiset järkevästi viikon ajalle. Älä yritä tehdä liikaa päivässä! Tsemii!<3

5 tykkäystä

En aina jaksakkaan. Osittain johtuu ihan mun fyysisestä sairaudesta eikä pelkästään masennuksesta. Sitten vain lepään ja teen silloin kun jaksan. Tai teen vain vähän. Jos taas pakko esim siivota, siivoan ja sitten lepään. Joinakin päivinä voi olla paljonkin enegiaa tehä vaikka mitä. Siihenkin sitten taas palautumista voi mennä seuraava päivä. En käy koulussa tai töissä. Eli ne ei vie energiaa.

1 tykkäys

mulla on toiminut hyvin se et pidän semmost omanlaista kalenteri syysteemiä päivistä eli siis puhelimessa on kaikki pitkän ajan jutut jotka pitää muistaa mut ne tulee näkyviin myös päivä kerrallaan ja sen lisäks pidän vihkoa joka on mun kalenteri ja merkkaan sinne kaiken tarvittavan päiviltä hoidettavaks ja sitä mukaan kun asiat tulee hoidettua merkkaan ne sieltä pois

4 tykkäystä

hyvä systeemi, yleensäkin asioiden kalenterioiminen (onko toi edes sana?) auttaa poistamaan “tekemättömien asioiden” ahdistusta

7 tykkäystä

Itsekin teen välillä listoja, joihin kirjoitan mitä kaikkea olisi hyvä saada aikaiseksi (huom, ei “pitäisi” vaan olis hyvä). Sit laittelen rakseja ruutuihin ja tulee samalla kiva olo, että on saavuttanut jotakin ja saanut valmiiksi :sparkles:

Lista voi olla esim;

• Käy kaupassa
  • Pyyhi pölyt
  • Siivoa vessa
  • Hae töitä / tee matematiikan läksyt
  • Suunnittele pelisessioita (D&D)
  • Hae uusi lamppu
  • Käy kävelyllä

Tää ei tietysti toimi kai kaikilla mutta itselle tuo jonkinlaista saavutuksen tunnetta, ettei päivät tunnu ihan samoilta tän vallitsevan maailmantilanteenkaan kanssa.

4 tykkäystä

Täällä on tosi hyviä nostoja! Rutiinien luominen on usein hyvä idea ja se, että asioilla jotka aikoo tehdä, on oma aikansa ja paikkansa. Kalenteroiminen on näitä molempia. Eli mieti milloin ja missä tilanteessa todennäköisimmin saat asian aikaiseksi, milloin vireesi on sopivin vähemmän kiinnostaviin askareisiin. Myös jo esille nostettu tehtävien pilkkominen ja runsas tauottaminen on tärkeää. Jos odottaa vaikka sitä lepohetkeä tai jotain mukavaa tekemistä, niin voi yrittää käyttää sitä itselleen myös palkintona. Eli kivajuttu vasta kun olen pakollinenhomma.

Ei kannata kuitenkaan yrittää haukata liikaa kerralla eli ota tavoitteita, joiden uskot oikeasti useimmiten onnistuvan. Meille on tärkeää, että pääsääntöisesti onnistuisimme siinä mihin pyrimme. Jos haluat vaikka lisätä liikuntaa tai saada kotisi siistimmäksi ei kannata päättää aloittaa käymään salilla viidesti viikossa tai tekemään joka päivä tunnin verran kotitöitä, joita on aiemmin tehnyt tunnin viikossa. Kannattaa muistaa kuitenkin, että vaikka olisimme suunnitelleet kuinka hyvin ja tehneet parhaamme, niin todennäköisesti välillä emme onnistu ja sekin on ok. Tapojen muuttaminen on vaikeaa ja siihen kuuluu myös se, että emme aina onnistu. Kuitenkin, joka kerta, kun toimit tavoitteesi mukaisesti, vahvistat tätä käyttäytymistä ja teet seuraavalla kerralla onnistumisen helpommaksi!

6 tykkäystä

Itselläni monen tekemisen loppuun saattamiseen auttaa joku sopivan kevyt sijaishomma ohessa. Esimerkiksi siivotessa, tiskatessa, töitä tehdessä jne. kuuntelen lähes poikkeuksetta jotakin kiinnostavaa podcastia, dokkaria tai äänikirjaa. Mulle on hyvä jos aihe on ehkä vähän tuttu niin etten putoa kärryiltä jos hetkeksi keskitynkin johonkin kahvikupin hinkkaamiseen enemmällä antaumuksella, mutta että siinä on myös uutta niin että voin halutessasi keskittyä kuunteluun ja hommat hoituvat vähän niin kuin vahingossa siinä sivussa. Esim juuri itselleni ikävä tiskaaminen on muuttunut ihan kivaksi kun olen päättänyt et se onkin semmoinen aika kun kuuntelen mielenkiintoisia youtube-videoita.

Isommassa skaalassa mä käytän myös kalenterointia ja jos oon tosi hukassa tekemisten kanssa niin teen silloin päiväkohtaisia listoja tai mietintöjä sen päivän tavoitteista ja tehtävistä. Niitä en ihan joka päivä tee mutta silloin kun tulee mieleen tai jos sille on tarvetta.

6 tykkäystä

Mun on pakko Kisse tässä pakko sen verran kommentoida, että valtavan hyvä nosto ja hyvä keino tuo sijaistoiminta, minkä unohdin itse mainita. ADHD-ihmiset tarvitsevat usein enemmän virikkeitä kuin ihmiset keskimäärin huomion ylläpitämiseksi ja tämä keino toimii juuri siihen.

Myös minä käytän sekä musiikin kuuntelemista, että podcasteja/äänikirjoja keskittymisen tukena ja motivaation ylläpitämiseen. Musiikkia kirjoittamiseen ja podcasteja/äänikirjoja kotitöihin ja niiden avulla molemmat muuttuivat paljon mukavammiksi. Suomenkielistä musiikkia en tosin pysty kirjoittaessani kuuntelemaan, sotkee ajattelua. Tällä hetkellä soi vanha Stromae taustalla :musical_note:

3 tykkäystä

Mulla on itellä sama ongelma, ja jos ei tuu yllättäistä siivoisinnostusta niin järjestelen asioita paikoilleen pieni pala kerrallaan. Esimerkiksi, aina kun nousen ylös tietokonetuolista laitan samalla yhden esineen paikoilleen, noukin yhden roskan tai tiskaan vaikka lusikan jne. Jos on enemmän voimia, niin teen vaikka kolme pientä asiaa ennen kuin palaan takaisin koneen ääreen. Ei ole mikään pakko järjestää koko huushollia kuntoon yhdellä istumalla, sen voi jakaa hyvin purtaviksi paloiksi.

3 tykkäystä

Tätä pitää kyl kokeilla, kuulostaa ainakin toimivalta!

3 tykkäystä

En käy koulua, mutta mulla kun harjoittelen valmennuskurssin avulla kevään hakuun niin aloitan hommat jo heti herättyä. Teen niin pitkään, kun jaksan ja kun tiedän että tiettyjen tehtävien kanssa hommat vain venyy ja venyy, niin teen ensin ne alta pois ja katson sen jälkeen ,mitä jaksan. Pidän lyhyitä ja pitkiä taukoja ennen seuraavan aloittamista. Perjantaisin mulla on tunnit valmenuskurssista ja tuntien jälkeen pidän loppupäivän vapaana, koska silloin saan miettiä seuraavien tehtävien tekemistä tai halutessani luonnostella ja päättää siten, miten suoritan annetun tehtävän. Tehtävät on laajoja ja piirtämisen kannalta haastavia, niin teen aina päivisin sen verran kuin vaan pystyn.

Yleensä sijoitan tekemisen 9-15, toki tulee myös päiviä että teen lyhyempääkin. Riippuu työn koosta ja siitä, että kuinka kauan jaksan keskittyä.

1 tykkäys

Lukemani perusteella omaat hyvän itsekurin. Se on opiskeluja ajatellen kovaa valuuttaa!
Tsemppiä Tulevaisuuden suunnitemia kohti menemiselle.

1 tykkäys

Mulla yks juttu mikä ainaki toimii nii on motivoituminen. Se on tosi vaikeeta(varsinki koulu hommissa) ja kestää hetki mutta sit ku on motivoitunut nii saan hommat tehtyä nopeesti ja ne ei tunnu niin ikäviltä

1 tykkäys

Niin totta armoitettu laiskiainen. Hyvän tuulen tuova nimimerkki sinulla!
Itse ajattelen että päämäärän asettaminen voi lisätä motivaationa.
Muistan ku ystäväni joka on kestävyysurheiluun perehtynyt valmentaja. Opasti minua sisäsoudun saloihin ja asetimme päämäräksi puolenvuoden harjoittelun jälkeen, soutaa puolimaratoni.
Oli hetkiä jolloin ilman hänen suoranaista vaatimusta ja tuohon päämäärään kannustavaa persseelle potkimista olisin itse antanut periksi.
Mutta me teimme sen ja saavutimme tuon päämäärän.
Jotkut meistä tarvitsee enemmän tukea päämäriensä saavuttamiseen ja joillakin meistä on synnynnäinen itsekuri ja sitkeys viedä asioita yksin päämäärään.
Mutta ilman toisia ihmisiä me emme kasvaisi ihmisiksi, eli tarvitsemme toisiamme joka tapauksessa, koska olemme “sosiaalisia olentoja” , niikuin sanonta kuuluu.
Tämä keskustelufoorumi on hyvä paikka harjoitella sosiaalisia suhteita joita voimme hyödyntää sitten ihan arkipäivän elämässä.

Hyvin selitetty. Itse ajattelen, etttei esim. itsekuri ole aina synnynnäistä.
Minulla itsekuri on kehittynyt pettymysten kautta ja siten, että olen joutunut osoittamaan muille ,että pystyn asioihin oppimisvaikeudesta huolimatta. Elämä on vain opettanut, että jos jotain haluan tosissani niin teen parhaani sen eteen tai niin paljon sen eteen kuin voin.
Lisäksi, kun on herkkyyttä niin voi lukea tilanteet eri tavalla ja ajatella, että jos en tee X asiaa niin minusta voidaan ajatella tavalla X, mikä voi tuntua sitten itsestä negatiiviselta.

Tämän asian kanssa huonous on se, että jos et ala tekemään asian eteen yhtään mitään niin päänsisäinen nalkuttaja ottaa vallan ja saatat sen takia alkaa tekemään asioita, vaikka keskellä yötä.

3 tykkäystä

Itsellä suurin ongelma on aloittamisen saamattomuus (erityisesti kotitöissä ym. “tylsissä” toiminnoissa) ja olen löytänyt avun timer-sovelluksista.

Kun on homma joka pitää hoitaa, niin laitan ajastimen soimaan esim. 20minuutin päähän, jolloin kello määrää milloin aloitan esim. tiskaamisen. Kun ajastin ilmoittaa että on aika aloittaa laitan uuden ajan (15-20min.) jonka suoritan kotityötä. Usein käy niin, että kun ajastin ilmoittaa ajan päättyneen, olen niin lähellä loppua että torkutan ajastinta jotta voin tehdä homman loppuun.

Myös Pomodoro-sovellus (itsellä käytössä focus to-do -sovellus play kaupasta), joka strukturoi myös tauot tekemisten väliin toimii hyvin esim. siivouspäivänä kun kotitöitä ja siivoamista on kasaantunut hirveästi ja ensimmäiset hommat on lähinnä kaaoksen raivaamista ja sekavaa puuhailua ympäriinsä (astiat tiskipöydälle, roskat roskiin, pyykit kasoihin, jne.) Ja tauolla päätän jo että mistä jatkan tauon jälkeen.

Lisäksi stimuloiva musiikki kuulokkeista (itsellä edm tai teknomusiikki) stimuloi niin että isonkin urakan edessä pystyy puurtamaan. Tauolla laitan musiikin pois ja tauon jälkeen kun pistää musiikit takaisin korviin, niin aktivoi tekemisen meiningin uudestaan päälle.

Välillä iskee niin hyperfokus ettei meinaa malttaa pitää taukoja välillä, mutta kantapään kautta opin ettei se ole tehokasta ollenkaan ja kannattaa pysäyttää itsensä kun tauko alkaa.

Kannattaa kokeilla!

3 tykkäystä

Paljonko maksaa valmennuskurssi?

Riippuu paljon siitä, minne alalle olet hakemassa. Jotkut valmennuskurssit maksaa helposti 2 tonnia ja toiset vaa satasia.

1 tykkäys

Aivan. En ole sellaisiin menossa. Liian kalliita itselle.