Miten päästä eroon traumatisoivista painajaisista

Englanniksi traumatic nightmares, en oo varma mikä on virallinen suomennos (kai joku traumaperäinen painajainen tai jotain??) mut anyways tajuutte varmaan.

Mulla on ollu näitä painajaisia jo monta vuotta. En nää niitä joka yö, tai jos nään nii en ainakaan aina muista nähneeni. Mulla on toki myös hyviä unia.

Painjaisissa toistuu aina samat teemat, eli joku kuolee tai yrittää tappaa mut tai mää tapan ite jonku. Tai sit siinä unessa on sotaa tai jotain yliluonnollisuuksia, kuten haamuja ynnä muita henkiä. (esimerkiksi on ollu sellasia unia missä oon menny kummitustaloon ja sit siellä oon säikkyny kummituksia, mut en oo koskaan heränny siihen et säikähtäisin)

Mää oon pikkuhiljaa alakanu tottumaan näihin uniin silleen et en enää koe niitä ees pelottavina ja tajuan niiden kamaluuden vasta sitten jos kerron jollekki mitä unta oon nähäny ja tää henkilö on sit järkyttyneenä kysellyt et miten voin elää tommosten unien kanssa. Ja se on pelottavaa.
Aikaisemminhan mää heräilin (ja heräilen joskus edelleen ja nukun todella huonosti) ja kulhon hiessä ja sydän hakkasi ja itketti ja pelotti vaikken ois ollu varma mitä unta näin. Saatto mennä yli tunti ennen ku uskalsin yrittää nukkua uudestaan. Sillonkin laitoin valot päälle huoneessa et voin nukkua.
Nykyäänkin teen samalla tavalla, mut palijon harvemmin. Jos nyt vertailemaan rupiaisin nii ennen jos näin viikon aikana vaikkapa viis painajaista, ne kaikki saatto aiheuttaa mulle pelkoa ja ahistuskohtauksia.
Nyt taas jos nään viikossa viis painajaista, parhaimmillaan vain kaksi tai kolome niistä aiheuttaa ahistusta. Nykyään ahistus siis tullee ennemmin sen takia ku nään painajaisia iliman et heti tajuan niiden olevan niitä mikä sit aiheuttaa sen et nään niitä useammin. En halua nähä jatkuvasti unta siitä et jotakuta suunnilleen kidutetaan tai aivan tavalliselta vaikuttava uni muuttuu yhtäkkiä pakenemisuneksi.
Miten näistä pääsis eroon? Onko painajaisista ylipäätään mahollisuutta päästä eroon tai ainakin vähentää niiden määrää?

P.S. Selitin tän jutun kyllä ihan huonosti, joten kysykää jos tarvitte tarkennusta johonki kohtaan.

1 tykkäys

Kuulostaa, että sulla on ollut tosi rankkaa painajaisten kanssa, mut tosi kiva kuulla, että ovat vähitellen vähentyneet ja olet tottunut niihin jossain määrin. Ajattelisin, että jos niistä johtuva ahdistus on vähentynyt, niin sehän on vointisi kannalta todella keskeistä. Sillä ei välttämättä ole kauheasti väliä, että pitääkö joku muu niitä kauheina tai pelottavina vaan olennaista on miten ne itse koet. Ehkä sinulle on käynyt vähän samalla tavalla, kuten joillekin paljon kauhua katsoville, eli kestävyys pelottavia asioita kohtaan kasvaa. Ymmärrän kuitenkin, että on ikävää, että nukkuessa tulee nähtyä paljon kauheita asioita. Et kuitenkaan voi valita uniasi, etkä ole niistä vastuussa.

Unet toimivat niin, että mitä pidempiä ne ovat, niin sitä todennäköisemmin siihen tulee pelottavaa sisältöä eli se on tavallinen ilmiö ja siitä ei tarvitse olla huolissaan.

Painajaisista tai pelottavista unista ei välttämättä voi päästä kokoaan eroon, mutta toistuvien painajaisten käsittelyyn on jotain keinoja. Usein esim. kehotetaan kunnolla miettimään ja käymään läpi unen tapahtumia ja kirjoittamaan ne ylös. Sitten sitä voi käydä aktiivisesti läpi ja altistaa itselle painajaisen kuvittelulle. Tätä jatkamalla riittävän kauan, huomaat ahdistuksen vähentyvän ja voit ajatella kamalaa unta ilman kamalaa tunnekokemusta. Tämä voi vähentää unen tuottamaa ahdistusta, jos se toistuu ja toisaalta voi auttaa sinua tunnistamaan se uneksi, mikä taas voi helpottaa oloa. Joskus unelle voi myös miettiä erikseen erilaista loppua, mikä saattaa auttaa.

Painajaiset ovat usein myös merkki stressistä eli jos huomaat vaikka kausia painajaisten esiintymisessä, voi olla hyvä idea miettiä mitä elämässä silloin tapahtuu. Yleisesti ottaen siis voisi olla hyvä miettiä erilaisia rentoutumisen ja palautumisen keinoja omaan elämään, jos epäilee stressin näyttelevän osaa painajaisten esiintymisessä.

1 tykkäys