Miten ADHD näkyy aikuisella?

Minulla itselläni on keskittymisvaikeuksia, mielen levottomuutta, aloittamisen vaikeutta. Pitäisikö kääntyä ammattilaisen puoleen?

4 tykkäystä

Jos nää vaikuttaa sun elämään vahvasti ja on haitaksi sulle nii suosittelen käydä testaamassa! ei siitä testistä haittaakaan olis!

2 tykkäystä

Se prosessi toimii tälleen, ainakin mun paikkakunnalla:

-Varaa ensin aika “alkukartoitukseen” mielenterveyspalveluissa (Voit soittaa ajanvarausnumeroon ja selittää tilanteen ja kysyä, ne sit ohjaa oikeaan paikkaan :sunflower: )
->Siellä sitten kysellään asioita ja he päättävät että viedäänkö asia eteenpäin. (En siis ole itse vielä käynyt, vasta varasin kartoitusajan tammikuulle)
->Sitten, voit saada sitä kautta lähetteen neuropsykologisiin tutkimuksiin ADHD/ADD:seen liittyen.
->Jonotusaika voi olla pitkä.
->Sitten tutkimukset, paljon kysellään lapsuudesta ja kartoitetaan mahdollisimman laajasti sun koko elämän ajalta oireistoa.
->Diagnoosi, jos sulla on adhd/add.

Eli siis;
Sun ei tarvii yksin tietää ja keksiä, onko sulla “tarpeeks” oireistoa tutkimuksia varten, ja se että käyt alkuun kartoittamassa tilannetta ei ole sitovaa. Eli ihan hyvin voit soitella ja varailla ajan johonkin missä käyt juttelemassa ton asian läpi. :two_hearts: Suosittelen, sillä jos sulla on keskittymishäiriö niin sen toteaminen voi auttaa jo valtavan paljon sun elämää. Lisäks ADHD:seen on myös olemassa lääkitys, mikä saattaa auttaa oman toiminnan ohjaamiseen ja keskittymiseen.

Noi sun kuvaamat vaikeudet voi johtua myös jostain mielenterveysongelmasta, mutta hyvä kysyä ammattilaiselta, mistä on kyse. Jotta sä saat oikeanlaista apua.

Suosittelen myös tutkimaan netistä mitä kaikkea oireita keskittymishäiriöihiin liittyy, ja tunnistatko itsesi niistä. Tytöillä/naisilla ADHD ja ADD yms. toimii hieman eri tavalla, joten kannattaa myös spesifisti lukea että “adhd in women” tms.

Tsemppiä!

-SpookyBunny

2 tykkäystä

Voi ei ihana kun vastasit noin pitkästi ja kattavasti :heart: Mun on jo pitänyt pitkään mennä ton asian suhteen eteenpäin. En ole vain uskaltanut/ tiennyt mistä pyytää oikeasti apua. Tuo auttaa jo paljon. Haluan tuon kaiken nyt ottaa selville. Ja sitä kautta toivottavasti saada apua noihin asioihin. Onneksi noiden asioiden kanssa ei tarvitse yksin olla.

2 tykkäystä

Pitää ehdottomasti mennä testaamaan ja katsoa löytyykö apua. Kiitos kun vastasit :kissing_heart:

3 tykkäystä