Miten ADD ilmenee sulla?

Toimintaterapeuttini sanoi epäilevänsä mulla Add:tä. Miten se ilmenee teillä?
En ollut tullut edes ajatelleeksi tätä vaihtoehtoa itsellä. Oireina mulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa, ahdistusta ja pakko oireilua.
Myös todella kovaa väsymystä päivisin.

Mulla ei ole ADD:ta, mutta monilla joilla ADD on, on myös ahdistuneisuutta ja muita mainitsemiasi oireita. Monilla ADD (eli ADHD, jossa hyperaktiivisuutta ei juuri ole) näkyy esim. aloittamisen vaikeutena, vaikeutena hoitaa aloitettuja asioita loppuun, vaikeutena toimia järjestelmällisesti ja suunnitelman mukaan, unohteluna/hajamielisyytenä, tavaroiden hukkaamisena, häiriöherkkyytenä, “haaveiluna”/ajatusten karkailuna, univaikeuksina ja arjen hallinnan ongelmina. Monet pystyvät hyvin keskittymään itseään kiinnostaviin tai uusiin asioihin ja saavat asioita aikaiseksi jos on kova kiire jo. Mutta vaikka tärkeät, mutta epäkiinnostaviksi koetut asiat jäävät helposti hoitamatta ja niitä siirretään eteenpäin, mistä aiheutuu taas ongelmia. Näitä voivat olla vaikka tylsät työtehtävät, laskujen maksaminen, kotityöt, hoidettavat hakemukset/terveysasiat ja koulutyöt.

Monilla on myös vireystilan säätelyssä, tunteiden säätelyssä ja sosiaalisissa suhteissa haasteita. Vireystilan säätelyyn liittyvät esim. juuri että on aivan vedoton välillä eikä saa mitään tehtyä ja välillä tulee hyvin aktiivisia hetkiä jolloin saa paljon tehtyä. Myös rentoutuminen voi olla hankalaa.

1 tykkäys

Mietityttää vaan, kun oon tosi järjestelmällinen, enkä ikinä hukkaa tavaroitani, ja tarkat rutiinit on mulle tosi tärkeitä. Et mahtaako mulla olla oikeesti add…En kyllä haluu alottaa lääkitystä ennen kun oon tavannut neuropsykologin ja on tehty tutkimuksia.

1 tykkäys

Tuosta on varmasti tärkeä keskustella ja kysy vaikka toimintaterapeutilta, että mistä syistä näin ajattelee. Mä en tietenkään tiedä yhtään, että onko sulla add vai ei, ja tuo lista siis sisältä paljon asioita, mitä adhd/add-ihmisillä voi olla, mutta ei tietenkään kaikkea. ADD-ihmisiä on myös tosi monenlaisia ja harvat osuvat mihinkään stereotypiaan. Jos susta sulla ei ole keskittymisen tai toiminnanohjauksen vaikeuksia, niin se on tosi tärkeä huomioida.

1 tykkäys

Moikka! Tunnistin vahvasti itseni noista kuvailemistasi oireista. Kamppailin lukiossa paljon unensäätelyn ,kotitehtävien ja kaverisuhteiden kanssa ja viime syksynä korkeakoulun aloittaneena samat ongelmat nostivat päänsä taas. Olen ottanut asian puheeksi vanhemmilleni kerran vuosia sitten, mutta he eivät pitäneet sitä mahdollisena ”laiskuuteni” ja alakoulumenestykseni takia.

Miten olisi siis parasta edetä tutkimaan tätä asiaa ja kannattaisiko minun tuoda asiaa esille vanhemmilleni jos ADHD/ADD minulla ilmenisi?

2 tykkäystä

Itsellä samat oireet. Kannattaa tuoda asia rohkeasti esille ja hakea apua asiaan perehtyneeltä lääkäriltä.

2 tykkäystä

Moi samoja oireita itsellä ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Nyt tulossa lääkitys ja se luo toivoa. Miten sinulla mennyt?

2 tykkäystä

Hienoa että oot saamassa apua :pray: mulla on tiistaina lääkäriaika missä keskustellaan tästä. Katotaan mitä tapahtuu…pelottaa aina kyllä kaikki lääkekokeilutkin. Ja mistä voin olla varma että mulla on ees se add…:thinking: