Mitä rakkaus on!?

Ehkä maailman vaikein ja samalla mielenkiintoisin kysymys.

Voisin kertoa tähän pohjaksi miten Lähi-idän paimenet toimii nuoren karitsan kanssa joka häiritsee muuta laumaa, omalla villeydellään ja energisyydellä kun he siirtävät laumaa laitumelta toiselle.
Kuulostaa raakalta, mutta he katkaisevat yhden jalan tuolta rasavilliltä, muiden etenemistä häiritsevältä karitsalta.
Tuon seurauksena tuo karitsa saa olla lähellä paimenta ja loppujen lopuksi tuosta karitsasta ja paimenesta tulee hyvin läheisiä ja tuo pikkuinen saa paljon hoivaa, huolenpitoa ja rakkautta.

Raamatussa psalmi 32 jae 13 puhuu särjetystä astiasta ihmisen näkökulmasta.

Rikottu ihminen on hiljaisempi, mutta ymmärtäväisempi.

En mene nyt siihen koska sinä yksi, kaksi tai jopa kolme joka luet tämän saatat jättää lukematta tämän tekstin.

Aika HooCee aloitus!

Me kaikki tarvitsemme rakkautta, mutta jotkin meistä tarvitsee myös armoa. Armoon ei kaikki koe tarvetta.

Nyt mennään asiaan joka koskettaa sinua nuori ihminen!

Muistatko kun rakastuit johonkin ihmiseen? Koko aivokoneisto ja näkökyky meni sekaisin. Kaikki tuossa ihmisessä oli täydellistä, rakkaus on todella sokea, niinkuin sanotaan! Jumankauta sitä tunteiden ilotulitusta.
Mutta mitä siinä tapahtui kun et enään yht’äkkiä hallinutkkaan tunteitasi.
Jos osaat järjellä selittää, niin olet maailman viisain ihminen! Kukaan ei sitä ymmärrä, mikä tuo tila on?

Itse olen tuon tilan kolmesti kokenut ja yleensä tuo tunnemyrsky on kestänyt max. kaksi vuotta, sitten alkaa arki ja näkökyky palaa ja saatat huomata asioita toisesta ja hän sinusta jotka ärsyttävät.
Saatatte mielessänne pohtia miten en ole aijemmin huomannut noita piirteitä?
No, juuri siksi koska tunteesi on ollut juovuksissa ja hallitsemattomassa tilassa.
Muistatko kun vedit ensimmäiset kännit? Kaikki oli jotenkin niinkuin pumpulia ja kaunista.

Kun minä tapasin vaimoni 2001, Helsingin sosiaali ja- terveydenhoito oppilaitoksessa.
Meidän tutustuminen ja ihastuminen alkoi pikkuhiljaa , muuttuen sitoutuneeksi rakkaudeksi joka on kestänyt monet kovatkin ajat. Tämä on yksi kuvaus mitä rakkaus on?

Olemme kasvaneet siihen että rakkaus jota saamme lähimmäisiltä sisältää joko suoria tai epäsuoria, piilossa olevia vaatimuksia ja toisen toiveiden täyttämistä.

Vanhempi osoittaa rakkauttaan lapselleen asettamalla rajoja joita lapsi ei ymmärrä ja joskus kapinoi niitä vastaa .
Mutta vanhempi, kokeneempi ihminen yleensä näkee isompana kokonaisuutena asian jonka lapsi näkee sen hetkisen nautinnon tai ilon lähteenä juuri tuohon hetkeen. Nuo on niitä hetkiä jolloin lapsi saattaa kokea vanhempansa pahimmaksi “vihamieheksi/naiseksi”. Vaikka vanhempi, rakkauden tähden haluaa suojella lastaan, lopputulokselta joka on tuon nautinnon hetken hinta.

Nyt jos olen saanut sinut lukemaan tänne asti, niin en voi välttää ottamasta, kokonaiskuvan tähden kristillistä näkökulmaa rakkauteen.

Raamatussa sanotaan että: Särkynyttä ruokoa hän ei muserra, vaan Hän korjaa sen. Ruoko kuvaa soitinta joka on rikki mennyt. Ihminen voisi heittää tuon rikki menneen soittimen pois ja rakentaa uuden.

hmisen näkökulmasta katsottuna särkynyt ja rikkinäinen ihminen voidaan sulkea ryhmän ulkopuolelle kipuineen.
Mutta Jumalan rakkaus voi eheyttää ihmisen vaikka hänellä olisi kuinka rikkinäinen ja hurja menneisyys. Olen tavannut satoja ellei tuhansia tämmöisiä ihmisiä ja kokenut itse kuinka ilman mitään omaa ansiotani olen saanut ja uskaltanut eheytyä Jumalan pyyteettömän rakkauden avulla.

Älä pelkää jos olet -väsynyt.
-jos et enään jaksa
-jos et täytä mittoja ( kysy mielummin, kuka ne on asettanut)?

2 tykkäystä