Mitä oikeat sosiaaliset taidot on?

Pistä turvavyö kiinni kohta mennään ja nää on sitten mun ihan omia mielipiteitä asiasta!

Olen kuullut satoja kertoja asiakkailta toteamuksen, että kyllä taksinkuljettajalla sitten pitää olla hyvät sosiaaliset taidot.

Johon olen sanonut, että se ei pidä paikkaansa! Ai, miten niin!?

1. Tätä työtä tehdään yksin ilman kiinteää työyhteisöä. Kuulisitte meidän juttuja tolpalla, ne rönsyilee laidasta laitaan ja kaikki kehuu keikkojaan ja itseään kilpaa. Mä nyt vähän karrikoin, mutta jotenkin tuollalailla se “sosiaalinen lahjakkuus” siellä ilmenee.

2. Meillähän ei ole mitään velvoitetta jutella asiakkaan kanssa kuin pakolliset. Mihin ajetaan, kiitos ja näkemiin.

Jos olet jaksanut lukea tähän asti, niin kohta mennään itse asiaan.

Oma kehu osuus tähän.
Minä joka olen “sosiaalisesti lahjakas” puhumaan jopa asioistakin joista en juurikaan tiedä, annan tietysti kuvan siitä, että näin nämä hommat pitää hoitaa!

Olen käynyt tunnin keskustelun esim. Puolan historiasta. Olenhan sentään kerran siellä käynyt.
Todellisuudessa ei mitään käryä mistä asiakas puhui, mutta osallistuin keskusteluun sujuvasti.
Asiakas ajatteli varmaan, mikä juntti tai olipas mielenkiintoinen keskustelu ja asiasta kiinostunut kuljettaja. Eipäs muuten ollut.

Teksasista tuli asiakas ja puhui leveellä Ameriikalla josta en juuri ymmärtänyt, kuin sen että hän kertoo jotakin vitsiä ja yritin seurata missä kohtaa piti nauraa, onnistuin, mutta odotin hiki otsalla että matka päättyisi, ettei hän tajuaisi lopulta, että en oikein pysy hänen pronunciation style mukana.

Oikea sosiaalisten tilanteiden taito punnitaan silloin kun on kiinteä työryhmä ja siitä syntyvä ryhmädynamiikka.
Osaat olla osa ryhmää ja ottaa muita huomioon nostamatta iteäsi liijemmin esille, se on kuin kuorolaulantaa jossa yhdesdessä kannatellaan näkymätöntä " palkkia" ja pidetään se tasapainossa.

Sama se on tämän tyyppisissä keskusteluissa, että täällä ei yksi keuli menolle ja muut ihailee toisen kokemuksia ja näkemyksiä. Tämän kirjoitin ihan itselleni muistutukseksi!!!

Rohkaisevin terveisin Mika vaan.