Minua kiinostaisi saada diaknoosi!

Minussa on jokin ominaisuus joka pyrkii rehellisyyteen ja ymmärtämään minkälainen minä oikeasti olen.
En pelkää negatiivista palautetta vaan jos saisin semmoista tarttuisin mielenkiinnolla ja tutkisin sitä, koska mä, niikuin varmaan kaikki meistä haluaisi olla mahdollisimman rakentavaa ja hyvää seuraa lähimmäisellemme.
Voi olla että se isän pohjalainen luonne ja hänen rajut, eikä aina tosiaan minkäänlaisia perusteluja sisältäneet kommentit on jättänyt minut ikäänkuin roikkumaan osittain hieman ilmaan.
Kuulostaa vähän hullulta!?
Ei ole varmaan tämän keskustelukanavan hengenmukaista ruveta laukomaan mielipiteitä toisista, hänen kirjoitusten perusteella.

Mutta olen sata varma että joku joka on lukenut kirjoituksiani on muodostanut minusta tai jostakin toisesta mielipiteitä niiden perusteella.

Mua kiinostaisi kuulla vaikka ne olisi negatiivisiakin, koska tiedän että en ole täydellinen, siis todellakaan! Tekisi hyvää saada vähän sapiskaa, niinkuin se psykiatrian erikoislääkäri sanoi minulle kun kerroin tuntemuksiani, yritätkö kysyä kuinka hullu olet. Mä tykkäsin siitä kysymyksestä, koska sitä minä juuri kysyin. Ja kun se minun vanha ystäväni sanoi minulle, kun yritin viisastella lukemani tiedon pohjalta, että älä yritä olla viisaampi mitä olet!
Ne oli tervetulleita kommentteja.
Kuulostaako ihan pimeeltä?

Meidän minäkuva rakentuu vuorovaikutuksessa ja jos tuo prosessi on rehelline ja pohdiskeleva, niin se antaa meille hyvän pohjan siihen kuka minä olen, mitä minä haluan ja kuinka paljon kykenen tukemaan muita, ilman että käytän omat voimavarani loppuun. Eikä minun tarvitse elää muita miellyttääkseni ja unohtaen itseni.

1 tykkäys

Harmittaa että itsensä ymmärtämine on niin pitkä ja kallis projekti. Mun mielestä se pitäisi olla kansalaisvelvollisuus, niinkuin koulun käynti. Jäis moni ikävä asia tapahtumatta ja moni ihminen rikkoutumatta kun ihmisillä olisi hieman ymmärrystä omista vahingollisista käyttäytymismalleistaan. Tiedän että Ville on tästä puhunut ohjelmissaan.

1 tykkäys

Kiitos rehellisistä mielipiteitäsi.

“Voitko kertoa mielipiteen minusta” tyyppinen kirjoittelu /puhe herättää usein vastakkaisen reaktion ihmisissä. Ihminen kertoo mielipiteen toisesta harkitusti ja luottamuksellisesti.

Usein ihminen joka sanoo “kerro mielipiteesi minusta?” “kestän sen varmasti…” on juuri se ihminen joka ei kestä sitä kommenttia :slight_smile: . Tämän tyyppinen kysymys on valmiiksi jo liian ladattu.

Itsetunnolliset asiat ovat vaikeita juuri tämän takia.

EDIT: psykoterapiassa jos joku sanoisi minulle “kerro sinun mielipide minusta” vastaisin hänelle, että miksi hänelle on niin tärkeää tietää minun mielipide. Tärkeämpää asiakkaalle olisi tietää, miksi on niin intensiivinen kiinnostus toisten mielipiteisiin. (onko liian kiinnostunut siitä mikä mielipide toisilla on itsestä, narsismia yms…?)

2 tykkäystä

Kirjoitat niin kuin vain ammattilainen osaa asian ymmärtää. Huomasin että aloitus oli todella tyhmä ja osoitti jälleen kerran karulla tavalla itselleni kuinka keskeneräinen olen. Luulen välillä itsestäni liikoja, se on vammani ja siksi katson parhaaksi vetäytyä keskusteluyhteisöstä.
Ystävällisin terveisin Mika Kamarto

ma 21. helmik. 2022 klo 12.08 Ville Merinen sivustolta Willfeel mielenterveysyhteisö <willfeel@discoursemail.com> kirjoitti:

1 tykkäys

Tai sitten pohdit asiaa ja kehität itseäsi hieman :+1::slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Yritän kehittää ja kehittyä, mutta vaikeata näyttää olevan. Erehdyn välillä luulemaan monipuolisen elämäni antaneen minulle näkökykyä josta ammentaa. Mutta on hyvä saada välillä karttakepillä sormille. Ehkä minulla on, jokin ihan häiriö persoonassani joka minua harhauttaa väärille poluille tiedon ja taidon suhteen.
Kaikkea hyvää Ville ja yhteisö. Olet ihan mahtava ihminen ja oikealla asialla, oikealla asenteella ja ammattitaidolla.
Ystävällisin terveisin Mika Kamarto

ma 21. helmik. 2022 klo 14.24 Ville Merinen sivustolta Willfeel mielenterveysyhteisö <willfeel@discoursemail.com> kirjoitti:

2 tykkäystä